Audi Q3 er en komfortabel SUV
Biltest

Audi Q3 - høj af køreglæde

Anden generation af Audi Q3 er blevet mere personvognsagtig, men den har stadig SUV’ens praktiske indretning.
Audi Q3 set bagfra

Motors vurdering

Audi Q3

14,1 km/l
Benzin
410.722 kr.
  • Førerplads
  • Bagsæde
  • Design
  • Nøglestart
  • Adaptiv fartpilot ej standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    161 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    207 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.570 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:448 cm B:186 cm H:162 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Det er kun nogle få mærker, der kan tilbyde en egentlig luksusudgave af de populære SUV’er. Et af dem er Audi, der tilbage i 2011 nærmest grundlagde denne klasse med sin første Q3. Nu er anden generation kommet, og der er lagt mere vægt på avanceret teknik, bedre køreegenskaber og bedre plads i bilen.

Den mere avancerede teknik finder vi især ved førerpladsen, hvor et helt digitalt instrumenthus har erstattet viserinstrumenterne, og hvor en flot integreret 8,8-tommers trykskærm giver oplysninger om bilen og mulighed for at styre musik, telefon m.m.

Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV

Man kan sagtens nøjes med denne løsning, men vil man have navigationsanlæg, skal man desværre tilkøbe en pakke med en større skærm og opkobling til trafikmeldinger til en pebret pris på i alt 37.000 kr. I begge tilfælde er den kendte Audi-drejeknap mellem forsæderne erstattet en trykskærm. Det fungerer godt.

En mindre heldig detalje er, at bilens tændingsnøgle på gammeldags vis skal ind i tændingslåsen for at starte bilen. Det er utidssvarende og ret besværligt.

Kabinen er lækker i Audi Q3
Førerpladsen er ret personvognsagtig, og man kan nu få digitalt instrumenthus i stedet for viserinstrumenter. Bemærk, hvordan skærmen til højre for rattet er flot integreret.

Lavere end forgængeren

Audi har arbejdet målrettet mod at gøre Q3 til en SUV med køreegenskaber så tæt på en personbils som muligt. Så i denne nye udgave er førerpladsen sænket tre cm til gavn for både et lavere tyngdepunkt og en mere jordnær følelse, når man sidder bag rattet.

Vi oplevede Q3 som en komfortabel bil, der er letkørt, og som føles både stabil og præcis, når man kører gennem sving og kurver.

Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus

Det er en ny grundkonstruktion, der har gjort det muligt at bygge bilen lavere. Og den nye konstruktion er også forklaringen på de bedre pladsforhold. Særligt ved bagsædet opleves den væsentlig større, og da bagsædet samtidig er blevet justerbart i længden og har fået et ryglæn, der kan indstilles i syv trin, er den samlede pladsoplevelse rigtig god. Der er desuden friskluftdyser bagi.

Grundudstyret i Q3 er egentlig ret pænt, men i traditionel Audi­-stil er der en enorm liste over ek­straudstyr, man kan tilkøbe. Et par enkelte detaljer er særlig vigtige.

Bagagerummet er stort i Audi Q3
Bagagerummet rummer 530 liter, og bunden kan placeres i to niveauer, hvor den i øverste position bliver helt plan med bagsædets ryglæn, når det er lagt ned.

Basismotoren er fin

Først på listen står den adaptive fartpilot, der ikke er standard, men koster 7.500 kr. ekstra. Næste punkt kan udelades, men vil tilføre oplevelser af de bedste: de dynamiske LED-for- og baglygter inklusive de flotte dynamiske blinklys. Pakken koster 34.520 kr., men fås i en mindre effektiv udgave til små 20.000 kr., hvor man så ikke får matrix-funktionen med.

Læs også: Motors test af BMW X3 - potent familiebil

Til gengæld kan man roligt holde fast i denne testede 35 TFSI-udgave med 1.5-benzinmotor med fire cylindre, hvor de to cylindre umærkeligt kobles fra ved let belastning. Sammen med det fine syvtrins dobbeltkoblingsgear får man en oplevelse, der fint matcher bilens øvrige niveau. Så undlad en større motor, og køb i stedet lidt mere udstyr. Så får man en rigtig fin luksus-SUV.