Audi Q5 - avanceret plugin-hybrid
Motors vurdering
Audi Q5
- App-styring
- Rummelighed
- Lademulighed
- Skærmløsning
- Pris
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning49 g/km
-
Effekt367 hk
-
Moment500 Nm
-
Topfart239 km/t.
-
Acc. (0-100)5,3 sek.
-
Køreklar vægt2.188 kg
-
Maks. påhængsvægt1.750 kg
-
Bagagerum465 liter
-
Akselafstand282 cm
-
Officiel rækkevidde45 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:466 cm B:189 cm H:166 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,25 kr./km
- Målt rækkevidde 35 km
Audi Q5 er netop kommet som plugin-hybrid, og det er en ganske avanceret udgave. Bilen er udstyret med elektrisk varmeapparat og app-styring, så man kan forvarme bilen, mens den er sat til opladning. Det er komfortabelt, og det sikrer, at man sparer batteriet til kørslen. Fra appen kan man også styre opladningen, og man kan se rækkevidde og lignende.
Kørslen foregår meget elbilsagtigt, og elmotoren er indbygget, så man altid har firehjulstræk via en dobbeltkoblingsgearkasse. Det fungerer virkelig flot.
Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet
Batteriet kan oplades med to faser, og det sikrer en relativ hurtig opladning. Denne testede udgave er dyr, men en mindre stærk version fås til samme pris som en almindelig Q5, og det gør plugin-udgaven til bedste køb, hvis man vel at mærke har mulighed for at oplade den.
Husk at lade bilen op
Under testen kørte vi 35 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 45 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til bare 12,0 km pr. liter, og det er det man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 45,5 km pr. liter i udsigt.
Det viser, at det er meget vigtigt, at man husker at lade bilen op. Batteriet er på 14 kWh og det kan lades op på bare to timer, da Audi Q5 kan oplades med to faser og i alt 7,4 kW.
Bilen må trække en trailer på 750 kg uden bremser, og hele 1.750 kg, hvis påhængsvognen har bremser.