Oversigt: FDMs test af plugin-hybridbiler

Her finder du alle FDMs test af plugin-hybrider fra 2016 og frem til 2022. Så kan du få et hurtigt overblik. Vi har også angivet priserne og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste plugin-hybrid.

Mand gør klar til at oplade plugin-hybrid.
Viden

Hvad er en plugin-hybrid? Plugin-hybrid bilen tager det bedste fra den traditionelle og den elektriske bilverden. På de korte daglige ture kan du køre på strøm, og skal du på en længere tur, end bilens batteri rækker til, kører du videre på benzin eller diesel.

Plugin-hybriden har både en elmotor og en benzin- eller dieselmotor. Du kan altså køre miljøvenligt meget af tiden uden at skulle bekymre dig om rækkevidden.

FDM tester de plugin-hybrid-biler, der kommer på markedet. Men før du overvejer at købe en, skal du se på dit daglige kørselsbehov. Plugin-hybrider kaldes også opladningshybrider, fordi de skal lades op for at kunne køre de i reglen 50 km, som batteripakken kan levere strøm til.

Hvis du kører 20 km til arbejde og 20 km hjem, kan du faktisk køre som i en elbil i det daglige. Hvis du kører meget længere, skal du overveje en elbil med en god rækkevidde i stedet, hvis du vil køre på strøm.

Har du spørgsmål om plugin-hybrider, hjælper FDM med svar. 

Få svar på dine spørgsmål her 

Søg efter test af over 50 plugin-hybrider

I boksen herunder finder du alle plugin-hybrider, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for at finde testene. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen.

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2022

Her er alle de plugin-hybrider, vi – indtil videre – har testet i 2022. Listen vil løbende blive opdateret.

Grafik: Skillestreg

Kia Niro – Rækkevidden overrasker

Kia Niro set forfra

Plugin-hybrider omtales ofte som en trædesten på vej mod den rent elektriske bil. Normalt har de en kort rækkevidde på strøm, men her overrasker anden generation af Kia Niro.

Pris: 379.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 61/67 km
Læs testen af Kia Niro

Grafik: Skillestreg

DS 4 – Skræddersyet hybridbil

DS 4 set forfra

DS stræber efter at være bilernes haute couture, og med DS 4 er der også kommet moderne plugin-teknik med i pakken. Det har kastet en lækker bil af sig, der begejstrer langt hen ad vejen.

Pris: 420.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 60/49 km
Læs testen af DS 4

Grafik: Skillestreg

Citroën C5X – Flot fransk flyder

Citroën C5X set forfra

Citroën har genfundet sin rolle som producent af biler med avanceret undervogn og iøjefaldende design. Som plugin-hybrid har Citroën C5X tilmed fået et grønt islæt.

Pris: 469.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 55/50 km
Læs testen af Citroën C5X

Grafik: Skillestreg

Audi A7 PHEV – Halvgrøn designerbil

Audi A7 PHEV

Audi A7 er baseret på A6, men i denne firedørs coupé-lignende version har designet fået hele armen, og teknikken er gjort mere grøn. Resultatet er en dyr, flot og velkørende bil med en lille snert af lidt elbil over sig.

Pris: 469.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 63/49 km
Læs testen af Audi A7 PHEV

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz C 300 e – lækker stationcar mangler plads

Mercedes C 300 e

Mange har set frem til Mercedes-Benz C-klassen som plugin-hybrid. Den lover en el-rækkevidde på op til 113 km, men selvom vi ikke kørte helt så langt i vores måling, så er bagagerummet faktisk stationcar-modellens største problem.

Pris: 535.950 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 113/67 km
Læs testen af Mercedes-Benz C 300 e

Grafik: Skillestreg

Kia Sportage – Grøn og harmonisk

Kia Sportage set forfra

Den nye Kia Sportage fås nu også som plugin-hybrid, og det gør bilen til en yderst interessant SUV. Rækkevidden på el er ikke vildt imponerende, men ellers er bilens øvrige funktioner på et højt niveau.

Pris: 399.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 79/51 km
Læs testen af Kia Sportage

Grafik: Skillestreg

Volvo V90 T8 – Mere Volvo og mere strøm

Volvo V90 T8 set bagfra

Nu er der kommet større batteri i Volvos plugin-hybrider. Det giver Volvo V90 et helt nyt liv i den ældre model, der nu også forstår dansk. Desværre er opladningen fortsat langsom. Til gengæld accelererer bilen lynhurtigt.

Pris: 721.300 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 86/61 km
Læs testen af Volvo V90 T8

Grafik: Skillestreg

Seat Leon Sportstourer – Fremragende plugin-stationcar

Seat Leon Sportstourer set forfra

Vi har testet alle stationcars med plugin-teknik til omkring 300.000 kroner, og i denne klasse er Seat Leon den bedste. Den vinder på god el-teknik, masser af plads og en fin komfort.

Pris: 331.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 64/45 km
Læs testen af Seat Leon Sportstourer

Grafik: Skillestreg

Renault Megane Sport Tourer – Komfortabel og kringlet

Renault Megane Sport Tourer set forfra

Det er en avanceret plugin-teknik, der er taget i anvendelse i Renault Megane, der desuden byder sig til med en dejlig komfortabel undervogn.

Pris: 317.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 50/34 km
Læs testen af Renault Megane Sport Tourer

Grafik: Skillestreg

Peugeot 308 SW – Komfortabel og hurtig

Peugeot 308 SW set forfra

Den nye generation af Peugeot 308 er som stationcar med plugin-teknik blevet en yderst komfortabel og velkørende bil med mulighed for masser af udstyr.

Pris: 319.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 68/41 km
Læs testen af Peugeot 308 SW

Grafik: Skillestreg

Kia Ceed SW – Flot bil med kneben plads

Kia Ceed SW set forfra

Der er masser af udstyr i Kia Ceed, men teknikken halter en smule bagefter konkurrenterne, når det handler om plugin-teknikken.

Pris: 321.399 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 47/31 km
Læs testen af Kia Ceed SW

Grafik: Skillestreg

VW Multivan e-Hybrid – Slagtilbud til storfamilien

VW Multivan set forfra

Familier med fire-fem børn har længe haft svært ved at finde en rummelig og sikker bil. Men med plugin-teknik bankes prisen ned på den velfungerende VW Multivan. Indvendigt er der ikke noget varebilfornemmelse – den føles nærmest som en VW Golf.

Pris: 574.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 48/28 km
Læs testen af VW Multivan e-Hybrid

Grafik: Skillestreg

Land Rover Discovery Sport – Terrænbil med sparemotor

Land Rover Discovery Sport set forfra

Som plugin-hybrid er Land Rover Discovery Sport forsynet med en lille benzinmotor til forhjulene og en elmotor til baghjulene. Det gør bilen grøn, uden det går ud over evnerne i terrænet. Og så er den meget billigere end benzinudgaven.

Pris: 644.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 55/37 km
Læs testen af Land Rover Discovery Sport

Grafik: Skillestreg

Kia Ceed SW – Plugin-teknikken stjæler plads i stationcaren

Kia Ceed SW PHEV

Kia Ceed tilbydes Ceed enten som forhøjet crossover eller som denne klassiske stationcar. Men selvom prisen på plugin-hybriden er fornuftig, udstyret er lokkende, og familieegenskaberne er fine, så fejler den på et vigtigt punkt.

Pris: 299.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 47/43 km
Læs testen af Kia Ceed SW

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2021

Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi testede i 2021. 

Grafik: Skillestreg

Polestar 1 – Den perfekte plugin-hybrid?

Polestar 1 set forfra

Polestar 1 skulle have været en Volvo, men det nye bilmærke løb med den godbid, og det er der kommet en forrygende plugin-hybrid ud af. Men prisen gør den til en drøm for de fleste.

Pris: 1.987.283 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 123/- km
Læs testen af Polestar 1

Grafik: Skillestreg

Audi A6 Avant – Plugin-hybrid til direktøren

Audi A6 Avant set forfra

Lyder der grønne toner på direktionsgangen, bør Audi A6 Avant have en plads på dagsordenen. Den velkørende plugin-hybrid når langt på strøm, mens benzinmotoren sikrer, at man når frem til mødet overalt.

Pris: 679.312 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 65/60 km
Læs testen af Audi A6 Avant

Grafik: Skillestreg

BMW 545e – Slagtilbud til 650.000 kr.

BMW 545e

Det kan lyde mærkeligt, når prisen er på den forkerte side af 600.000 kr., men BMW 545e er faktisk lidt af et slagtilbud. Den er nemlig mere end 80.000 kr. billigere end en BMW 530i xDrive, som har færre kræfter og dårligere præstationer. Her har du både glæde af rækkesekser i benzinmotoren og behagelig kørsel på el.

Pris: 637.632 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 56/46 km
Læs testen af BMW 545e

Grafik: Skillestreg

Renault Captur – Hverdags-SUV med skønhedspletter

Renault Captur set forfra

Renault Captur er en populær model, som klarer mange danskeres praktiske behov. Vi har testet plugin-hybrid-udgaven, der imponerer med en lang rækkevidde, men hvor teknikken nogen gange kan drille.

Pris: 262.490 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 49/49 km
Læs testen af Renault Captur

Grafik: Skillestreg

Audi Q5 – Plugin-hybriden er god til at køre på el

Audi Q5 set forfra

Pris: 564.987 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 71/60 km
Læs testen af Audi Q5

Grafik: Skillestreg

Hyundai Tucson – Langt og lækkert på strøm

Hyundai Tucson set fra siden

Man kan køre noget længere på el i Hyundai Tucson som plugin-hybrid end i mange af konkurrenterne. Det gør bilen interessant for dem, der gerne vil køre grønnere og spare benzin.

Pris: 359.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 57 km
Læs testen af Hyundai Tucson

Grafik: Skillestreg

Seat Tarraco – Veludstyret og stor hybrid-SUV

Seat Tarraco set forfra

Seat Tarraco er en rummelig og veludstyret plugin-hybrid med en ret velfungerende teknik. Men regn ikke med lange ture på el alene.

Pris: 389.950 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 38 km
Læs testen af Seat Tarraco

Grafik: Skillestreg

Citroën C5 Aircross – Fransk SUV på el og benzin

Citroën C5 Aircross set forfra

Den store Citroën C5 Aircross med plugin-teknik er et godt bud på en moderne SUV, der kan køre på både el og benzin. Men rækkevidden på strøm er ikke imponerende.

Pris: 359.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 32 km
Læs testen af Citroën C5 Aircross

Grafik: Skillestreg

Cupra Formentor – Bedste plugin-SUV lige nu

Cupra Formentor set forfra

Cupra Formentor er den mest helstøbte plugin-hybrid for tiden. Den er ikke bedst til det hele, men den er god til alt. Med smart teknik, flot udstyr og et meget lækkert design kører den fra konkurrenterne.

Pris: 359.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 41 km
Læs testen af Cupra Formentor

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz GLA – Kompetent plugin-hybrid med unoder

Mercedes-Benz GLA set forfra

SUV'en Mercedes-Benz GLA er en af de mest vellykkede og velkørende plugin-hybrider i sin klasse. Desværre skuffer både køreassistent og skærmløsningen. Rækkevidden på el er flot, mens benzinforbruget ikke imponerer.

Pris: 434.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 47 km
Læs testen af Mercedes-Benz GLA

Grafik: Skillestreg

Peugeot 3008 – Kan køres med én fod

Peugeot 3008 PHEV set forfra

Peugeot 3008 er en lækker og kompakt SUV med en velfungerende plugin-teknik og assistentsystemer. Rækkevidden på el er dog ikke imponerende, og det samme gælder benzinforbruget.

Pris: 374.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 39 km
Læs testen af Peugeot 3008

Grafik: Skillestreg

Toyota RAV4 – Langt på strøm og på literen

Toyota RAV4 set fra siden

Med firehjulstræk og mulighed for at trække 1.500 kg på krogen er Toyota RAV4 stor og praktisk i hverdagen. Den kører langt på både strøm og benzin. Desværre lader den langsomt, men det opvejes af bilens mange kvaliteter.

Pris: 479.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 66 km
Læs testen af Toyota RAV4

Grafik: Skillestreg

VW Tiguan – Helstøbt plugin-hybrid

VW Tiguan set bagfra

Masser af plads og et godt kraftoverskud gør VW Tiguan til en behagelig bil – både i hverdagen og på langtur. Overvej dog at vælge udgaven med flere assistentsystemer.

Pris: 369.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 45 km
Læs testen af VW Tiguan

Grafik: Skillestreg

Audi Q3 – Avanceret og komfortabel SUV

Audi Q3 set forfra

Audi Q3 som plugin-hybrid er en lækker oplevelse. Kabinen er i almindelig høj Audi-kvalitet, og bilen kører meget komfortabelt. Rækkevidden på strøm er dog ikke imponerende.

Pris: 419.991 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 38 km
Læs testen af Audi Q3

Grafik: Skillestreg

BMW X2 – Bærer alderen flot

BMW X2

Det er ved at være nogle år siden, at BMW X2 kom på markedet, men plugin-hybriden kører godt og fungerer godt sammen med mobilen via en app. Rækkevidden på el alene imponerer dog ikke, og den fås ikke med trækkrog.

Pris: 378.211 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 38 km
Læs testen af BMW X2

Grafik: Skillestreg

Jeep Compass – Stærk SUV på alle veje

Jeep Compass

Den ligner ikke bare en firehjulstrækker, Jeep Compass trækker faktisk på alle fire hjul. Så har man det behov, er den et godt og grønt valg blandt de populære plugin-hybrider. Men rækkevidden på strøm er ikke lang, og elmotoren er svag.

Pris: 345.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 39 km
Læs testen af Jeep Compass

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 – Komfortabel SUV med bilyd

Volvo XC40

Volvo XC40 kører bedst, når den både trækker på el- og benzinmotoren, men så er den også kvik og komfortabel. En hylen fra elmotoren generer dog. Denne udgave må have helt op til 1.800 kg på krogen.

Pris: 373.070 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 45 km
Læs testen af Volvo XC40

Grafik: Skillestreg

DS7 – Vildt design og luksusfornemmelse

DS7

Er man bange for at falde i et med alle de andre populære SUV'er, så har DS7 netop den stilistiske kant, der kan gøre forskellen. Også indvendigt kan de meget anderledes designelementer begejstre. Men prisen for det noget anderledes design er høj i denne plugin-hybrid-udgave af DS7.

Pris: 510.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 43 km
Læs testen af DS7

Grafik: Skillestreg

Ford Kuga – Et flot comeback

Ford Kuga set forfra

Danmarks mest solgte plugin-hybrid sidste år var Ford Kuga. Den er nu tilbage i storform efter et problematisk år med flere batterifejl og forbud mod at lade bilen. Vi tester den opdaterede version og ser, hvor langt den kan køre på el.

Pris: 323.500 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 53 km
Læs testen af Ford Kuga

Grafik: Skillestreg

MG EHS – Kinesisk plugin-hybrid med flot udstyr

MG EHS forfra

Den nye MG EHS fra Kina er et noget billigere alternativ til de kendte bilmærkers plugin-hybrider. Men kan den overhovedet måle sig med konkurrenterne, og er den et godt køb?

Pris: 289.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 57 km
Læs testen af MG EHS

Grafik: Skillestreg

Skoda Octavia – Enorm og grøn familiebil

Skoda Octavia

Combi-udgaven af Skoda Octavia er en stor familiebil med god plads overalt. Den fås nu som plugin-hybrid, og kører dermed fra mange af konkurrenterne, når det handler om mest mulig komfort, teknik og plads for pengene.

Pris: 319.995 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 40 km
Læs testen af Skoda Octavia

Grafik: Skillestreg

Audi A3 – Den smarte Golf

Audi A3 set forfra

Audi bider normalt skeer med BMW og Mercedes-Benz, men prisen på plugin-hybrid-varianten af Audi A3 er så lav, at den også er et alternativ til at købe en Golf eller en Skoda!

Pris: 349.990 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 46 km
Læs testen af Audi A3 

Grafik: Skillestreg

VW Golf eHybrid – Den bløde mellemvare

VW Golf eHybrid forfra

Den halv-elektriske VW Golf kan være miljøvenlig elbil til hverdag og benzinsluger, når man skal på langtur. Men plads og betjening kan være et problem for nogle.

Pris: 319.995 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 51 km
Læs testen af VW Golf eHybrid

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2020

Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi har testet i 2020. 

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz GLE 350 de – En grøn mega-SUV

Mercedes GLE forfra

84 km kørte vi, før dieselmotoren sprang i gang i Mercedes-Benz’ største plugin-hybrid. Den ganske lange strækning skyldes et kæmpe batteri på 31 kWh. Det betyder, at GLE 350 de p.t. har rækkevidderekorden blandt de plugin-hybrider, Motor hidtil har testet med blandet kørsel. Og hvor mange af nutidens SUV’er ikke rigtig kan klatre i terrænet, så klarer den nye Mercedes-Benz GLE også det. Men mere imponerende – og mere relevant for de fleste – kan den faktisk også klare hverdagsture på strøm alene.

Pris: 792.097 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 84 km
Læs testen af Mercedes-Benz GLE 350 de

Grafik: Skillestreg

Peugeot 3008 PHEV –  En lækker, men tørstig plugin-hybrid

Peugeot 3008

Peugeots SUV-modeller er lækre i kabinen og er spækket med udstyr. Men vores test af denne udgave af Peugeot 3008 viser, at rækkevidden ikke imponerer selv under optimale forhold, og så kører den ikke langt på literen, når strømmen er brugt.

Pris: 499.990 kr. (gamle afgifter)
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 43 km
Læs testen af Peugeot 3008 PHEV

Grafik: Skillestreg

Toyota RAV4 2.5 Plugin-Hybrid H3 Style 4x4 – Grøn offroader

Toyota RAV4 forfra

Som plugin-hybrid er den store Toyota RAV4 blevet en blanding af en miljøvenlig elbil og en barsk offroader. Det er en sjældenhed, men Toyota har løst opgaven på fin vis.

Pris: 460.000 kr.
Rækkevidde i Motors test: 71 km
Læs testen af Toyota RAV4 2.5 Plugin-Hybrid H3 Style 4x4

Grafik: Skillestreg

Volvo V60 T6 Recharge - Billigudgave af eldrevet luksusbil

Volvo V60 set forfra

Som plugin-hybrid kan Volvo V60 køres som en rolig elbil på korte afstande eller som en lynhurtig rejsevogn på lange stræk. I begge tilfælde er komforten i top.

Pris: 553.591 kr.
Rækkevidde i Motors test: 48 km
Læs testen af Volvo V60 T6 Recharge

Grafik: Skillestreg

Peugeot 508 PHEV - Plugin-hybriden er en prisbombe

Peugeot 508

Peugeot har sat strøm til 508-serien, og som plugin-hybrid ligner bilen et kanontilbud. Med de rigtige tilvalg får man en veludstyret bil med en pæn rækkevidde på el.

Pris: 379.990 kr.
Rækkevidde i Motors test: 40 km
Læs testen af Peugeot 508 PHEV

Grafik: Skillestreg

Audi A6 - Vild og grøn rejsebil

Audi A6 bagfra

Audi A6 med plugin-hybrid-teknik giver en ualmindelig komfortabel oplevelse, når den kører på strøm. Med benzinmotoren i drift bliver den til en lille raket.

Pris: 649.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 55 km
Læs testen af Audi A6

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 - Kvik kørsel og lad ladning

Volvo XC40 set forfra

Med lanceringen af Volvo XC40 som plugin-hybrid fås samtlige Volvo-modeller nu i udgaver, der kan køre på strøm. I XC40 fungerer teknikken glimrende, men ladehastigheden imponerer ikke. På plussiden finder vi, at bilen må trække op til 1.800 kg. Desværre skal moderne sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm tilkøbes.

Pris: 507.140 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 42 km
Læs testen af Volvo XC40

Grafik: Skillestreg

BMW X3 PHEV - Bomstærk plugin-hybrid

BMW X3 set forfra

Med plugin-hybriden i BMW X3-familien får man en bil, der både kan køre på el og benzin, og som kan være enten mild og sparsom eller vild og stærk.

Pris: 755.162 kr.
Plugin-hybriden rækkevidde i Motors test: 39 km
Læs testen af BMW X3

Grafik: Skillestreg

DS7 Crossback E-Tense – Forfriskende anderledes plugin-hybrid

DS

Det franske luksusmærke DS Automobiles har introduceret en plugin-hybridudgave af topmodellen DS 7 Crossback. Den er komfortabel, lækker og finurlig.

Pris: 650.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 40 km
Læs testen af DS7 Crossback E-tense

Grafik: Skillestreg

Kia XCeed Plug-In - Næsten-elbil i smart design

Kia XCeed forfra

Den frække Kia XCeed fås nu også som plugin-hybrid. Trods gode takter og herlig kørsel på strøm er der også et par kritiske noter på testblokken.

Pris: 299.998 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 54 km
Læs testen af Kia XCeed Plug-In

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz A250 e - Forbilledlig plugin-hybrid

Mercedes-Benz A250 e set forfra

Plugin-hybridteknikken i Mercedes-Benz A 250 e virker rigtig godt og giver en god elbilsfornemmelse, så længe der er strøm på bilen.

Pris: 369.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 56 km
Læs testen af Mercedes-Benz A250 e

Grafik: Skillestreg

Ford Kuga PHEV - Prisbomben sparer på elkørsel

Ford Kuga set forfra

Ford Kuga er en mellemstor SUV med mange smarte løsninger. Denne plugin-udgave har en skarp pris, men er ikke helt så grøn, som man kunne ønske sig. Den giver nemlig ofte ikke mulighed for at køre som en elbil, selvom der er strøm på batteriet. Lidt synd, når bilen eller fremstår som et rigtig godt køb.

Pris: 270.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 40 km
Læs testen af Ford Kuga PHEV

Grafik: Skillestreg

VW Passat GTE Plus sedan - Bedste plugin lige nu

VW Passat set fra siden

I Motors gruppetest af 14 plugin-hybrider i februar 2020 kom VW Passat GTE ind på en førsteplads. Den fås både som sedan og stationcar, kommer med et flot og moderne udstyrsniveau og kan trække op til 1.900 kg, så her er en miljøbil, der kan honorere de flestes behov.

Pris: 412.517 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 35 km
Læs testen af VW Passat GTE Plus sedan

Grafik: Skillestreg

Volvo V90 T8 eAWD Inscription - Mere fokus på fart end på miljø

Volvo V90 fra siden

Det praktiske, det dynamiske og det komfortable går hånd i hånd i plugin-udgaven af Volvo V90. Her er masser af plads, og bilen må have hele 2.100 kg på krogen. Men når batteriet er tomt, kører den store herregårdsvogn ikke langt på literen.

Pris: 929.980 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 40 km
Læs testen af Volvo V90 T8 eAWD Inscription

Grafik: Skillestreg

Toyota Prius Plug-in H3 - Miljøbil med grønt dna

Toyota Prius fra siden

Selvom Toyota Prius som plugin-hybrid ikke kører langt på strøm alene, kører den videre som en temmelig miljøvenlig hybridbil. Desværre er den ikke så praktisk i hverdagen, idet bagagerummet er lille, og så må Prius ikke trække noget.

Pris: 309.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Læs testen af Toyota Prius  Plug-in H3

Grafik: Skillestreg

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD - Populær trækhest

Mitsubishi Outlander fra siden

Behov for træk og terrænkørsel holder mange fra at køre elbil. Men plugin-hybriden Mitsubishi Outlander er svaret for mange. Desværre rækker batteriet ikke langt, og så er den store SUV ikke så miljøvenlig endda.

Pris: 429.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Læs testen af Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car - En kort fornøjelse

Mercedes-Benz E-klasse fra siden

Komforten er i højsædet i plugin-udgaven af Mercedes' lækre E-klassen. Utraditionelt er eldriften kombineret med dieseldrift, men god støjdæmpning sikrer overlegen stilhed i kabinen. Stille er den også, når man kører på strøm alene, men den tunge bil dræner batteriet hurtigt.

Pris: 719.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 26 km
Læs testen af Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz C 300 de Advantage - Kort på el, langt på diesel

Mercedes-Benz C-klasse forfra

Plugin-udgaven af Mercedes-Benz' populære C-klasse kombinerer i denne variant diesel- og eldrift. Det gør den godt, og på diesel alene kører den langt på literen. Men selvom batteriet ikke rækker til meget, fylder det alt for meget i bagagerummet.

Pris: 509.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 31 km
Læs testen af Mercedes-Benz C 300 de Advantage

Grafik: Skillestreg

Kia Optima SW PHEV - Synger godt på sidste vers

Kia Optima set bagfra

Selvom Kia Optima er ved at være en ældre model, er den stadig en praktisk og god plugin-hybrid. Her er plads til hele familien. Desværre starter benzinmotoren tit, og det går ud over elbilsfornemmelsen.

Pris: 329.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 33 km
Læs testen af Kia Optima SW PHEV

Grafik: Skillestreg

Kia Niro Advance PHEV - Familie-SUV med strømhjælp

Kia Niro set bagfra

Som plugin-hybrid giver Kia Niro familien god plads i kabinen og masser af udstyr. Men pladsen i bagagerummet imponerer ikke. Vi kørte 38 km på strøm i Niro, før den nøjsomme benzinmotor tog helt over.

Pris: 299.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 38 km
Læs testen af Kia Niro Advance PHEV

Grafik: Skillestreg

Kia Ceed SW Upgrade PHEV - Plugin med god garanti

Kia Ceed set forfra

Kia Ceed som plugin-hybrid giver den pladskrævende familie mulighed for at køre på el på hverdagens småture. Skarp pris og solid garanti giver tryghed i bilejerskabet.

Pris: 279.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Læs testen af Kia Ceed SW Upgrade PHEV

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium - Fornuftig plugin-hybrid 

Hyundai Ioniq set fra siden

Hyundai Ioniq som plugin-hybrid byder på god plads, flot garanti og et fint benzinforbrug. Desværre føler man ikke, at man kører i elbil, da benzinmotoren hele tiden tænder for at varme bilen op.

Pris: 279.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 37 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium

Grafik: Skillestreg

BMW X5 xDrive - Langt på el, kort på benzin

BMW X5 set bagfra

BMW X5 er en kolossal plugin-hybrid, der kører overraskende langt på en opladning. Det store batteri tager desværre lang tid at lade op, og når det er tomt, kører den store SUV ikke langt på literen.

Pris: 1.161.322 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 62 km
Læs testen af BMW X5 xDrive

Grafik: Skillestreg

BMW 530e Sportline - Grøn businessbil

BMW 5-serie set fra siden

Skal firmabilen have en grøn profil, er BMW 5-serie som plugin-hybrid et oplagt valg. Hvis du husker at lade batteriet op, kan en stor del af dagens pendling foregå med grøn samvittighed. Samtidig har den masser af kræfter. Opladningen foregår desværre ikke så hurtigt, som man kunne forvente i denne prisklasse.

Pris: 701.331 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 37 km
Læs testen af BMW 530e Sportline

Grafik: Skillestreg

BMW 330e M Sport - Livlig og komfortabel

BMW 3-serie bagfra

BMW 3-serien bliver bestemt ikke mindre herlig at køre i, når den får plugin-hybridteknik. Hvis du kan lade den op i det daglige, er den endda bedre end den konventionelle 3-serie. Teknikken optager dog lidt plads i bagagerummet.

Pris: 629.696 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 39 km
Læs testen af BMW 3-serie

Grafik: Skillestreg

Audi Q5 - Avanceret plugin-hybrid

Audi Q5 fra siden

Trods sin størrelse er Audi Q5 som plugin-hybrid en stærk og hurtig SUV. Hvis du husker at lade den op, får du en miljøvenlig og økonomisk bil i hverdagen. Men overvej en billigere udgave end testbilen.

Pris: 784.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 35 km
Læs testen af Audi Q5

Grafik: Skillestreg

VW Passat GTE - Grøn benzinbil

VW Passat GTE forfra

Du får samme gode pladsforhold og lækre kabine som i en af alletiders mest solgte firmabiler. Men i plugin-hybrid-udgaven af VW Passat, der hedder GTE, kan du samtidig køre i elbil på de daglige småture. Det er absolut behageligt. Vi kørte 44 km på el alene, før benzinmotoren slog til. Ladetiden er ikke imponerende, men husker man at lade bilen, giver det både mening økonomisk og miljømæssigt.

Pris: 412.495 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 44 km
Læs testen af VW Passat GTE

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2019

Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi har testet i 2019. 

Grafik: Skillestreg

Kia Niro - Små elektriske skridt fremad

Kia Niro bagfra

Kia Niro er en fremragende familiebil i SUV-stil, der fås som både elbil, plugin-hybrid og benzinbil. Desværre tager batteriet en del plads i bagagerummet, der i plugin-udgaven kun er på 324 liter. Kabinen er blevet lækrere efter faceliftet, hvor rækkevidden på strøm også er forøget. 

Pris: 299.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 47 km
Læs testen af Kia Niro

Grafik: Skillestreg

Volvo V90 Plugin-Hybrid - Strøm på herregårdsvognen

Volvo V90 plugin set forfra

Volvo V90 er en kæmpe familiebil, og den fås nu også som plugin-hybrid, hvor du på kortere ture kan køre udelukkende på strøm. Lidt kuriøst er det, at modellen ligeledes er ekstrem hurtig. Men den kan køres på en miljøvenlig måde, hvis man vil.

Pris: 894.006 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 49 km
Læs testen af Volvo V90 Plugin-Hybrid

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz E300de - Dieselbil med el-hjælp

Mercedes E300 bagfra

Der er fuld gang i udviklingen af elbiler og hybridbiler. Men dieselbilen er ikke helt død, og slet ikke hvis den får lidt el-hjælp. Det har fået Mercedes-Benz til at lancere en dieselbil, der kan lades op med el.

Pris: 687.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 50 km
Læs testen af Mercedes-Benz E300de diesel plugin

Grafik: Skillestreg

Kia Optima PHEV - Praktisk og elektrisk familiebil

Kia Optima set bagfra

Her kan du køre på strøm det meste af tiden – i hvert fald de første 50 km – uden at gå på kompromis med trækevne og rækkevidde. Kia Optima PHEV må trække op til 1.500 kg. Samtidig har du alle de fordele, som en stationcar giver. Batteriet tager lidt plads i bagagerummet, men med 440 liter er der plads nok til fire på rejse.

Pris: 349.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 50-60 km
Læs testen af Kia Optima

Grafik: Skillestreg

Mitsubishi Outlander - Den klarer (næsten) alt

Mitsubishi Outlander er en stærk plugin hybrid

Hvis du både vil kunne køre på el i hverdagen og kunne trække f.eks. trailer eller campingvogn, er Mitsubishi Outlander et godt bud på en bil, der klarer det hele. Den må trække op til 1.500 kg, kan lynlades og har firehjulstræk. Rækkevidden på el er dog ikke imponerende.

Pris: 479.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 40 km
Læs testen af Mitsubishi Outlander

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2018

Her er de plugin-hybrider, vi har testet i 2018. Generelt ligger rækkevidden på strøm alene omkring de 50 km. Du skal være opmærksom på, at megen kulde eller varme kan påvirke rækkevidden, da bilen skal opvarmes/køles. I nogle plugin-hybrider er bagagerummet reduceret en smule, da batteriet ofte er placeret her. Så har familien brug for god plads til bagage, bør I tage en god prøvetur før køb.

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq Plug-In – Genial biltype

Hyundai Ioniq som plugin hybrid

Hyundai Ioniq er helt unik, for den fås både som elbil, som hybridbil og som her – plugin-hybrid. De koster det samme, så du kan frit vælge, hvilken drivlinje der passer til dine behov. Under vores test kørte vi 50 km på en opladning i plugin-udgaven. En smule mindre end det officielle tal på 63 km, men stadig nok til at kunne klare flestes daglige ture. Ellers er det det flotte udstyrsniveau og de fine sikkerhedssystemer, der imponerer os. Foran sidder man godt, men det kniber med pladsen på bagsæderne, ligesom bagagerummet ikke er særligt stort. Et sidste stort plus er garantien på fem år uden km-begrænsning. 

Pris: 293.975 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): Ca. 50 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Plug-In

Grafik: Skillestreg

Toyota Prius Plug-In – Miljøikonet tager endnu et stik

Toyota Prius findes også som plugin hybrid

Toyota Prius er kendt som "den originale" hybridbil. Nu er der kommet mange hybrid-konkurrenter til, så ikonet tager et skridt op ad stigen og fås nu også som plugin-hybrid. Også denne udgave er vi ret imponerede over. Vi kunne køre 54 km på strøm alene, og da vi testede Prius Plug-In under de mindst gunstige omstændigheder, hvor der slet ikke er strøm på batteriet, kunne den køre flotte 24 km/l benzin. Også køreegenskaberne og sikkerheden falder flot ud for Prius. Desværre er der kun plads til to personer på bagsædet – og de skal ikke være for høje. Værre endnu er pladsen i bagagerummet, hvor batteripakken fylder godt op. Det sidste gør, at vi anbefaler børnefamilier at teste bilen godt før et køb.

Pris: 333.970 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 54 km
Læs testen af Toyota Prius Plug-In

Grafik: Skillestreg

Kia Niro Plug-In – Billig på flere måder

Kia Niro er en billig plugin hybrid

Kia Niro er en rimelig stor SUV-model. Der er god plads til fire og akkurat plads til fem. Samtidig får du en del udstyr med i prisen. Men der er ting, der trækker ned. Som i mange plugin-hybrider er bagagerummet ikke overvældende. Men det, der skuffede mest ved Kia Niro plugin hybrid er, at den er svær at få til at køre som ren elbil. Under vores test satte benzinmotoren hele tiden ind – især for at hjælpe varmesystemet. Men kan du leve med lidt brummen fra tid til anden, får du meget bil og udstyr for pengene i Niro.

Pris: 308.979 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 49 km
Læs testen af Kia Niro Plug-In

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2017

Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi har testet i 2017. 

Grafik: Skillestreg

Kia Optima Plug-In - Øko-familiebil du kan betale

Kia Optima PlugIn stationcar Med stationcarudgaven af Kia Optima Plug-In er der endelig en plugin-hybrid, der har masser af plads til bagage og bagsædepassagerer. Og så må den trække op til 1.500 kg. Du får altså mulighed for at køre en del af den daglige transport på strøm uden at gå på kompromis med alt det andet, familien gerne vil – i hverdagen og på ferie.

Pris: 365.574 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 53 km
Læs testen af Kia Optima Plug-In

Grafik: Skillestreg

VW Golf GTE - Sportslig miljøbil

VW Golf GTE er en plugin hybrid

Rækkevidden på strøm alene var kun 30 km i Motors test. Og bagagerummet er ikke voldsomt stort. Når det er sagt, er VW Golf GTE en herlig og hurtig hverdagsbil. Når både el- og benzinmotor trækker, bliver GTE til en GTI, så der er noget for den køreglade. Og som i den almindelige Golf er kvalitetsfornemmelsen bare i orden.

Pris: 369.870 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 30 km 
Læs testen af VW Golf GTE

Grafik: Skillestreg

Kia Optima Plug-In (sedan) - Kører med strømmen

Kia Optima sedan som plugin hybrid

Sedanudgaven af Kia Optima som plugin-hybrid kom før stationcaren, og vi vil klart anbefale den sidste. I sedanudgaven er bagagerummet på kun 307 liter, og det passer altså ikke til den ellers rummelige bil. Træk fås heller ikke til sedanen, og vi kunne også kun køre 30-40 km på strøm i sedanen mod 53 km i stationcarudgaven. Men vil du helst have en sedan, så får du også her masser af udstyr og en velkørende bil.

Pris: 453.879 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 35 km
Læs testen af Kia Optima Plug-In

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2016

Herunder kan du læse om den plugin-hybrid, vi testede i 2016. 

Grafik: Skillestreg

Audi A3 E-tron – Grøn køreglæde

Audi A3 e-tron er en plugin hybrid

Med strøm til kun 25 km kørsel er Audi A3 E-tron ved at være en ældre model. Men har man et lille kørebehov, leverer A3'eren god komfort og kvalitetsfornemmelse, samtidig med at den kan klare småturene på ren el.

Pris: 454.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 25 km
Læs testen af Audi A3 E-tron

Grafik: Skillestreg

Test af plugin-hybrider 2014

Herunder kan du læse om den plugin-hybrid, vi testede i 2014. 

Grafik: Skillestreg

BMW i3 REX – Elbil med reservemotor

BMW i3 som plugin hybrid

BMW i3 kom oprindelig som en elbil. Men da den på det tidspunkt i Motors test havde en rækkevidde på kun 100 km, var Range Extender-udgaven velkommen. Den er forsynet med en lille tocylindret benzinmotor, der er koblet til en generator. Hermed kan benzinmotoren levere strøm til batteriet. Så blev rækkevidden i alt 256 km. Ellers er i3 er bil, der skiller vandene med sit anderledes design og miljøvenlige materialer. Den kører rigtig godt og kvikt.

Pris: 352.780 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): ikke målt
Læs testen af BMW i3 REX

Grafik: Skillestreg

Forskel på plugin-hybrid og hybrid

Ud over rækkevidden er fordelene ved plugin-hybrider i forhold til elbiler, at flere af dem må trække f.eks. en trailer, og at du ikke er afhængig af at have en ladestander ved din bopæl – f.eks. hvis du bor i lejlighed. Til gengæld har den ikke elbilens rækkevidde på el, og den kan være dyrere i drift, da den jo både har el- og benzinmotor.

Bemærk, at der er forskel på en hybridbil og en plugin-hybrid. Du kan ikke lade hybridbil op, den lader selv et lille batteri ved opbremsning og kørsel ned ad bakke. Derfor er rækkevidden på strøm alene i hybridbilen kun et par kilometer, så den kan ikke køres som en elbil.

Strømmen bruges hovedsageligt som hjælp ved acceleration, og den opsamlede energi kan få hybriden til at køre lidt længere på literen.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om plugin-hybridbiler.

Kontakt rådgivningen