Hvad er en plugin-hybrid? Plugin-hybrid bilen tager det bedste fra den traditionelle og den elektriske bilverden. På de korte daglige ture kan du køre på strøm, og skal du på en længere tur, end bilens batteri rækker til, kører du videre på benzin eller diesel.
Plugin-hybriden har både en elmotor og en benzin- eller dieselmotor. Du kan altså køre miljøvenligt meget af tiden uden at skulle bekymre dig om rækkevidden.
FDM tester de plugin-hybrid-biler, der kommer på markedet. Men før du overvejer at købe en, skal du se på dit daglige kørselsbehov. Plugin-hybrider kaldes også opladningshybrider, fordi de skal lades op for at kunne køre de i reglen 50 km, som batteripakken kan levere strøm til.
Hvis du kører 20 km til arbejde og 20 km hjem, kan du faktisk køre som i en elbil i det daglige. Hvis du kører meget længere, skal du overveje en elbil med en god rækkevidde i stedet, hvis du vil køre på strøm.
Har du spørgsmål om plugin-hybrider, hjælper FDM med svar.
Søg efter test af over 90 plugin-hybrider
I boksen herunder finder du alle plugin-hybrider, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for at finde testene. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen.
Test af plugin-hybrider 2024
Her er alle de plugin-hybrider, vi – indtil videre – har testet i 2024. Listen vil løbende blive opdateret.
Ford Kuga – Flot og stærk opdatering
Den populære plugin-hybrid Ford Kuga har fået nyt design og ny teknik ved førerpladsen, og så må den nu trække endnu flere kg. Dermed er den stadig et godt køb for dem, der ikke vil have en elbil.
Pris: 369.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 69/50 km
Læs testen af Ford Kuga
Toyota C-HR – Dyr og smart plugin-hybrid med god garanti
Den nye C-HR fra Toyota er en spændende bil med mange sjove detaljer. Den fås nu også som plugin-hybrid, men det gør den ikke ligefrem til en billig bil, og pladsen er fortsat trang på bagsædet.
Pris: 506.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 67/72 km
Læs testen af Toyota C-HR
Volvo XC60 – Veludstyret og voldsom Volvo
Nye udstyrsvarianter er dukket op i Volvos modelprogram under navnet Black Edition. Her er alt sort på bilen, og udstyret er hentet fra øverste hylde, og i plugin-hybridudgaven er accelerationen voldsom.
Pris: 733.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 75/73 km
Læs testen af Volvo XC60
Porsche Cayenne – Spar 1 mio. kroner
Som plugin-hybrid bliver Porsche Cayenne til et slagtilbud, da afgiften er noget lavere end for de udgaver, der udelukkende kører på benzin. Men prisen er stadig ret pebret: 1,25 mio. kroner!
Pris: 1.249.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 69/58 km
Læs testen af Porsche Cayenne
Honda CR-V – Wannabe elbil med kunstig lyd
I den nye plugin-udgave af Honda CR-V er det mest en elmotor, der står for fremdriften. Benzinøkonomien er faktisk flot, men CR-V er blevet en dyr bil, så en ægte elbil vil for mange være et bedre køb. Pladsen er overdådig.
Pris: 554.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 82/45 km
Læs testen af Honda CR-V
Mercedes-Benz E300 – Strømlinet luksus-stationcar
Den klassiske stationcar fra Mercedes er nu kommet i en ny udgave med masser af plads og lækker teknik. Vi har her prøvet E300 som plugin-hybrid, og den er det oplagte valg herhjemme.
Pris: 790.500 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 112/83 km
Læs testen af Mercedes-Benz E300
Mazda MX-30 R-EV – Benzindrevet elbil
Mazda er gået egne veje med den nye MX-30 R-EV, der kan kalde sig Danmarks billigste plugin-hybrid.
Pris: 328.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: -/- km
Læs testen af Mazda MX-30 R-EV
Mercedes-Benz GLA – For dyr og for sent
Mercedes GLA er en vellykket SUV, men som plugin-hybrid er den blevet rasende dyr, og den opleves derfor mest som en fin gæst, der er på vej til en fest, der allerede er slut.
Pris: 514.892 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 67/50 km
Læs testen af Mercedes-Benz GLA
Jaguar F-Pace – Vanvittig lækker og dyr
Jaguar har stadig sportsvogne på programmet, men SUV’en F-Pace er mærkets ubetinget mest solgte model. Den er velkørende, dyr og ganske ufornuftig.
Pris: 1.029.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 53/46 km
Læs testen af Jaguar F-Pace
Test af plugin-hybrider 2023
Her er alle de plugin-hybrider, vi har testet i 2023. Listen vil løbende blive opdateret.
Mercedes-Benz E400 PHEV – Et fremragende kompromis
Med både benzin- og elmotor kan den nye Mercedes E-klasse på fornem vis løse køreopgaverne for dem, der gerne vil ride på to heste. Med det rette udstyr kører bilen som en mini-S-klasse, og det er imponerende.
Pris: 764.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 110/74 km
Læs testen af Mercedes-Benz E400 PHEV
Mercedes A-klasse – Når stjernestatus ikke er nok
Mercedes-Benz har lavet fantastiske biler i over 100 år, men plugin-hybridvarianten af A-klassen bliver ikke et af ikonerne, når mærkets fortælling skal skrives. Vi savner raffinement på et centralt punkt i køreoplevelsen.
Pris: 452.296 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 79/63 km
Læs testen af Mercedes A-klasse
Toyota RAV4 – Lang rækkevidde og masser af plads
Der er lang reel rækkevidde i Toyotas plugin-hybridudgave af SUV-modellen RAV4. Topmodellen GR Sport byder også på meget luksus og masser af plads. Men det er en dyr fornøjelse.
Pris: 649.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 100/71 km
Læs testen af Toyota RAV4
Toyota Prius – Fra grøn miljøbil til gul modebil
Toyota Prius var for 20 år siden ikonet for den grønne omstilling på grund af sin banebrydende hybridteknik. Nu er bilen kommet i sin femte generation, men her er fokus flyttet mere over på design og sportslige køreegenskaber.
Pris: 444.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 86/72 km
Læs testen af Toyota Prius
BMW X1 PHEV – Mere komfort end sport
Som plugin-hybrid byder den nye BMW X1 på masser af komfort. Den kører tilmed langt på en opladning, og så kan der hurtigt komme strøm på bilen igen. Men prisen er også blevet høj.
Pris: 637.365 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 83/65 km
Læs testen af BMW X1 PHEV
Mercedes GLC – SUV med både strøm og diesel
Mercedes GLC er noget så sjældent som en plugin-hybrid i kombination med en dieselmotor. Det giver biltypen helt nye muligheder.
Pris: 814.898 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 127/96 km
Læs testen af Mercedes GLC
Lexus RX – Lille tank giver kort rækkevidde
RX er et ikon blandt Lexus-modeller, og den er blevet større og bedre over tid. Nu er den også kommet som plugin-hybrid, men her er der mere tale om et tilbage- end et fremskridt.
Pris: 1.042.500 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 69/48 km
Læs testen af Lexus RX
Peugeot 408 – Moderne kilometersluger
Den nye Peugeot 408 kombinerer den traditionelle bils gode køreegenskaber med den moderne SUV’s mere grovkornede udseende. Uanset hvor aktiv man vælger at være bag rattet, er bilen sjov og rar at køre.
Pris: 494.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 64/44 km
Læs testen af Peugeot 408
Range Rover Sport – Luksus-firehjulstrækker får strømboost
Range Rover Sport er en af de største plugin-hybrider. Rækkevidden på el er i sin egen liga – det er prisen desværre også.
Pris: 1.829.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 110/80 km
Læs testen af Range Rover Sport
Volvo XC90 – Nyt liv i gammel topmodel
Den aldrende Volvo XC90 har fået forlænget sin levetid med fornyet motorteknik og en forbedret førerplads. Den holder tronen, indtil en elektrisk afløser kommer til.
Pris: 988.050 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 86/64 km
Læs testen af Volvo XC90
Ford Kuga – Plugin-hybrid med stil
Ford Kuga fortsætter sin succes i Danmark som en af de mest solgte biler. For at fastholde interessen i et turbulent marked har den fået opstrammet både udstyr og design, ligesom leasingprisen er reduceret betydeligt.
Pris: 418.960 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 60/34 km
Læs testen af Ford Kuga
BMW 330e – Små forandringer fryder
BMW 3-serie har netop fået et facelift. Meget ligner sig selv, men digitalt har den fået en større opgradering. Plugin-hybrid-teknikken er dog ikke opdateret.
Pris: 618.795 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 78/65 km
Læs testen af BMW 330e
Test af plugin-hybrider 2022
Her er alle de plugin-hybrider, vi testede i 2022.
Volvo XC60 T6 – Mere strøm på SUV'en
Med et større batteri er det blevet muligt at køre længere på el alene i den opdaterede Volvo XC60. En decideret el-udgave må vi dog vente lidt længere på.
Pris: 765.786 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 78/65 km
Læs testen af Volvo XC60 T6
Mazda CX-60 – Mazda rykker på godt og ondt
For første gang kan man nu købe en plugin-hybrid fra Mazda. Men teknikken i Mazda CX-60 er ikke overbevisende, og særligt de markante ryk, når der skiftes mellem el og benzin, trækker ned.
Pris: 494.800 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 63/50 km
Læs testen af Mazda CX-60
Lexus NX 450h – Luksus-Toyota imponerer
Lexus NX byder sig til med lækkert udstyr og en gennemført luksusfornemmelse. Plugin-hybrid-teknikken er hentet hos Toyota, men det gør ikke noget.
Pris: 655.500 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 74/64 km
Læs testen af Lexus NX 450h
Opel Astra – Opladelig Astra er klar til kamp
Den nye Opel Astra har både en elmotor og en benzinmotor. Plugin-hybridteknikken er hentet i Frankrig, men derudover er en stor del af de egenskaber, der altid har kendetegnet en tyskbygget Opel, bevaret. Men er et ladestik nok til at gøre gode, gamle Astra moderne, når prisen samtidig er steget?
Pris: 409.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 60/50 km
Læs testen af Opel Astra
Jaguar F-Pace – Lysegrøn luksusbil
Jaguar F-Pace har nu fået en plugin-hybrid i modelprogrammet. Dermed er prisen faldet flere hundrede tusinde kroner, ligesom benzinforbruget er mindsket betydeligt.
Pris: 874.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: -/45 km
Læs testen af Jaguar F-Pace
Kia Xceed PHEV – Gammel vin på nye flasker
Der er kommet et nyt ydre for og bag, og der er mere udstyr. Men den grundlæggende plugin-teknik i Kia Xceed er desværre ikke blevet opdateret.
Pris: 314.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 58,8/40 km
Læs testen af Kia Xceed PHEV
Kia Niro – Rækkevidden overrasker
Plugin-hybrider omtales ofte som en trædesten på vej mod den rent elektriske bil. Normalt har de en kort rækkevidde på strøm, men her overrasker anden generation af Kia Niro.
Pris: 379.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 61/67 km
Læs testen af Kia Niro
DS 4 – Skræddersyet hybridbil
DS stræber efter at være bilernes haute couture, og med DS 4 er der også kommet moderne plugin-teknik med i pakken. Det har kastet en lækker bil af sig, der begejstrer langt hen ad vejen.
Pris: 420.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 60/49 km
Læs testen af DS 4
Citroën C5 X – Flot fransk flyder
Citroën har genfundet sin rolle som producent af biler med avanceret undervogn og iøjefaldende design. Som plugin-hybrid har Citroën C5 X tilmed fået et grønt islæt.
Pris: 469.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 55/50 km
Læs testen af Citroën C5X
Audi A7 PHEV – Halvgrøn designerbil
Audi A7 er baseret på A6, men i denne firedørs coupé-lignende version har designet fået hele armen, og teknikken er gjort mere grøn. Resultatet er en dyr, flot og velkørende bil med en lille snert af lidt elbil over sig.
Pris: 469.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 63/49 km
Læs testen af Audi A7 PHEV
Mercedes-Benz C 300 e – lækker stationcar mangler plads
Mange har set frem til Mercedes-Benz C-klassen som plugin-hybrid. Den lover en el-rækkevidde på op til 113 km, men selvom vi ikke kørte helt så langt i vores måling, så er bagagerummet faktisk stationcar-modellens største problem.
Pris: 535.950 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 113/67 km
Læs testen af Mercedes-Benz C 300 e
Kia Sportage – Grøn og harmonisk
Den nye Kia Sportage fås nu også som plugin-hybrid, og det gør bilen til en yderst interessant SUV. Rækkevidden på el er ikke vildt imponerende, men ellers er bilens øvrige funktioner på et højt niveau.
Pris: 399.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 79/51 km
Læs testen af Kia Sportage
Volvo V90 T8 – Mere Volvo og mere strøm
Nu er der kommet større batteri i Volvos plugin-hybrider. Det giver Volvo V90 et helt nyt liv i den ældre model, der nu også forstår dansk. Desværre er opladningen fortsat langsom. Til gengæld accelererer bilen lynhurtigt.
Pris: 721.300 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 86/61 km
Læs testen af Volvo V90 T8
Seat Leon Sportstourer – Fremragende plugin-stationcar
Vi har testet alle stationcars med plugin-teknik til omkring 300.000 kroner, og i denne klasse er Seat Leon den bedste. Den vinder på god el-teknik, masser af plads og en fin komfort.
Pris: 331.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 64/45 km
Læs testen af Seat Leon Sportstourer
Renault Megane Sport Tourer – Komfortabel og kringlet
Det er en avanceret plugin-teknik, der er taget i anvendelse i Renault Megane, der desuden byder sig til med en dejlig komfortabel undervogn.
Pris: 317.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 50/34 km
Læs testen af Renault Megane Sport Tourer
Peugeot 308 SW – Komfortabel og hurtig
Den nye generation af Peugeot 308 er som stationcar med plugin-teknik blevet en yderst komfortabel og velkørende bil med mulighed for masser af udstyr.
Pris: 319.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 68/41 km
Læs testen af Peugeot 308 SW
Kia Ceed SW – Flot bil med kneben plads
Der er masser af udstyr i Kia Ceed, men teknikken halter en smule bagefter konkurrenterne, når det handler om plugin-teknikken.
Pris: 321.399 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 47/31 km
Læs testen af Kia Ceed SW
VW Multivan e-Hybrid – Slagtilbud til storfamilien
Familier med fire-fem børn har længe haft svært ved at finde en rummelig og sikker bil. Men med plugin-teknik bankes prisen ned på den velfungerende VW Multivan. Indvendigt er der ikke noget varebilfornemmelse – den føles nærmest som en VW Golf.
Pris: 574.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 48/28 km
Læs testen af VW Multivan e-Hybrid
Land Rover Discovery Sport – Terrænbil med sparemotor
Som plugin-hybrid er Land Rover Discovery Sport forsynet med en lille benzinmotor til forhjulene og en elmotor til baghjulene. Det gør bilen grøn, uden det går ud over evnerne i terrænet. Og så er den meget billigere end benzinudgaven.
Pris: 644.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 55/37 km
Læs testen af Land Rover Discovery Sport
Kia Ceed SW – Plugin-teknikken stjæler plads i stationcaren
Kia Ceed tilbydes Ceed enten som forhøjet crossover eller som denne klassiske stationcar. Men selvom prisen på plugin-hybriden er fornuftig, udstyret er lokkende, og familieegenskaberne er fine, så fejler den på et vigtigt punkt.
Pris: 299.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 47/43 km
Læs testen af Kia Ceed SW
Test af plugin-hybrider 2021
Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi testede i 2021.
Polestar 1 – Den perfekte plugin-hybrid?
Polestar 1 skulle have været en Volvo, men det nye bilmærke løb med den godbid, og det er der kommet en forrygende plugin-hybrid ud af. Men prisen gør den til en drøm for de fleste.
Pris: 1.987.283 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 123/- km
Læs testen af Polestar 1
Audi A6 Avant – Plugin-hybrid til direktøren
Lyder der grønne toner på direktionsgangen, bør Audi A6 Avant have en plads på dagsordenen. Den velkørende plugin-hybrid når langt på strøm, mens benzinmotoren sikrer, at man når frem til mødet overalt.
Pris: 679.312 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 65/60 km
Læs testen af Audi A6 Avant
BMW 545e – Slagtilbud til 650.000 kr.
Det kan lyde mærkeligt, når prisen er på den forkerte side af 600.000 kr., men BMW 545e er faktisk lidt af et slagtilbud. Den er nemlig mere end 80.000 kr. billigere end en BMW 530i xDrive, som har færre kræfter og dårligere præstationer. Her har du både glæde af rækkesekser i benzinmotoren og behagelig kørsel på el.
Pris: 637.632 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 56/46 km
Læs testen af BMW 545e
Renault Captur – Hverdags-SUV med skønhedspletter
Renault Captur er en populær model, som klarer mange danskeres praktiske behov. Vi har testet plugin-hybrid-udgaven, der imponerer med en lang rækkevidde, men hvor teknikken nogen gange kan drille.
Pris: 262.490 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 49/49 km
Læs testen af Renault Captur
Audi Q5 – Plugin-hybriden er god til at køre på el
Pris: 564.987 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el WLTP/Motors test: 71/60 km
Læs testen af Audi Q5
Hyundai Tucson – Langt og lækkert på strøm
Man kan køre noget længere på el i Hyundai Tucson som plugin-hybrid end i mange af konkurrenterne. Det gør bilen interessant for dem, der gerne vil køre grønnere og spare benzin.
Pris: 359.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 57 km
Læs testen af Hyundai Tucson
Seat Tarraco – Veludstyret og stor hybrid-SUV
Seat Tarraco er en rummelig og veludstyret plugin-hybrid med en ret velfungerende teknik. Men regn ikke med lange ture på el alene.
Pris: 389.950 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 38 km
Læs testen af Seat Tarraco
Citroën C5 Aircross – Fransk SUV på el og benzin
Den store Citroën C5 Aircross med plugin-teknik er et godt bud på en moderne SUV, der kan køre på både el og benzin. Men rækkevidden på strøm er ikke imponerende.
Pris: 359.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 32 km
Læs testen af Citroën C5 Aircross
Cupra Formentor – Bedste plugin-SUV lige nu
Cupra Formentor er den mest helstøbte plugin-hybrid for tiden. Den er ikke bedst til det hele, men den er god til alt. Med smart teknik, flot udstyr og et meget lækkert design kører den fra konkurrenterne.
Pris: 359.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 41 km
Læs testen af Cupra Formentor
Mercedes-Benz GLA – Kompetent plugin-hybrid med unoder
SUV'en Mercedes-Benz GLA er en af de mest vellykkede og velkørende plugin-hybrider i sin klasse. Desværre skuffer både køreassistent og skærmløsningen. Rækkevidden på el er flot, mens benzinforbruget ikke imponerer.
Pris: 434.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 47 km
Læs testen af Mercedes-Benz GLA
Peugeot 3008 – Kan køres med én fod
Peugeot 3008 er en lækker og kompakt SUV med en velfungerende plugin-teknik og assistentsystemer. Rækkevidden på el er dog ikke imponerende, og det samme gælder benzinforbruget.
Pris: 374.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 39 km
Læs testen af Peugeot 3008
Toyota RAV4 – Langt på strøm og på literen
Med firehjulstræk og mulighed for at trække 1.500 kg på krogen er Toyota RAV4 stor og praktisk i hverdagen. Den kører langt på både strøm og benzin. Desværre lader den langsomt, men det opvejes af bilens mange kvaliteter.
Pris: 479.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 66 km
Læs testen af Toyota RAV4
VW Tiguan – Helstøbt plugin-hybrid
Masser af plads og et godt kraftoverskud gør VW Tiguan til en behagelig bil – både i hverdagen og på langtur. Overvej dog at vælge udgaven med flere assistentsystemer.
Pris: 369.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 45 km
Læs testen af VW Tiguan
Audi Q3 – Avanceret og komfortabel SUV
Audi Q3 som plugin-hybrid er en lækker oplevelse. Kabinen er i almindelig høj Audi-kvalitet, og bilen kører meget komfortabelt. Rækkevidden på strøm er dog ikke imponerende.
Pris: 419.991 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 38 km
Læs testen af Audi Q3
BMW X2 – Bærer alderen flot
Det er ved at være nogle år siden, at BMW X2 kom på markedet, men plugin-hybriden kører godt og fungerer godt sammen med mobilen via en app. Rækkevidden på el alene imponerer dog ikke, og den fås ikke med trækkrog.
Pris: 378.211 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 38 km
Læs testen af BMW X2
Jeep Compass – Stærk SUV på alle veje
Den ligner ikke bare en firehjulstrækker, Jeep Compass trækker faktisk på alle fire hjul. Så har man det behov, er den et godt og grønt valg blandt de populære plugin-hybrider. Men rækkevidden på strøm er ikke lang, og elmotoren er svag.
Pris: 345.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 39 km
Læs testen af Jeep Compass
Volvo XC40 – Komfortabel SUV med bilyd
Volvo XC40 kører bedst, når den både trækker på el- og benzinmotoren, men så er den også kvik og komfortabel. En hylen fra elmotoren generer dog. Denne udgave må have helt op til 1.800 kg på krogen.
Pris: 373.070 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 45 km
Læs testen af Volvo XC40
DS7 – Vildt design og luksusfornemmelse
Er man bange for at falde i et med alle de andre populære SUV'er, så har DS7 netop den stilistiske kant, der kan gøre forskellen. Også indvendigt kan de meget anderledes designelementer begejstre. Men prisen for det noget anderledes design er høj i denne plugin-hybrid-udgave af DS7.
Pris: 510.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 43 km
Læs testen af DS7
Ford Kuga – Et flot comeback
Danmarks mest solgte plugin-hybrid sidste år var Ford Kuga. Den er nu tilbage i storform efter et problematisk år med flere batterifejl og forbud mod at lade bilen. Vi tester den opdaterede version og ser, hvor langt den kan køre på el.
Pris: 323.500 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 53 km
Læs testen af Ford Kuga
MG EHS – Kinesisk plugin-hybrid med flot udstyr
Den nye MG EHS fra Kina er et noget billigere alternativ til de kendte bilmærkers plugin-hybrider. Men kan den overhovedet måle sig med konkurrenterne, og er den et godt køb?
Pris: 289.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 57 km
Læs testen af MG EHS
Skoda Octavia – Enorm og grøn familiebil
Combi-udgaven af Skoda Octavia er en stor familiebil med god plads overalt. Den fås nu som plugin-hybrid, og kører dermed fra mange af konkurrenterne, når det handler om mest mulig komfort, teknik og plads for pengene.
Pris: 319.995 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 40 km
Læs testen af Skoda Octavia
Audi A3 – Den smarte Golf
Audi bider normalt skeer med BMW og Mercedes-Benz, men prisen på plugin-hybrid-varianten af Audi A3 er så lav, at den også er et alternativ til at købe en Golf eller en Skoda!
Pris: 349.990 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 46 km
Læs testen af Audi A3
VW Golf eHybrid – Den bløde mellemvare
Den halv-elektriske VW Golf kan være miljøvenlig elbil til hverdag og benzinsluger, når man skal på langtur. Men plads og betjening kan være et problem for nogle.
Pris: 319.995 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 51 km
Læs testen af VW Golf eHybrid
Test af plugin-hybrider 2020
Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi har testet i 2020.
Mercedes-Benz GLE 350 de – En grøn mega-SUV
84 km kørte vi, før dieselmotoren sprang i gang i Mercedes-Benz’ største plugin-hybrid. Den ganske lange strækning skyldes et kæmpe batteri på 31 kWh. Det betyder, at GLE 350 de p.t. har rækkevidderekorden blandt de plugin-hybrider, Motor hidtil har testet med blandet kørsel. Og hvor mange af nutidens SUV’er ikke rigtig kan klatre i terrænet, så klarer den nye Mercedes-Benz GLE også det. Men mere imponerende – og mere relevant for de fleste – kan den faktisk også klare hverdagsture på strøm alene.
Pris: 792.097 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 84 km
Læs testen af Mercedes-Benz GLE 350 de
Peugeot 3008 PHEV – En lækker, men tørstig plugin-hybrid
Peugeots SUV-modeller er lækre i kabinen og er spækket med udstyr. Men vores test af denne udgave af Peugeot 3008 viser, at rækkevidden ikke imponerer selv under optimale forhold, og så kører den ikke langt på literen, når strømmen er brugt.
Pris: 499.990 kr. (gamle afgifter)
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 43 km
Læs testen af Peugeot 3008 PHEV
Toyota RAV4 2.5 Plugin-Hybrid H3 Style 4x4 – Grøn offroader
Som plugin-hybrid er den store Toyota RAV4 blevet en blanding af en miljøvenlig elbil og en barsk offroader. Det er en sjældenhed, men Toyota har løst opgaven på fin vis.
Pris: 460.000 kr.
Rækkevidde i Motors test: 71 km
Læs testen af Toyota RAV4 2.5 Plugin-Hybrid H3 Style 4x4
Volvo V60 T6 Recharge - Billigudgave af eldrevet luksusbil
Som plugin-hybrid kan Volvo V60 køres som en rolig elbil på korte afstande eller som en lynhurtig rejsevogn på lange stræk. I begge tilfælde er komforten i top.
Pris: 553.591 kr.
Rækkevidde i Motors test: 48 km
Læs testen af Volvo V60 T6 Recharge
Peugeot 508 PHEV - Plugin-hybriden er en prisbombe
Peugeot har sat strøm til 508-serien, og som plugin-hybrid ligner bilen et kanontilbud. Med de rigtige tilvalg får man en veludstyret bil med en pæn rækkevidde på el.
Pris: 379.990 kr.
Rækkevidde i Motors test: 40 km
Læs testen af Peugeot 508 PHEV
Audi A6 - Vild og grøn rejsebil
Audi A6 med plugin-hybrid-teknik giver en ualmindelig komfortabel oplevelse, når den kører på strøm. Med benzinmotoren i drift bliver den til en lille raket.
Pris: 649.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 55 km
Læs testen af Audi A6
Volvo XC40 - Kvik kørsel og lad ladning
Med lanceringen af Volvo XC40 som plugin-hybrid fås samtlige Volvo-modeller nu i udgaver, der kan køre på strøm. I XC40 fungerer teknikken glimrende, men ladehastigheden imponerer ikke. På plussiden finder vi, at bilen må trække op til 1.800 kg. Desværre skal moderne sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm tilkøbes.
Pris: 507.140 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 42 km
Læs testen af Volvo XC40
BMW X3 PHEV - Bomstærk plugin-hybrid
Med plugin-hybriden i BMW X3-familien får man en bil, der både kan køre på el og benzin, og som kan være enten mild og sparsom eller vild og stærk.
Pris: 755.162 kr.
Plugin-hybriden rækkevidde i Motors test: 39 km
Læs testen af BMW X3
DS7 Crossback E-Tense – Forfriskende anderledes plugin-hybrid
Det franske luksusmærke DS Automobiles har introduceret en plugin-hybridudgave af topmodellen DS 7 Crossback. Den er komfortabel, lækker og finurlig.
Pris: 650.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 40 km
Læs testen af DS7 Crossback E-tense
Kia XCeed Plug-In - Næsten-elbil i smart design
Den frække Kia XCeed fås nu også som plugin-hybrid. Trods gode takter og herlig kørsel på strøm er der også et par kritiske noter på testblokken.
Pris: 299.998 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 54 km
Læs testen af Kia XCeed Plug-In
Mercedes-Benz A250 e - Forbilledlig plugin-hybrid
Plugin-hybridteknikken i Mercedes-Benz A 250 e virker rigtig godt og giver en god elbilsfornemmelse, så længe der er strøm på bilen.
Pris: 369.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 56 km
Læs testen af Mercedes-Benz A250 e
Ford Kuga PHEV - Prisbomben sparer på elkørsel
Ford Kuga er en mellemstor SUV med mange smarte løsninger. Denne plugin-udgave har en skarp pris, men er ikke helt så grøn, som man kunne ønske sig. Den giver nemlig ofte ikke mulighed for at køre som en elbil, selvom der er strøm på batteriet. Lidt synd, når bilen eller fremstår som et rigtig godt køb.
Pris: 270.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 40 km
Læs testen af Ford Kuga PHEV
VW Passat GTE Plus sedan - Bedste plugin lige nu
I Motors gruppetest af 14 plugin-hybrider i februar 2020 kom VW Passat GTE ind på en førsteplads. Den fås både som sedan og stationcar, kommer med et flot og moderne udstyrsniveau og kan trække op til 1.900 kg, så her er en miljøbil, der kan honorere de flestes behov.
Pris: 412.517 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 35 km
Læs testen af VW Passat GTE Plus sedan
Volvo V90 T8 eAWD Inscription - Mere fokus på fart end på miljø
Det praktiske, det dynamiske og det komfortable går hånd i hånd i plugin-udgaven af Volvo V90. Her er masser af plads, og bilen må have hele 2.100 kg på krogen. Men når batteriet er tomt, kører den store herregårdsvogn ikke langt på literen.
Pris: 929.980 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 40 km
Læs testen af Volvo V90 T8 eAWD Inscription
Toyota Prius Plug-in H3 - Miljøbil med grønt dna
Selvom Toyota Prius som plugin-hybrid ikke kører langt på strøm alene, kører den videre som en temmelig miljøvenlig hybridbil. Desværre er den ikke så praktisk i hverdagen, idet bagagerummet er lille, og så må Prius ikke trække noget.
Pris: 309.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Læs testen af Toyota Prius Plug-in H3
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD - Populær trækhest
Behov for træk og terrænkørsel holder mange fra at køre elbil. Men plugin-hybriden Mitsubishi Outlander er svaret for mange. Desværre rækker batteriet ikke langt, og så er den store SUV ikke så miljøvenlig endda.
Pris: 429.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Læs testen af Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD
Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car - En kort fornøjelse
Komforten er i højsædet i plugin-udgaven af Mercedes' lækre E-klassen. Utraditionelt er eldriften kombineret med dieseldrift, men god støjdæmpning sikrer overlegen stilhed i kabinen. Stille er den også, når man kører på strøm alene, men den tunge bil dræner batteriet hurtigt.
Pris: 719.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 26 km
Læs testen af Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car
Mercedes-Benz C 300 de Advantage - Kort på el, langt på diesel
Plugin-udgaven af Mercedes-Benz' populære C-klasse kombinerer i denne variant diesel- og eldrift. Det gør den godt, og på diesel alene kører den langt på literen. Men selvom batteriet ikke rækker til meget, fylder det alt for meget i bagagerummet.
Pris: 509.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 31 km
Læs testen af Mercedes-Benz C 300 de Advantage
Kia Optima SW PHEV - Synger godt på sidste vers
Selvom Kia Optima er ved at være en ældre model, er den stadig en praktisk og god plugin-hybrid. Her er plads til hele familien. Desværre starter benzinmotoren tit, og det går ud over elbilsfornemmelsen.
Pris: 329.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 33 km
Læs testen af Kia Optima SW PHEV
Kia Niro Advance PHEV - Familie-SUV med strømhjælp
Som plugin-hybrid giver Kia Niro familien god plads i kabinen og masser af udstyr. Men pladsen i bagagerummet imponerer ikke. Vi kørte 38 km på strøm i Niro, før den nøjsomme benzinmotor tog helt over.
Pris: 299.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 38 km
Læs testen af Kia Niro Advance PHEV
Kia Ceed SW Upgrade PHEV - Plugin med god garanti
Kia Ceed som plugin-hybrid giver den pladskrævende familie mulighed for at køre på el på hverdagens småture. Skarp pris og solid garanti giver tryghed i bilejerskabet.
Pris: 279.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Læs testen af Kia Ceed SW Upgrade PHEV
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium - Fornuftig plugin-hybrid
Hyundai Ioniq som plugin-hybrid byder på god plads, flot garanti og et fint benzinforbrug. Desværre føler man ikke, at man kører i elbil, da benzinmotoren hele tiden tænder for at varme bilen op.
Pris: 279.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 37 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium
BMW X5 xDrive - Langt på el, kort på benzin
BMW X5 er en kolossal plugin-hybrid, der kører overraskende langt på en opladning. Det store batteri tager desværre lang tid at lade op, og når det er tomt, kører den store SUV ikke langt på literen.
Pris: 1.161.322 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 62 km
Læs testen af BMW X5 xDrive
BMW 530e Sportline - Grøn businessbil
Skal firmabilen have en grøn profil, er BMW 5-serie som plugin-hybrid et oplagt valg. Hvis du husker at lade batteriet op, kan en stor del af dagens pendling foregå med grøn samvittighed. Samtidig har den masser af kræfter. Opladningen foregår desværre ikke så hurtigt, som man kunne forvente i denne prisklasse.
Pris: 701.331 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 37 km
Læs testen af BMW 530e Sportline
BMW 330e M Sport - Livlig og komfortabel
BMW 3-serien bliver bestemt ikke mindre herlig at køre i, når den får plugin-hybridteknik. Hvis du kan lade den op i det daglige, er den endda bedre end den konventionelle 3-serie. Teknikken optager dog lidt plads i bagagerummet.
Pris: 629.696 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 39 km
Læs testen af BMW 3-serie
Audi Q5 - Avanceret plugin-hybrid
Trods sin størrelse er Audi Q5 som plugin-hybrid en stærk og hurtig SUV. Hvis du husker at lade den op, får du en miljøvenlig og økonomisk bil i hverdagen. Men overvej en billigere udgave end testbilen.
Pris: 784.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 35 km
Læs testen af Audi Q5
VW Passat GTE - Grøn benzinbil
Du får samme gode pladsforhold og lækre kabine som i en af alletiders mest solgte firmabiler. Men i plugin-hybrid-udgaven af VW Passat, der hedder GTE, kan du samtidig køre i elbil på de daglige småture. Det er absolut behageligt. Vi kørte 44 km på el alene, før benzinmotoren slog til. Ladetiden er ikke imponerende, men husker man at lade bilen, giver det både mening økonomisk og miljømæssigt.
Pris: 412.495 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 44 km
Læs testen af VW Passat GTE
Test af plugin-hybrider 2019
Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi har testet i 2019.
Kia Niro - Små elektriske skridt fremad
Kia Niro er en fremragende familiebil i SUV-stil, der fås som både elbil, plugin-hybrid og benzinbil. Desværre tager batteriet en del plads i bagagerummet, der i plugin-udgaven kun er på 324 liter. Kabinen er blevet lækrere efter faceliftet, hvor rækkevidden på strøm også er forøget.
Pris: 299.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 47 km
Læs testen af Kia Niro
Volvo V90 Plugin-Hybrid - Strøm på herregårdsvognen
Volvo V90 er en kæmpe familiebil, og den fås nu også som plugin-hybrid, hvor du på kortere ture kan køre udelukkende på strøm. Lidt kuriøst er det, at modellen ligeledes er ekstrem hurtig. Men den kan køres på en miljøvenlig måde, hvis man vil.
Pris: 894.006 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 49 km
Læs testen af Volvo V90 Plugin-Hybrid
Mercedes-Benz E300de - Dieselbil med el-hjælp
Der er fuld gang i udviklingen af elbiler og hybridbiler. Men dieselbilen er ikke helt død, og slet ikke hvis den får lidt el-hjælp. Det har fået Mercedes-Benz til at lancere en dieselbil, der kan lades op med el.
Pris: 687.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 50 km
Læs testen af Mercedes-Benz E300de diesel plugin
Kia Optima PHEV - Praktisk og elektrisk familiebil
Her kan du køre på strøm det meste af tiden – i hvert fald de første 50 km – uden at gå på kompromis med trækevne og rækkevidde. Kia Optima PHEV må trække op til 1.500 kg. Samtidig har du alle de fordele, som en stationcar giver. Batteriet tager lidt plads i bagagerummet, men med 440 liter er der plads nok til fire på rejse.
Pris: 349.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 50-60 km
Læs testen af Kia Optima
Mitsubishi Outlander - Den klarer (næsten) alt
Hvis du både vil kunne køre på el i hverdagen og kunne trække f.eks. trailer eller campingvogn, er Mitsubishi Outlander et godt bud på en bil, der klarer det hele. Den må trække op til 1.500 kg, kan lynlades og har firehjulstræk. Rækkevidden på el er dog ikke imponerende.
Pris: 479.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 40 km
Læs testen af Mitsubishi Outlander
Test af plugin-hybrider 2018
Her er de plugin-hybrider, vi har testet i 2018. Generelt ligger rækkevidden på strøm alene omkring de 50 km. Du skal være opmærksom på, at megen kulde eller varme kan påvirke rækkevidden, da bilen skal opvarmes/køles. I nogle plugin-hybrider er bagagerummet reduceret en smule, da batteriet ofte er placeret her. Så har familien brug for god plads til bagage, bør I tage en god prøvetur før køb.
Hyundai Ioniq Plug-In – Genial biltype
Hyundai Ioniq er helt unik, for den fås både som elbil, som hybridbil og som her – plugin-hybrid. De koster det samme, så du kan frit vælge, hvilken drivlinje der passer til dine behov. Under vores test kørte vi 50 km på en opladning i plugin-udgaven. En smule mindre end det officielle tal på 63 km, men stadig nok til at kunne klare flestes daglige ture. Ellers er det det flotte udstyrsniveau og de fine sikkerhedssystemer, der imponerer os. Foran sidder man godt, men det kniber med pladsen på bagsæderne, ligesom bagagerummet ikke er særligt stort. Et sidste stort plus er garantien på fem år uden km-begrænsning.
Pris: 293.975 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): Ca. 50 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Plug-In
Toyota Prius Plug-In – Miljøikonet tager endnu et stik
Toyota Prius er kendt som "den originale" hybridbil. Nu er der kommet mange hybrid-konkurrenter til, så ikonet tager et skridt op ad stigen og fås nu også som plugin-hybrid. Også denne udgave er vi ret imponerede over. Vi kunne køre 54 km på strøm alene, og da vi testede Prius Plug-In under de mindst gunstige omstændigheder, hvor der slet ikke er strøm på batteriet, kunne den køre flotte 24 km/l benzin. Også køreegenskaberne og sikkerheden falder flot ud for Prius. Desværre er der kun plads til to personer på bagsædet – og de skal ikke være for høje. Værre endnu er pladsen i bagagerummet, hvor batteripakken fylder godt op. Det sidste gør, at vi anbefaler børnefamilier at teste bilen godt før et køb.
Pris: 333.970 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 54 km
Læs testen af Toyota Prius Plug-In
Kia Niro Plug-In – Billig på flere måder
Kia Niro er en rimelig stor SUV-model. Der er god plads til fire og akkurat plads til fem. Samtidig får du en del udstyr med i prisen. Men der er ting, der trækker ned. Som i mange plugin-hybrider er bagagerummet ikke overvældende. Men det, der skuffede mest ved Kia Niro plugin hybrid er, at den er svær at få til at køre som ren elbil. Under vores test satte benzinmotoren hele tiden ind – især for at hjælpe varmesystemet. Men kan du leve med lidt brummen fra tid til anden, får du meget bil og udstyr for pengene i Niro.
Pris: 308.979 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 49 km
Læs testen af Kia Niro Plug-In
Test af plugin-hybrider 2017
Herunder kan du læse om de plugin-hybrider, vi har testet i 2017.
Kia Optima Plug-In - Øko-familiebil du kan betale
Med stationcarudgaven af Kia Optima Plug-In er der endelig en plugin-hybrid, der har masser af plads til bagage og bagsædepassagerer. Og så må den trække op til 1.500 kg. Du får altså mulighed for at køre en del af den daglige transport på strøm uden at gå på kompromis med alt det andet, familien gerne vil – i hverdagen og på ferie.
Pris: 365.574 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 53 km
Læs testen af Kia Optima Plug-In
VW Golf GTE - Sportslig miljøbil
Rækkevidden på strøm alene var kun 30 km i Motors test. Og bagagerummet er ikke voldsomt stort. Når det er sagt, er VW Golf GTE en herlig og hurtig hverdagsbil. Når både el- og benzinmotor trækker, bliver GTE til en GTI, så der er noget for den køreglade. Og som i den almindelige Golf er kvalitetsfornemmelsen bare i orden.
Pris: 369.870 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 30 km
Læs testen af VW Golf GTE
Kia Optima Plug-In (sedan) - Kører med strømmen
Sedanudgaven af Kia Optima som plugin-hybrid kom før stationcaren, og vi vil klart anbefale den sidste. I sedanudgaven er bagagerummet på kun 307 liter, og det passer altså ikke til den ellers rummelige bil. Træk fås heller ikke til sedanen, og vi kunne også kun køre 30-40 km på strøm i sedanen mod 53 km i stationcarudgaven. Men vil du helst have en sedan, så får du også her masser af udstyr og en velkørende bil.
Pris: 453.879 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 35 km
Læs testen af Kia Optima Plug-In
Test af plugin-hybrider 2016
Herunder kan du læse om den plugin-hybrid, vi testede i 2016.
Audi A3 E-tron – Grøn køreglæde
Med strøm til kun 25 km kørsel er Audi A3 E-tron ved at være en ældre model. Men har man et lille kørebehov, leverer A3'eren god komfort og kvalitetsfornemmelse, samtidig med at den kan klare småturene på ren el.
Pris: 454.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 25 km
Læs testen af Audi A3 E-tron
Test af plugin-hybrider 2014
Herunder kan du læse om den plugin-hybrid, vi testede i 2014.
BMW i3 REX – Elbil med reservemotor
BMW i3 kom oprindelig som en elbil. Men da den på det tidspunkt i Motors test havde en rækkevidde på kun 100 km, var Range Extender-udgaven velkommen. Den er forsynet med en lille tocylindret benzinmotor, der er koblet til en generator. Hermed kan benzinmotoren levere strøm til batteriet. Så blev rækkevidden i alt 256 km. Ellers er i3 er bil, der skiller vandene med sit anderledes design og miljøvenlige materialer. Den kører rigtig godt og kvikt.
Pris: 352.780 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): ikke målt
Læs testen af BMW i3 REX
Forskel på plugin-hybrid og hybrid
Ud over rækkevidden er fordelene ved plugin-hybrider i forhold til elbiler, at flere af dem må trække f.eks. en trailer, og at du ikke er afhængig af at have en ladestander ved din bopæl – f.eks. hvis du bor i lejlighed. Til gengæld har den ikke elbilens rækkevidde på el, og den kan være dyrere i drift, da den jo både har el- og benzinmotor.
Bemærk, at der er forskel på en hybridbil og en plugin-hybrid. Du kan ikke lade hybridbil op, den lader selv et lille batteri ved opbremsning og kørsel ned ad bakke. Derfor er rækkevidden på strøm alene i hybridbilen kun et par kilometer, så den kan ikke køres som en elbil.
Strømmen bruges hovedsageligt som hjælp ved acceleration, og den opsamlede energi kan få hybriden til at køre lidt længere på literen.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om plugin-hybridbiler.