Test af plugin-hybridbiler - oversigt

Her finder du alle FDMs test af plugin-hybrider fra 2016, 2017, 2018 og 2019. Så kan du få et hurtigt overblik. Vi har også angivet priserne og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste plugin-hybrid.

Her lades plugin-hybriden Toyota Prius.
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Viden

Hvad er en plugin hybrid? Plugin hybrid bilen tager det bedste fra den traditionelle og den elektriske bilverden. På de korte daglige ture kan du køre på strøm, og skal du på en længere tur, end bilens batteri rækker til, kører du videre på benzin eller diesel.

Plugin hybriden har både en elmotor og en benzin- eller dieselmotor. Du kan altså køre miljøvenligt meget af tiden uden at skulle bekymre dig om rækkevidden.

Læs også: FDMs store tema om elbiler og hybridbiler

FDM tester de plugin hybrid-biler, der kommer på markedet. Men før du overvejer at købe en, skal du se på dit daglige kørselsbehov. Plugin hybrider kaldes også opladningshybrider, fordi de skal lades op for at kunne køre de i reglen 50 km, som batteripakken kan levere strøm til.

Hvis du kører 20 km til arbejde og 20 km hjem, kan du faktisk køre som i en elbil i det daglige. Hvis du kører meget længere, skal du overveje en elbil med en god rækkevidde i stedet, hvis du vil køre på strøm.

Læs alle FDMs test af elbiler her

Test af plugin hybrider 2019:

 

Volvo V90 Plugin Hybrid - strøm på herregårdsvognen

Volvo V90 plugin set forfra

Volvo V90 er en kæmpe familiebil, og den fås nu også som plugin-hybrid, hvor du på kortere ture kan køre udelukkende på strøm. Lidt kuriøst er det, at modellen ligeledes er ekstrem hurtig. Men den kan køres på en miljøvenlig måde, hvis man vil.

Pris: 894.006 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 49 km
Testet i Motor nr. 7/2019 - læs testen af Volvo V90 Plugin her

 

Mercedes-Benz E300de - dieselbil med el-hjælp

Mercedes E300 bagfra

Der er fuld gang i udviklingen af elbiler og hybridbiler. Men dieselbilen er ikke helt død, og slet ikke hvis den får lidt el-hjælp. Det har fået Mercedes-Benz til at lancere en dieselbil, der kan lades op med el.

Pris: 687.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 50 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Mercedes-Benz E300de diesel plugin her

 

Kia Optima PHEV - praktisk og elektrisk familiebil

Kia Optima set bagfra

Her kan du køre på strøm det meste af tiden – i hvert fald de første 50 km – uden at gå på kompromis med trækevne og rækkevidde. Kia Optima PHEV må trække op til 1.500 kg. Samtidig har du alle de fordele, som en stationcar giver. Batteriet tager lidt plads i bagagerummet, men med 440 liter er der plads nok til fire på rejse.

Pris: 349.999 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 50-60 km
Testet i Motor 4/2019 – læs testen af Kia Optima her

 

Mitsubishi Outlander - den klarer (næsten) alt

Mitsubishi Outlander er en stærk plugin hybrid

Hvis du både vil kunne køre på el i hverdagen og kunne trække f.eks. trailer eller campingvogn, er Mitsubishi Outlander et godt bud på en bil, der klarer det hele. Den må trække op til 1.500 kg, kan lynlades og har firehjulstræk. Rækkevidden på el er dog ikke imponerende.

Pris: 479.995 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 40 km
Testet i Motor nr. 3/2019 - læs testen af Mitsubishi Outlander her

 

Test af plugin hybrider 2018:

Her er de plugin hybrider, vi har testet i 2018. Generelt ligger rækkevidden på strøm alene omkring de 50 km. Du skal være opmærksom på, at megen kulde eller varme kan påvirke rækkevidden, da bilen skal opvarmes/køles. I nogle plugin hybrider er bagagerummet reduceret en smule, da batteriet ofte er placeret her. Så har familien brug for god plads til bagage, bør I tage en god prøvetur før køb.

Hyundai Ioniq Plug-In – genial biltype

Hyundai Ioniq som plugin hybrid

Hyundai Ioniq er helt unik, for den fås både som elbil, som hybridbil og som her – plugin hybrid. De koster det samme, så du kan frit vælge, hvilken drivlinje der passer til dine behov. Under vores test kørte vi 50 km på en opladning i plugin-udgaven. En smule mindre end det officielle tal på 63 km, men stadig nok til at kunne klare flestes daglige ture. Ellers er det det flotte udstyrsniveau og de fine sikkerhedssystemer, der imponerer os. Foran sidder man godt, men det kniber med pladsen på bagsæderne, ligesom bagagerummet ikke er særligt stort. Et sidste stort plus er garantien på fem år uden km-begrænsning. 

Pris: 293.975 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): Ca. 50 km
Testet i Motor nr. 6/2018 – læs testen af Hyundai Ioniq Plug-In her

 

Toyota Prius Plug-In – miljøikonet tager endnu et stik

Toyota Prius findes også som plugin hybrid

Toyota Prius er kendt som "den originale" hybridbil. Nu er der kommet mange hybrid-konkurrenter til, så ikonet tager et skridt op ad stigen og fås nu også som plugin hybrid. Også denne udgave er vi ret imponerede over. Vi kunne køre 54 km på strøm alene, og da vi testede Prius Plug-In under de mindst gunstige omstændigheder, hvor der slet ikke er strøm på batteriet, kunne den køre flotte 24 km/l benzin. Også køreegenskaberne og sikkerheden falder flot ud for Prius. Desværre er der kun plads til to personer på bagsædet – og de skal ikke være for høje. Værre endnu er pladsen i bagagerummet, hvor batteripakken fylder godt op. Det sidste gør, at vi anbefaler børnefamilier at teste bilen godt før et køb.

Pris: 333.970 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 54 km
Testet i Motor nr. 5/2018 – læs testen af Toyota Prius PlugIn her

 

Kia Niro Plug-In – billig på flere måder

Kia Niro er en billig plugin hybrid

Kia Niro er en rimelig stor SUV-model. Der er god plads til fire og akkurat plads til fem. Samtidig får du en del udstyr med i prisen. Men der er ting, der trækker ned. Som i mange plugin hybrider er bagagerummet ikke overvældende. Men det, der skuffede mest ved Kia Niro plugin hybrid er, at den er svær at få til at køre som ren elbil. Under vores test satte benzinmotoren hele tiden ind – især for at hjælpe varmesystemet. Men kan du leve med lidt brummen fra tid til anden, får du meget bil og udstyr for pengene i Niro.

Pris: 308.979 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 49 km
Testet i Motor nr. 1/2017 – læs testen af Kia Niro Plug-In her

 

Test af plugin hybrider 2017:

Kia Optima Plug-In - øko-familiebil du kan betale

Kia Optima PlugIn stationcar Med stationcarudgaven af Kia Optima Plug-In er der endelig en plugin hybrid, der har masser af plads til bagage og bagsædepassagerer. Og så må den trække op til 1.500 kg. Du får altså mulighed for at køre en del af den daglige transport på strøm uden at gå på kompromis med alt det andet, familien gerne vil – i hverdagen og på ferie.

Pris: 365.574 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 53 km
Testet i Motor nr. 12/2017 –  læs testen af Kia Optima Plug-In her

 

VW Golf GTE - sportslig miljøbil

VW Golf GTE er en plugin hybrid

Rækkevidden på strøm alene var kun 30 km i Motors test. Og bagagerummet er ikke voldsomt stort. Når det er sagt, er VW Golf GTE en herlig og hurtig hverdagsbil. Når både el- og benzinmotor trækker, bliver GTE til en GTI, så der er noget for den køreglade. Og som i den almindelige Golf er kvalitetsfornemmelsen bare i orden.

Pris: 369.870 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 30 km 
Testet i Motor nr. 9/2017 – læs testen af VW Golf GTE her

 

Kia Optima Plug-In (sedan) - kører med strømmen

Kia Optima sedan som plugin hybrid

Sedanudgaven af Kia Optima som plugin hybrid kom før stationcaren, og vi vil klart anbefale den sidste. I sedanudgaven er bagagerummet på kun 307 liter, og det passer altså ikke til den ellers rummelige bil. Træk får heller ikke til sedanen, og vi kunne også kun køre 30-40 km på strøm i sedanen mod 53 km i stationcarudgaven. Men vil du helst have en sedan, så får du også her masser af udstyr og en velkørende bil.

Pris: 453.879 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 35 km
Testet i Motor nr. 4/2017 – læs testen af Kia Optima Plug-In her

 

Test af plugin hybrider 2016:

Audi A3 E-tron – grøn køreglæde

Audi A3 e-tron er en plugin hybrid

Med strøm til kun 25 km kørsel er Audi A3 E-tron ved at være en ældre model. Men har man et lille kørebehov, leverer A3'eren god komfort og kvalitetsfornemmelse, samtidig med at den kan klare småturene på ren el.

Pris: 454.430 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 25 km
Testet i Motor nr. 3/2016 – læs testen af Audi A3 E-tron her

Test af plugin hybrider 2014:

BMW i3 REX – elbil med reservemotor

BMW i3 som plugin hybrid

BMW i3 kom oprindelig som en elbil. Men da den på det tidspunkt i Motors test havde en rækkevidde på kun 100 km, var Range Extender-udgaven velkommen. Den er forsynet med en lille tocylindret benzinmotor, der er koblet til en generator. Hermed kan benzinmotoren levere strøm til batteriet. Så blev rækkevidden i alt 256 km. Ellers er i3 er bil, der skiller vandene med sit anderledes design og miljøvenlige materialer. Den kører rigtig godt og kvikt.

Pris: 352.780 kr.
Plugin hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): ikke målt
Testet i Motor nr. 7/2014 - læs testen af BMW i3 REX her

 

Forskel på plugin hybrid og hybrid

Ud over rækkevidden er fordelene ved plugin hybrider i forhold til elbiler, at flere af dem må trække f.eks. en trailer, og at du ikke er afhængig af at have en ladestander ved din bopæl – f.eks. hvis du bor i lejlighed. Til gengæld har den ikke elbilens rækkevidde på el, og den kan være dyrere i drift, da den jo både har el- og benzinmotor.

Bemærk, at der er forskel på en hybridbil og en plugin hybrid. Du kan ikke lade hybridbil op, den lader selv et lille batteri ved opbremsning og kørsel ned ad bakke. Derfor er rækkevidden på strøm alene i hybridbilen kun et par kilometer, så den kan ikke køres som en elbil.

Strømmen bruges hovedsageligt som hjælp ved acceleration, og den opsamlede energi kan få hybriden til at køre lidt længere på literen.