Test af plugin-hybridbiler - oversigt

Her finder du alle FDMs test af plugin-hybrider fra 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021. Så kan du få et hurtigt overblik. Vi har også angivet priserne og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste plugin-hybrid.

Her lades plugin-hybriden Toyota Prius.
Viden

Hvad er en plugin-hybrid? Plugin-hybrid bilen tager det bedste fra den traditionelle og den elektriske bilverden. På de korte daglige ture kan du køre på strøm, og skal du på en længere tur, end bilens batteri rækker til, kører du videre på benzin eller diesel.

Plugin-hybriden har både en elmotor og en benzin- eller dieselmotor. Du kan altså køre miljøvenligt meget af tiden uden at skulle bekymre dig om rækkevidden.

FDM tester de plugin-hybrid-biler, der kommer på markedet. Men før du overvejer at købe en, skal du se på dit daglige kørselsbehov. Plugin-hybrider kaldes også opladningshybrider, fordi de skal lades op for at kunne køre de i reglen 50 km, som batteripakken kan levere strøm til.

Hvis du kører 20 km til arbejde og 20 km hjem, kan du faktisk køre som i en elbil i det daglige. Hvis du kører meget længere, skal du overveje en elbil med en god rækkevidde i stedet, hvis du vil køre på strøm.

Har du spørgsmål om plugin-hybrider, hjælper FDM med svar. 

Få svar på dine spørgsmål her 

Test af plugin-hybrider 2021:

 

Ford Kuga – et flot comeback

Ford Kuga set forfra

Danmarks mest solgte plugin-hybrid sidste år var Ford Kuga. Den er nu tilbage i storform efter et problematisk år med flere batterifejl og forbud mod at lade bilen. Vi tester den opdaterede version og ser, hvor langt den kan køre på el.

Pris: 323.500 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 53 km
Læs testen her

 

MG EHS – Kinesisk plugin-hybrid med flot udstyr

MG EHS forfra

Den nye MG EHS fra Kina er et noget billigere alternativ til de kendte bilmærkers plugin-hybrider. Men kan den overhovedet måle sig med konkurrenterne, og er den et godt køb?

Pris: 289.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 57 km
Læs testen her

 

Skoda Octavia – Enorm og grøn familiebil

Skoda Octavia

Combi-udgaven af Skoda Octavia er en stor familiebil med god plads overalt. Den fås nu som plugin-hybrid, og kører dermed fra mange af konkurrenterne, når det handler om mest mulig komfort, teknik og plads for pengene.

Pris: 319.995 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 40 km
Læs testen her

Audi A3 – den smarte Golf

Audi A3 set forfra

Audi bider normalt skeer med BMW og Mercedes-Benz, men prisen på plugin-hybrid-varianten af Audi A3 er så lav, at den også er et alternativ til at købe en Golf eller en Skoda!

Pris: 349.990 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 46 km
Læs testen her

 

VW Golf eHybrid – Den bløde mellemvare

VW Golf eHybrid forfra

Den halv-elektriske VW Golf kan være miljøvenlig elbil til hverdag og benzinsluger, når man skal på langtur. Men plads og betjening kan være et problem for nogle.

Pris: 319.995 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 51 km
Læs testen her

 

Test af plugin-hybrider 2020:

Mercedes-Benz GLE 350 de – en grøn mega-SUV

Mercedes GLE forfra

84 km kørte vi, før dieselmotoren sprang i gang i Mercedes-Benz’ største plugin-hybrid. Den ganske lange strækning skyldes et kæmpe batteri på 31 kWh. Det betyder, at GLE 350 de p.t. har rækkevidderekorden blandt de plugin-hybrider, Motor hidtil har testet med blandet kørsel. Og hvor mange af nutidens SUV’er ikke rigtig kan klatre i terrænet, så klarer den nye Mercedes-Benz GLE også det. Men mere imponerende – og mere relevant for de fleste – kan den faktisk også klare hverdagsture på strøm alene.

Pris: 792.097 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 84 km
Testet i Motor 1/2020 – læs testen her

 

Peugeot 3008 PHEV –  en lækker, men tørstig plugin-hybrid

Peugeot 3008

Peugeots SUV-modeller er lækre i kabinen og er spækket med udstyr. Men vores test af denne udgave af Peugeot 3008 viser, at rækkevidden ikke imponerer selv under optimale forhold, og så kører den ikke langt på literen, når strømmen er brugt.

Pris: 499.990 kr. (gamle afgifter)
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 43 km
Testet i Motor 9/2020 – læs testen her

 

Toyota RAV4 2.5 Plugin-Hybrid H3 Style 4x4 – grøn offroader

Toyota RAV4 forfra

Som plugin-hybrid er den store Toyota RAV4 blevet en blanding af en miljøvenlig elbil og en barsk offroader. Det er en sjældenhed, men Toyota har løst opgaven på fin vis.

Pris: 460.000 kr.
Rækkevidde i Motors test: 71 km
Testes i Motor 9/2020 – læs testen her

 

Volvo V60 T6 Recharge - billigudgave af eldrevet luksusbil

Volvo V60 set forfra

Som plugin-hybrid kan Volvo V60 køres som en rolig elbil på korte afstande eller som en lynhurtig rejsevogn på lange stræk. I begge tilfælde er komforten i top.

Pris: 553.591 kr.
Rækkevidde i Motors test: 48 km
Testes i Motor 9/2020 – læs testen her

 

Peugeot 508 PHEV - Plugin-hybriden er en prisbombe

Peugeot 508

Peugeot har sat strøm til 508-serien, og som plugin-hybrid ligner bilen et kanontilbud. Med de rigtige tilvalg får man en veludstyret bil med en pæn rækkevidde på el.

Pris: 379.990 kr.
Rækkevidde i Motors test: 40 km
Testet i Motor nr. 8/2020 - læs testen her

 

Audi A6 - vild og grøn rejsebil

Audi A6 bagfra

Audi A6 med plugin-hybrid-teknik giver en ualmindelig komfortabel oplevelse, når den kører på strøm. Med benzinmotoren i drift bliver den til en lille raket.

Pris: 649.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 55 km
Læs testen her

 

Volvo XC40 - kvik kørsel og lad ladning

Volvo XC40 set forfra

Med lanceringen af Volvo XC40 som plugin-hybrid fås samtlige Volvo-modeller nu i udgaver, der kan køre på strøm. I XC40 fungerer teknikken glimrende, men ladehastigheden imponerer ikke. På plussiden finder vi, at bilen må trække op til 1.800 kg. Desværre skal moderne sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm tilkøbes.

Pris: 507.140 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 42 km
Testet i Motor 7/2020 – læs testen her

BMW X3 PHEV - bomstærk plugin-hybrid

BMW X3 set forfra

Med plugin-hybriden i BMW X3-familien får man en bil, der både kan køre på el og benzin, og som kan være enten mild og sparsom eller vild og stærk.

Pris: 755.162 kr.
Plugin-hybriden rækkevidde i Motors test: 39 km
Testet i Motor nr. 6/2020 - læs testen her

 

DS7 Crossback E-Tense – forfriskende anderledes plugin-hybrid

DS

Det franske luksusmærke DS Automobiles har introduceret en plugin-hybridudgave af topmodellen DS 7 Crossback. Den er komfortabel, lækker og finurlig.

Pris: 650.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på el i Motors test: 40 km
Testet i Motor 6/2020 - læs testen her

 

Kia XCeed Plug-In - næsten-elbil i smart design

Kia XCeed forfra

Den frække Kia XCeed fås nu også som plugin-hybrid. Trods gode takter og herlig kørsel på strøm er der også et par kritiske noter på testblokken.

Pris: 299.998 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 54 km
Testet i Motor nr. 6/2020 - læs testen her

 

Mercedes-Benz A250 e - forbilledlig plugin-hybrid

Mercedes-Benz A250 e set forfra

Plugin-hybridteknikken i Mercedes-Benz A 250 e virker rigtig godt og giver en god elbilsfornemmelse, så længe der er strøm på bilen.

Pris: 369.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 56 km
Testet i Motor 5/2020 - læs testen her

Ford Kuga PHEV - prisbomben sparer på elkørsel

Ford Kuga set forfra

Ford Kuga er en mellemstor SUV med mange smarte løsninger. Denne plugin-udgave har en skarp pris, men er ikke helt så grøn, som man kunne ønske sig. Den giver nemlig ofte ikke mulighed for at køre som en elbil, selvom der er strøm på batteriet. Lidt synd, når bilen eller fremstår som et rigtig godt køb.

Pris: 270.000 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde i Motors test: 40 km
Testet i Motor nr. 5/2020 - læs testen her

 

VW Passat GTE Plus sedan - bedste plugin lige nu

VW Passat set fra siden

I Motors gruppetest af 14 plugin-hybrider i februar 2020 kom VW Passat GTE ind på en førsteplads. Den fås både som sedan og stationcar, kommer med et flot og moderne udstyrsniveau og kan trække op til 1.900 kg, så her er en miljøbil, der kan honorere de flestes behov.

Pris: 412.517 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 35 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Volvo V90 T8 eAWD Inscription - mere fokus på fart end på miljø

Volvo V90 fra siden

Det praktiske, det dynamiske og det komfortable går hånd i hånd i plugin-udgaven af Volvo V90. Her er masser af plads, og bilen må have hele 2.100 kg på krogen. Men når batteriet er tomt, kører den store herregårdsvogn ikke langt på literen.

Pris: 929.980 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 40 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Toyota Prius Plug-in H3 - miljøbil med grønt dna

Toyota Prius fra siden

Selvom Toyota Prius som plugin-hybrid ikke kører langt på strøm alene, kører den videre som en temmelig miljøvenlig hybridbil. Desværre er den ikke så praktisk i hverdagen, idet bagagerummet er lille, og så må Prius ikke trække noget.

Pris: 309.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD - populær trækhest

Mitsubishi Outlander fra siden

Behov for træk og terrænkørsel holder mange fra at køre elbil. Men plugin-hybriden Mitsubishi Outlander er svaret for mange. Desværre rækker batteriet ikke langt, og så er den store SUV ikke så miljøvenlig endda.

Pris: 429.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car - en kort fornøjelse

Mercedes-Benz E-klasse fra siden

Komforten er i højsædet i plugin-udgaven af Mercedes' lækre E-klassen. Utraditionelt er eldriften kombineret med dieseldrift, men god støjdæmpning sikrer overlegen stilhed i kabinen. Stille er den også, når man kører på strøm alene, men den tunge bil dræner batteriet hurtigt.

Pris: 719.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 26 km
Testet i Motor 2/2020 - læs testen her

 

Mercedes-Benz C 300 de Advantage - kort på el, langt på diesel

Mercedes-Benz C-klasse forfra

Plugin-udgaven af Mercedes-Benz' populære C-klasse kombinerer i denne variant diesel- og eldrift. Det gør den godt, og på diesel alene kører den langt på literen. Men selvom batteriet ikke rækker til meget, fylder det alt for meget i bagagerummet.

Pris: 509.900 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 31 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Kia Optima SW PHEV - synger godt på sidste vers

Kia Optima set bagfra

Selvom Kia Optima er ved at være en ældre model, er den stadig en praktisk og god plugin-hybrid. Her er plads til hele familien. Desværre starter benzinmotoren tit, og det går ud over elbilsfornemmelsen.

Pris: 329.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 33 km
Testet i Motor nr. 2/202 - læs testen her

 

Kia Niro Advance PHEV - familie-SUV med strømhjælp

Kia Niro set bagfra

Som plugin-hybrid giver Kia Niro familien god plads i kabinen og masser af udstyr. Men pladsen i bagagerummet imponerer ikke. Vi kørte 38 km på strøm i Niro, før den nøjsomme benzinmotor tog helt over.

Pris: 299.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 38 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Kia Ceed SW Upgrade PHEV - plugin med god garanti

Kia Ceed set forfra

Kia Ceed som plugin-hybrid giver den pladskrævende familie mulighed for at køre på el på hverdagens småture. Skarp pris og solid garanti giver tryghed i bilejerskabet.

Pris: 279.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 29 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium - fornuftig plugin-hybrid 

Hyundai Ioniq set fra siden

Hyundai Ioniq som plugin-hybrid byder på god plads, flot garanti og et fint benzinforbrug. Desværre føler man ikke, at man kører i elbil, da benzinmotoren hele tiden tænder for at varme bilen op.

Pris: 279.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 37 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

BMW X5 xDrive - langt på el, kort på benzin

BMW X5 set bagfra

BMW X5 er en kolossal plugin-hybrid, der kører overraskende langt på en opladning. Det store batteri tager desværre lang tid at lade op, og når det er tomt, kører den store SUV ikke langt på literen.

Pris: 1.161.322 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 62 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen her

 

BMW 530e Sportline - grøn businessbil

BMW 5-serie set fra siden

Skal firmabilen have en grøn profil, er BMW 5-serie som plugin-hybrid et oplagt valg. Hvis du husker at lade batteriet op, kan en stor del af dagens pendling foregå med grøn samvittighed. Samtidig har den masser af kræfter. Opladningen foregår desværre ikke så hurtigt, som man kunne forvente i denne prisklasse.

Pris: 701.331 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 37 km
Testet i Motor 2/2020 - læs testen her

 

BMW 330e M Sport - livlig og komfortabel

BMW 3-serie bagfra

BMW 3-serien bliver bestemt ikke mindre herlig at køre i, når den får plugin-hybridteknik. Hvis du kan lade den op i det daglige, er den endda bedre end den konventionelle 3-serie. Teknikken optager dog lidt plads i bagagerummet.

Pris: 629.696 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 39 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen af BMW 3-serie her

 

Audi Q5 - avanceret plugin-hybrid

Audi Q5 fra siden

Trods sin størrelse er Audi Q5 som plugin-hybrid en stærk og hurtig SUV. Hvis du husker at lade den op, får du en miljøvenlig og økonomisk bil i hverdagen. Men overvej en billigere udgave end testbilen.

Pris: 784.990 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 35 km
Testet i Motor nr. 2/2020 - læs testen af Audi Q5 her

 

VW Passat GTE - grøn benzinbil

VW Passat GTE forfra

Du får samme gode pladsforhold og lækre kabine som i en af alletiders mest solgte firmabiler. Men i plugin-hybrid-udgaven af VW Passat, der hedder GTE, kan du samtidig køre i elbil på de daglige småture. Det er absolut behageligt. Vi kørte 44 km på el alene, før benzinmotoren slog til. Ladetiden er ikke imponerende, men husker man at lade bilen, giver det både mening økonomisk og miljømæssigt.

Pris: 412.495 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 44 km
Testet i Motor nr. 1/2020 - læs testen af VW Passat GTE her

Test af plugin-hybrider 2019:

Kia Niro - små elektriske skridt fremad

Kia Niro bagfra

Kia Niro er en fremragende familiebil i SUV-stil, der fås som både elbil, plugin-hybrid og benzinbil. Desværre tager batteriet en del plads i bagagerummet, der i plugin-udgaven kun er på 324 liter. Kabinen er blevet lækrere efter faceliftet, hvor rækkevidden på strøm også er forøget. 

Pris: 299.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 47 km
Testet i Motor nr. 9/2019 - læs testen af Kia Niro her

 

Volvo V90 Plugin-Hybrid - strøm på herregårdsvognen

Volvo V90 plugin set forfra

Volvo V90 er en kæmpe familiebil, og den fås nu også som plugin-hybrid, hvor du på kortere ture kan køre udelukkende på strøm. Lidt kuriøst er det, at modellen ligeledes er ekstrem hurtig. Men den kan køres på en miljøvenlig måde, hvis man vil.

Pris: 894.006 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 49 km
Testet i Motor nr. 7/2019 - læs testen af Volvo V90 Plugin her

 

Mercedes-Benz E300de - dieselbil med el-hjælp

Mercedes E300 bagfra

Der er fuld gang i udviklingen af elbiler og hybridbiler. Men dieselbilen er ikke helt død, og slet ikke hvis den får lidt el-hjælp. Det har fået Mercedes-Benz til at lancere en dieselbil, der kan lades op med el.

Pris: 687.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm i Motors test: 50 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Mercedes-Benz E300de diesel plugin her

 

Kia Optima PHEV - praktisk og elektrisk familiebil

Kia Optima set bagfra

Her kan du køre på strøm det meste af tiden – i hvert fald de første 50 km – uden at gå på kompromis med trækevne og rækkevidde. Kia Optima PHEV må trække op til 1.500 kg. Samtidig har du alle de fordele, som en stationcar giver. Batteriet tager lidt plads i bagagerummet, men med 440 liter er der plads nok til fire på rejse.

Pris: 349.999 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 50-60 km
Testet i Motor 4/2019 – læs testen af Kia Optima her

 

Mitsubishi Outlander - den klarer (næsten) alt

Mitsubishi Outlander er en stærk plugin hybrid

Hvis du både vil kunne køre på el i hverdagen og kunne trække f.eks. trailer eller campingvogn, er Mitsubishi Outlander et godt bud på en bil, der klarer det hele. Den må trække op til 1.500 kg, kan lynlades og har firehjulstræk. Rækkevidden på el er dog ikke imponerende.

Pris: 479.995 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 40 km
Testet i Motor nr. 3/2019 - læs testen af Mitsubishi Outlander her

 

Test af plugin-hybrider 2018:

Her er de plugin-hybrider, vi har testet i 2018. Generelt ligger rækkevidden på strøm alene omkring de 50 km. Du skal være opmærksom på, at megen kulde eller varme kan påvirke rækkevidden, da bilen skal opvarmes/køles. I nogle plugin-hybrider er bagagerummet reduceret en smule, da batteriet ofte er placeret her. Så har familien brug for god plads til bagage, bør I tage en god prøvetur før køb.

Hyundai Ioniq Plug-In – genial biltype

Hyundai Ioniq som plugin hybrid

Hyundai Ioniq er helt unik, for den fås både som elbil, som hybridbil og som her – plugin-hybrid. De koster det samme, så du kan frit vælge, hvilken drivlinje der passer til dine behov. Under vores test kørte vi 50 km på en opladning i plugin-udgaven. En smule mindre end det officielle tal på 63 km, men stadig nok til at kunne klare flestes daglige ture. Ellers er det det flotte udstyrsniveau og de fine sikkerhedssystemer, der imponerer os. Foran sidder man godt, men det kniber med pladsen på bagsæderne, ligesom bagagerummet ikke er særligt stort. Et sidste stort plus er garantien på fem år uden km-begrænsning. 

Pris: 293.975 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): Ca. 50 km
Testet i Motor nr. 6/2018 – læs testen af Hyundai Ioniq Plug-In her

 

Toyota Prius Plug-In – miljøikonet tager endnu et stik

Toyota Prius findes også som plugin hybrid

Toyota Prius er kendt som "den originale" hybridbil. Nu er der kommet mange hybrid-konkurrenter til, så ikonet tager et skridt op ad stigen og fås nu også som plugin-hybrid. Også denne udgave er vi ret imponerede over. Vi kunne køre 54 km på strøm alene, og da vi testede Prius Plug-In under de mindst gunstige omstændigheder, hvor der slet ikke er strøm på batteriet, kunne den køre flotte 24 km/l benzin. Også køreegenskaberne og sikkerheden falder flot ud for Prius. Desværre er der kun plads til to personer på bagsædet – og de skal ikke være for høje. Værre endnu er pladsen i bagagerummet, hvor batteripakken fylder godt op. Det sidste gør, at vi anbefaler børnefamilier at teste bilen godt før et køb.

Pris: 333.970 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 54 km
Testet i Motor nr. 5/2018 – læs testen af Toyota Prius PlugIn her

 

Kia Niro Plug-In – billig på flere måder

Kia Niro er en billig plugin hybrid

Kia Niro er en rimelig stor SUV-model. Der er god plads til fire og akkurat plads til fem. Samtidig får du en del udstyr med i prisen. Men der er ting, der trækker ned. Som i mange plugin-hybrider er bagagerummet ikke overvældende. Men det, der skuffede mest ved Kia Niro plugin hybrid er, at den er svær at få til at køre som ren elbil. Under vores test satte benzinmotoren hele tiden ind – især for at hjælpe varmesystemet. Men kan du leve med lidt brummen fra tid til anden, får du meget bil og udstyr for pengene i Niro.

Pris: 308.979 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 49 km
Testet i Motor nr. 1/2017 – læs testen af Kia Niro Plug-In her

 

Test af plugin-hybrider 2017:

Kia Optima Plug-In - øko-familiebil du kan betale

Kia Optima PlugIn stationcar Med stationcarudgaven af Kia Optima Plug-In er der endelig en plugin-hybrid, der har masser af plads til bagage og bagsædepassagerer. Og så må den trække op til 1.500 kg. Du får altså mulighed for at køre en del af den daglige transport på strøm uden at gå på kompromis med alt det andet, familien gerne vil – i hverdagen og på ferie.

Pris: 365.574 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 53 km
Testet i Motor nr. 12/2017 –  læs testen af Kia Optima Plug-In her

 

VW Golf GTE - sportslig miljøbil

VW Golf GTE er en plugin hybrid

Rækkevidden på strøm alene var kun 30 km i Motors test. Og bagagerummet er ikke voldsomt stort. Når det er sagt, er VW Golf GTE en herlig og hurtig hverdagsbil. Når både el- og benzinmotor trækker, bliver GTE til en GTI, så der er noget for den køreglade. Og som i den almindelige Golf er kvalitetsfornemmelsen bare i orden.

Pris: 369.870 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 30 km 
Testet i Motor nr. 9/2017 – læs testen af VW Golf GTE her

 

Kia Optima Plug-In (sedan) - kører med strømmen

Kia Optima sedan som plugin hybrid

Sedanudgaven af Kia Optima som plugin-hybrid kom før stationcaren, og vi vil klart anbefale den sidste. I sedanudgaven er bagagerummet på kun 307 liter, og det passer altså ikke til den ellers rummelige bil. Træk fås heller ikke til sedanen, og vi kunne også kun køre 30-40 km på strøm i sedanen mod 53 km i stationcarudgaven. Men vil du helst have en sedan, så får du også her masser af udstyr og en velkørende bil.

Pris: 453.879 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 35 km
Testet i Motor nr. 4/2017 – læs testen af Kia Optima Plug-In her

 

Test af plugin-hybrider 2016:

Audi A3 E-tron – grøn køreglæde

Audi A3 e-tron er en plugin hybrid

Med strøm til kun 25 km kørsel er Audi A3 E-tron ved at være en ældre model. Men har man et lille kørebehov, leverer A3'eren god komfort og kvalitetsfornemmelse, samtidig med at den kan klare småturene på ren el.

Pris: 454.430 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): 25 km
Testet i Motor nr. 3/2016 – læs testen af Audi A3 E-tron her

Test af plugin-hybrider 2014:

BMW i3 REX – elbil med reservemotor

BMW i3 som plugin hybrid

BMW i3 kom oprindelig som en elbil. Men da den på det tidspunkt i Motors test havde en rækkevidde på kun 100 km, var Range Extender-udgaven velkommen. Den er forsynet med en lille tocylindret benzinmotor, der er koblet til en generator. Hermed kan benzinmotoren levere strøm til batteriet. Så blev rækkevidden i alt 256 km. Ellers er i3 er bil, der skiller vandene med sit anderledes design og miljøvenlige materialer. Den kører rigtig godt og kvikt.

Pris: 352.780 kr.
Plugin-hybridens rækkevidde på strøm (Motors test): ikke målt
Testet i Motor nr. 7/2014 - læs testen af BMW i3 REX her

 

Forskel på plugin-hybrid og hybrid

Ud over rækkevidden er fordelene ved plugin-hybrider i forhold til elbiler, at flere af dem må trække f.eks. en trailer, og at du ikke er afhængig af at have en ladestander ved din bopæl – f.eks. hvis du bor i lejlighed. Til gengæld har den ikke elbilens rækkevidde på el, og den kan være dyrere i drift, da den jo både har el- og benzinmotor.

Bemærk, at der er forskel på en hybridbil og en plugin-hybrid. Du kan ikke lade hybridbil op, den lader selv et lille batteri ved opbremsning og kørsel ned ad bakke. Derfor er rækkevidden på strøm alene i hybridbilen kun et par kilometer, så den kan ikke køres som en elbil.

Strømmen bruges hovedsageligt som hjælp ved acceleration, og den opsamlede energi kan få hybriden til at køre lidt længere på literen.