Audi SQ5 – ballade i luksuriøse omgivelser
Motors vurdering
Audi Q5
- Motor
- Udsyn
- Køreegenskaber
- Plads på bagsæde
- Udstyrsniveau
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0 liter – 6 cyl.
-
CO2 udledning189 g/km
-
Effekt354 hk
-
Moment500 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)5,4 sek.
-
Køreklar vægt1.945 kg
-
Maks. påhængsvægt2.400 kg
-
Bagagerum550 liter
-
Akselafstand282 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:467 cm B:189 cm H:164 cm
Motors tal
- Målt forbrug 12 km/l
- Beregnet økonomi 9,20 kr./km
SQ5 rammer rent ind for dem, der drømmer om en sportsvogn, men hvor ryggen skriger på en høj SUV. Med SQ5 får du samme acceleration som i en sportsvogn, men førersædet er hævet godt over asfalten, og det giver rygvenlig ind- og udstigning. Samtidig får du et godt overblik i trafikken, så du ikke får sluppet de 354 heste løs på det forkerte tidspunkt.
Motoren lyder ikke bare godt, den er også bomstærk!
Karrosseriet ligger i traditionelle Audi-folder. Perfekte og ensartede afstande mellem pladedele, produktionsteknisk flotte buk i metallet og udformet med de elegante linjer, som kendetegner Audi.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - rutineret fornyelse
Men sjælen i SQ5 ligger under motorhjelmen, og når du trykker på startknappen, vågner den turbofodrede fuldfede V6-motor til live med et lille brøl. Diskret nok til, at naboen ikke bliver tvær, højt nok til, at du får et smil på læberne. Lyden af ballade i luksuriøse omgivelser.
Fart over feltet
Motoren lyder ikke bare godt, den er også bomstærk! For når turboladerne blæser til angreb, sendes den næsten to tons tunge SUV til 100 km/t. på blot 5,4 sek.
Det er måske forventeligt i en sportsvogn, men hævet så højt over jorden føles det lidt surrealistisk. Accelerationen er ikke kun voldsom i paradedisciplinen, men også i alle mellemaccelerationer, og det er sjældent, at alle kræfter kan bruges forsvarligt i trafikken.
Læs også: Motors test af BMW X3 - potent familiebil
Når man sidder højt til vejrs mærker man krængning tydeligere, ganske enkelt fordi man er længere fra asfalten. Men i forhold til andre SUV-modeller, der kan føles lidt som at sidde i en gyngehest, er affjedringen i SQ5 strammet op. Fornuftigt kraftoverskuddet taget i betragtning.
Det betyder, den næsten kører som en almindelig sportslig model. Men heldigvis har Audi ikke strammet undervognen for hårdt op, for komforten er fortsat ganske behagelig, og SQ5 er rar på langtur.
Meget udstyr - og flere muligheder
Lidt overraskende er benpladsen i SQ5 ikke overdådig. Denne testkører er 1,88 meter høj og kan akkurat sidde på bagsædet, når forsædet er indstillet efter selvsamme kropsstørrelse. Det er ikke imponerende i forhold til konkurrenter som BMW X3, Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLC.
Forholdene omkring føreren er ellers gode med god fralægningsplads. Der er endda en kuglepenneholder, og testbilen havde en trådløs mobiloplader under armlænet. Smart, at mobilen er ude af syne og dermed kun kan betjenes via bilen.
Drømmer du om en Audi Q5? Find den på FDM biler.dk
I bilen til en lille million kroner følger en del udstyr. Blandt det mere eksotiske er 20” fælge, akustisk forrude, LED-forlygter og keyless go. Men hverken fartpilot, sædevarme eller p-sensorer for og bag er standard.
Det gør en businesspakke med bl.a. større skærm, navigation, digital instrumentering, sædevarme for og p-sensorer til 55.000 kr. uundværlig. Man bør også tilkøbe en udvidet adaptiv fartpilot til 27.000 kr. Når du alligevel skal sætte krydser, bør du overveje de lækre lædersæder med diamantsyning til 19.500 kr., ligesom B&O-anlægget giver vellyd i kabinen for 25.000 kr.
Den høje sportsvogn
SQ5 er ikke en sportsvogn i traditionel forstand som en Porsche eller en Ferrari. Men du får lækker V6-lyd og kraftig acceleration i en bil, som resten af familien også kan få glæde af.
Det eneste punkt, hvor modellen bliver udfordret er på pladsen. Både BMW og Mercedes-Benz har meget kompetente konkurrenter, der byder på samme sportslighed, men bedre plads i kabinen.
Audiens trumfkort er designet, for pressefolderne og de elegante linjer får SQ5 til at skille sig ud på p-pladsen.