BMW X3 - potent familiebil
Motors vurdering
BMW X3
- Motor
- Komfort
- Pladsforhold
- Udstyr
- Nødbremse
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0 liter – 6 cyl.
-
CO2 udledning149 g/km
-
Effekt265 hk
-
Moment620 Nm
-
Topfart240 km/t.
-
Acc. (0-100)8,0 sek.
-
Køreklar vægt2.015 kg
-
Maks. påhængsvægt2.400 kg
-
Bagagerum550 liter
-
Akselafstand286 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:471 cm B:189 cm H:168 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 6,50 kr./km
Det er ikke altid den største model, der er bedst. Det er ihverfald tilfældet med trejde generation X3, der er storebroderen X5 overlegen.
Det er ikke en racerbil, men der er en ophøjet og komfortabel køreglæde på dagsordenen.
Det er især på bagsædet, at man mærker forskel. For selvom en X5 er bred og har god skulderplads, så er midterste plads markant bedre at sidde på i den nye X3, hvilket gør den til det bedste valg for familier med brug for fem pladser i bilen. Her sidder voksne også godt på bagsædet.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets bil i Europa
Samtidig er bagagerummet på 550 liter både stort og regulært som i en stationcar i luksusklassen. Reelt er X3 et alternativ til de ellers praktiske MPV-modeller og med et mere potent og pågående design.
Asiatisk front og krom i kabinen
X3 er bygget i USA, men designet virker mere orienteret mod Østen. For selvom de to nyrer er tro mod BMW's designfilosofi, er de blevet så store, at de virker påklistret. Og med deres kromlook virker det, som om bilen primært henvender sig til et asiatisk publikum. Bagenden er mere neutralt designet og matcher de øvrige BMW-modeller.
Krom-tendenserne har også bredt sig til kabinen, hvor en del knapper til radio og ventilation er i kromlook. Det virker malplaceret og er det ikke din stil, kan du vælge knapper i en mere neutral farve.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus
Trenden er personalisering af bilerne, og her kan du vælge paneler i forskelligt design og materialer. Testbilen havde også kunstlæder på instrumentpanelet et tilvalg til 11.500 kr. Det koster at køre på første klasse.
Nødbremse og kørehjælp skuffer
Når man køber biler i denne klasse, handler meget, om hvilke krydser du sætter. Og ganske skuffende har BMW ikke prioriteret sikkerheden højt nok. Nødbremse, der er standard på en VW Up til under 100.000 kr., er ekstraudstyr på en X3.
Det er for ringe. På så dyr en bil bør dette udstyr være standard. Det handler ikke kun om liv eller død, men også om at du ved at undgå et morgenkys i trafikken kan fortsætte dagen uforhindret i stedet for at skulle på værksted med en frontskade på bilen.
Brug guiden: Find din nye bil på FDM Biler.dk
På testbilen var nødbremsen en del af en køreassistentpakke med adaptiv fartpilot og aktiv styring til godt 44.000 kr. Selvom BMW's styrehjælp er ikke altid er lige pålidelig, så indeholder pakken også den adaptive fartpilot, og derfor anbefaler vi pakken som helhed. Den adaptive fartpilot drillede dog under testen, hvor den enkelte gange reagerede på parkerede biler i bytrafik.
Massiv motor og masser af køreglæde
Sekscylindrede motorer er et kendetegn ved BMW, men i disse år er de ved at forsvinde, ligesom i mange andre bilmærker. Merprisen ved at gå fra fire til seks cylindre er 70.000 kr., og er alle pengene værd.
For selvom toliters-motoren er blevet meget mere tyst, så viste Motors forbrugsmåling, at den større treliters motor kørte lige så langt på literen. Samtidig får du en motor, der er markant kraftigere.
Drømmer du om en BMW X3? Find den på FDM Biler.dk
Det er især bundtrækket, der markerer sig. Med 620 Nm kan du trække nærmest hvad som helst, og bilen er godkendt til at trække anhængere op til 2.400 kg.
Et andet adelsmærke for BMW er køreegenskaberne. Her har BMW i reklamerne gennem tiderne slået på glæden ved at køre. Og det har du langt hen ad vejen også med denne høje model. Det er ikke en racerbil, men der er en ophøjet og komfortabel køreglæde på dagsordenen.
Eneste minus i testbogen er en tendens til at styretøjet går stramt over midten, og at bilen ikke er helt retningsstabil. Så du skal have hænderne på rattet, når du er på tur.