BMW X2 forfra
Fotograf:
Foto
Karsten M. Lemche
Biltest

BMW X2 – den høje egoist

Markedet oversvømmes med SUV-varianter, således også denne mere sportslige version af BMW X1, der hedder X2. Prisen ser fornuftig ud, men du skal sætte mange krydser, før bilen bliver lækker og ikke mindst sikker.
BMW X2 bagfra

Motors vurdering

BMW X2

18,2 km/l
Benzin
489.214 kr.
  • Motor
  • Design
  • Køreegenskaber
  • Udsyn
  • Nødbremse ikke standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    126 g/km
  • Effekt
    192 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    227 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.535 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    470 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 3 12
  • Mål
    L:436 cm B:182 cm H:153 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Normalt er vi kun vant til at se BMW-logoer på kølerhjelm og bagklap, men X2 vil det anderledes. Her findes det også på de bagerste stolper mellem bagdøre og bagklappen. Placeringen er en hyldest til coupemodellen CS, der blev introduceret i 1961, og detaljen giver kant til X2-designet.

I forhold til søstermodellen, X1, er den ringere på alle fornuftsparametre: X2 er 25.000 kr. dyrere, udsynet er dårligere og bagagepladsen mindre. Det er derfor først og fremmest designet, der gør X2 interessant.

BMW X2 kabine
Indretningen er enkel og betjeningen ligetil. Et minus ved indretningen er, at skærmen sidder for langt fra føreren til at den kan betjenes med tryk.

Ikke skabt til trykskærm

I kabinen følger designet BMW’s traditioner, der i grove træk ligner alle de andre modeller. Det gør det let at skifte mellem BMW-modeller som ejer, og det gør interiøret mere tidløst. Man får derfor ikke et frisk designpust, men et langtidsholdbart udtryk.

Se video fra testen af BMWX2

BMW har længe holdt sig fra trykfølsomme skærme, men i X2 kan man nu også få det som ekstraudstyr. Men skærmens placering er så langt fra føreren, at man skal række sig ud efter den. Dermed ender man ofte med at bruge drejeknappen mellem forsæderne, når skærmen skal betjenes.

BMW er kommet langt med basisudstyret, men det er skammeligt, at nødbremse er ekstraudstyr til 17.000 kr.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE

Et andet minus i kabinen er det lidt gnidrede speedometer, der gør det svært at aflæse lave hastigheder. Derfor kan headup-display med hastighedsvisning anbefales.

BMW X2 bagfra
De store C-stolper giver bilen karakter, især med logoets uvante placering. Men sammen med en lille bagrude er udsynet ganske dårligt.

1-X-2

Selvom BMW kører med kampagnemodeller, hvor eksempelvis fartpilot, klimaanlæg, p-sensorer bag, metallak og LED-forlygter er standard, skal du stadig sætte mange ekstra krydser for at tippe en 13’er.

BMW er kommet langt med basisudstyret, men det er skammeligt, at nødbremse er ekstraudstyr til 17.000 kr. Det er livreddende sikkerhedsudstyr, som er standard på mikrobiler til en femtedel af en X2!

GUIDE: Find din nye BMW X2 på FDM Biler.dk

Du kan også vælge nødbremsen i en pakke med adaptiv fartpilot til 21.000 kr. Så får du også en køassistent, der selv kører bilen med op til 60 km/t., men det virker kun på motorveje med en bil foran.

Vil du have den store trykfølsomme skærm, ryger der 61.000 kr. på prisen. Men så får du også navigationsanlæg, trådløs mobilopladning, trafikmeldinger i tre år, Apple CarPlay og headup-display med i pakken. Og så kan et bakkamera (7.800 kr.) også anbefales, fordi det er svært at orientere sig bagud. Vores testbil havde det meste, men så løb prisen også op i små 700.000 kr.

BMW X2 gearkasse
Automatgear er standard på sDrive20i-modellen. Der er tale om en dobbeltkoblingsgearkasse, der skifter perfekt.

Design koster

Den smarte løsning med logoet i bagerste stolpe giver X2 karakter, men det gør også, at stolpen bliver meget bred, og det begrænser udsynet skråt bagud. Bagruden er også ret lille, og det gør orienteringen besværlig.

Pladsforholdene i kabinen er ellers gode, og her kan man sagtens sidde fire voksne på længere ture. Den midterste plads på bagsædet er ikke rigtig god. Bagagerummet er mindre end i søstermodellen X1, men med 470 liter svarer det til en stationcar i mellemklassen.

Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace

Traditionelt vil man begynde en test af en BMW med at omtale køreegenskaberne og motoren. Men her har vi gemt det til sidst, netop fordi disse punkter ikke skiller sig markant ud. Den høje siddeposition gør, at man føler mere krængning i svingene end i BMW’s lavere modeller. X2 klarer sig derfor normalt bedst på de lange ture. Det gjaldt dog ikke for vores udgave, der havde en sænket M-undervogn med stivere fjedre, hvilket heller ikke ligefrem er godt for komforten.

BMW X2 skærm
Trykfølsomme skærme er ikke standard hos BMW endnu, men du kan tilkøbe den store navigationspakke, der også har headup-display til 58.000 kr.

Ufornuften sejrer

Benzinmotoren er stille og stærk, og selvom modellen har forhjulstræk, leveres de mange kræfter fra motoren uden dramatik. Det skyldes samarbejdet med automatgearkassen, der er af dobbeltkoblings-typen. Det betyder hurtige og effektive gearskift, og en ganske glidende kørsel.

BMW X2 sælges i øjeblikket til attraktive kampagnepriser, og sammen med de seneste afgiftsnedsættelser gør det bilen mere overkommelig at købe. Ikke ligefrem billig, men de samlede omkostninger lander på niveau med de mere traditionelle biler i firmabilsklassen, og så ser X2 lige pludselig interessant ud.

Den er mindre praktisk, har dårligere udsyn og er mere egoistisk indrettet end søstermodellen X1. Men det er jo ikke altid, at fornuften sejrer.

BMW X2 sæder
Testbilen var udstyret med en M-pakke, der bl.a. giver specielle sportssæder med blåt betræk. Det er et kryds til 81.000 kr. for designpakken.

 

Af
Karsten Meyland Lemche
Foto
Karsten M. Lemche