Jaguar E-Pace forfra
Biltest

Jaguar E-Pace - føreren i fokus

Med Jaguar E-Pace er det traditionelle sportsvognsmærke for alvor gået ind i den moderne SUV-klasse. Lækkert design med fokus på føreren er modellens største force.
Jaguar E-Pace fra siden

Motors vurdering

Jaguar E-Pace

17,9 km/l
Diesel
571.488 kr.
  • Gearkasse
  • Design
  • Udstyr
  • Affjedring
  • Styretøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    147 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    430 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.843 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    577 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
  • Mål
    L:440 cm B:198 cm H:165 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 5,80 kr./km
Luk

Jaguar E-Pace er et nyt medlem i klassen for de lidt kompakte luksus-SUV’ere, og ser du efter på billederne, så ser du en bil, der lokker med et lækkert design og en flot kabine.

Her er der kræset om føreren, om bilens ydre og mærkets stolte traditioner.

De nye, danske afgifter har gjort det muligt at erhverve sig en grundudgave af den nye Jaguar til priser fra lige under 400.000 kroner. Den bedst udstyrede version koster dog en mio. kr.

Vores E-Pace er en ’Drivers Edition’ som er en ret veludstyret udgave, og den, der, der giver mest værdi for pengene. Med sine små 600.000 kr. er den ganske attraktiv, sammenlignet med de øvrige konkurrenter på markedet – herunder den nye Volvo XC40.

Jaguar E-Pace kabine
Førerpladsen i E-Pace har alt centreret omkring føreren. Designet er lækkert og funktionen o.k. Men antallet af knapper er enormt sammenholdt med XC40. Den store skærm i midten har danske menuer, men kræver lidt tilvænning.

Firehjulstræk og dieselmotor

Tidligere var Jaguar en del af den store Ford-familie, og det kastede biler af sig, der slet ikke kunne imponere i samme grad som denne nye Jaguar. Men nu står mærket på egne ben har skabt denne kompakte premium-SUV, der lægger sig tæt i slipstrømmen på den også ret nye Jaguar F-Pace.

Man kunne let tro, at E-Pace blot er en lille udgave af en F-Pace, men bilen opleves mere som en slags fætter, idet den har en størrelse, der godt kan matche det, man forventer af en moderne familiebil.

Læs også: Motors test af konkurrenten Volvo XC40

Jaguar E-Pace bagfra
Bagenden er præget af en stærkt skrånende bagklap, og det giver E-Pace et dynamisk udseende. Den ekstra rude bag bagdøren ser flot ud, men hjælper ikke meget på udsynet.

Vi har testet E-Pace med dieselmotor, automatgear og firehjulstræk. Der er tale om et ni-trins automatgear og en dieselmotor med 180 hk. Det giver et glimrende kraftoverskud og en meget behagelig køredynamik. Vi kørte under vores forbrugsmåling præcis 17 km pr. liter.

Man kunne tro, at netop en Jaguar føles meget hurtig, men målt op mod konkurrenterne er den ikke med helt fremme. Vil man derfor have fuld fart på, er det benzinudgaven, man skal vælge. Så slipper man også for diesellyden, der hele tiden står lidt i vejen for en ægte Jaguar-oplevelse.

Firehjulstrækket er helt automatisk og fordeler selv løbende kræfterne mellem for- og baghjul efter behov. Det giver fine igangsætninger på alle slags underlag og naturligvis gode egenskaber i terrænet, hvis man kan nænne at tage den med derud.

Flot design

Det udvendige design er som en blanding mellem en ægte Jaguar-sportsvogn og en firehjulstrækker, og den sammenblanding får E-Pace til at se rigtig godt ud.

Indvendigt er førerpladsen opbygget med en enorm midterkonsol, der smyger sig mellem forsæderne og op til instrumentbordet, hvor en stor vandret skærm troner. Den har danske menuer og rummer mulighed for navigation, telefon og musikbetjening. Menuerne kræver en del tilvænning, men lærer man at trykke sig gennem de rette indgange, så fungerer det fint.

Jaguar E-Pace bagagerum
Selvom bagagerummet med sine 577 liter på papiret virker enormt, mærker man det ikke i praksis. Det er dog fint nok.

Rattet er lækkert at holde på, men betjeningen af fartpiloten er ikke helt så intuitiv, som vi kunne ønske. Der er analoge instrumenter – tydelige nok – men en løsning med en stor digital skærm i instrumenthuset ville være at foretrække.

Pladsmæssigt er Jaguar E-Pace hæderlig. Der kan sidde fire voksne uden problemer, men man mærker, at der er lidt mindre benplads ved bagsædet end i f.eks. Volvo XC40. Til gengæld byder Jaguar E-Pace på et – på papiret – stort bagagerum. I praksis er det dog ikke helt let at se, hvorfor dette bagagerum med sine 577 liter skulle være meget større end flere af de nærmeste konkurrenter.

E-Pace har i denne særlige udstyrsvariant LED-forlygter som standard. De giver et flot, langt og hvidt lys, og indeholder også en funktion med automatisk op- og nedblænding, der synes at fungere uden at genere de modkørende.

En køreglad "jeg-bil"

Når man vurderer Jaguar E-Pace, fornemmes det, at der er tale om en typisk ’Jeg’-bil. Her er der kræset om føreren, om bilens ydre og mærkets stolte traditioner. Man får en bil, der fortæller en god historie om førerens smag for biler, og det lever E-Pace fint op til.

Derudover får man en bil, der er sjov at køre og lækker at opholde sig i. En rigtig køreglad bil.

Video: Smarte LED-lygter på E-Pace

 

Vi holder meget af bilens design og dens lækre detaljer. Men det er som om, der er gjort lidt mindre ud af at gøre det lige så rart for dem på bagsædet. Ikke at man ikke kan være der, men udsynet er ikke voldsomt godt, og pladsforholdene er ikke helt overbevisende.

Alt i alt er Jaguar E-Pace alligevel en vellykket bil, der i den grad har bragt det stolte mærke tilbage på en kurs, der tegner godt for fremtiden.