Citroën C3 set forfra
Fotograf:
Biltest

Citroën C3 – hårdt slagtilbud

Citroën kører så hårdt på med kampagnemodeller, at det kan være svært at holde styr på, hvad der er normalpris, og hvad der reelt er et godt tilbud. Vi tager pulsen på denne måneds kampagneudgave C3.
Citroën C3 set bagfra

Motors vurdering

Citroën C3

16,9 km/l
Benzin
144.990 kr.
  • Pris
  • Trykskærm
  • Højt udstyrsniveau
  • Motor
  • Gearskifte
  • Dårlige garantiforhold
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    82 hk
  • Moment
    118 Nm
  • Topfart
    173 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.097 kg
  • Maks. påhængsvægt
    450 kg
  • Bagagerum
    300 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:399 cm B:175 cm H:149 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,60 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Panoramasoltag, Apple CarPlay, klimaanlæg … Herlighederne står nærmest i kø i Citroëns p.t. mest attraktive kampagneudgave af C3-modellen.

Og mens udstyrslisten bugner, er prisen minimal. Blot 145.000 kr. skal du betale for denne kampagnemodel, og den vigtige nødbremse er endda en del af udstyrslisten. Det er den ikke på alle C3-varianter.

Læs også: Motors test af VW Polo

I forhold til da bilen kom frem i 2016, får du i dag udstyr med for cirka 25.000 kr. samt nødbremsen, og trods afgiftslettelser, er der tale om et reelt knaldtilbud. Hvilket også fremgår af salgslisterne. Hvor C3 trods nyhedsinteressen i 2017 blot var klassens femte mest solgte, er C3 klassens mest solgte model i første halvår 2019.

Citroën C3 kabine
Citroën har valgt en enkelt indretning i kabinen, der skulle gøre bilen enklere at betjene. Men nogle vil savne knapper til betjening af klimaanlægget, det betjenes via trykskærmen.

Fokus på komfort

C3 følger Citroëns nye stil, hvor fokus er på komfort, og det mærkes også i deres minibil. Trods bilens lille størrelse er affjedringen med klar fokus på blød affjedring. Det står i kontrast til nogle minibiler, der kan være lidt faste over ujævnheder i asfalten.

Så trods navnet „VTR Sport“ og 17”-fælgene er der ikke meget sport over denne variant. Den er på kanten til svampet, også fordi sæderne er ganske bløde i kanterne. Bilen opleves dog retningsstabil og behagelig til at køre langt i. Hvis altså bilen havde haft en anden motor.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

1.2-liters motoren virker modløs ved mellemaccelerationer på landevej og især på motorvej, hvis man ikke foretager en nedgearing. Her kunne man godt savne lidt mere bundtræk i motoren, der helst skal over 3.000 o/min., før den bestiller noget.

Citroën C3 skærm
Trykskærm med mobil-apps er standard. Apple CarPlay fungerer optimalt, mens Android-mobilejere skal bruge beta-software, som kan drille. Smart måde af få billig navigation i en billig bil.

Dårlig plads og ringe udsyn

Sammen med Nissan Micra er C3 miniklassens mindste model. Så bag en chauffør på 185 cm, vil en tilsvarende 185 cm bagsædepassager sidde med knæene solidt plantet i ryglænet. Klassens største (VW Polo) har 10 cm mere benplads at gøre godt med.

Læs også: Motors test af Toyota Yaris

Bagagerummet på 300 liter passer bedre til klassens øvrige modeller, men savner fortsat godt 50 liter i forhold til klassens største. Mere irriterende er en generel tendens i minibiler: dårligt udsyn. Især udsynet skråt bagud, hvor cyklister skal spottes, er hæmmet af en bred stolpe mellem bagruden og bagerste siderude.

Citroën C3 med panoramasoltag
Panoramatag er standard på VTR Sport-udstyrsvarianten, og det giver godt med lys. Desværre stjæler det lofthøjde især på bagsædet, så husk at hele familien skal prøvesidde bilen, før I køber en C3 med panoramatag.

Skærmen i centrum

C3 har et spændende design både ud- og indvendigt. I kabinen er et af de centrale elementer trykskærmen i midterkonsollen. På den styrer du telefonopkald, musik, mobil-apps og klimaanlægget.

For at nedbringe antallet af knapper har Citroën flyttet al betjening af klimaanlæg ind i skærmen, og det er lidt besværligt. Her hjælper det dog, at bilen har klimaanlæg, så man sjældent har brug for at ændre på indstillingerne.

Læs også: Motors test af Skoda Fabia - fornuftig minibil

Skærmen er også det, som giver et moderne islæt, for selvom bilens styresystem sjældent opdateres, så bliver mobil-apps opdateret løbende i form af Apple CarPlay og Android Auto, når det lanceres herhjemme.

Citroën C3 bagagerum
Bagagerummet er på 300 liter, hvilket er 50 liter mindre end miniklassens største. Lastefladen er ikke plan, når bagsædet foldes ned.

Kampagnemodeller, Ja tak!

Det er designet, som skal sælge C3, for bilens grundlæggende egenskaber er ikke klasseledende. Og naturligvis kampagnemodellerne!

Citroën har netop forkortet deres lakgaranti til blot to år, og det er lidt ærgerligt, når man ser overfladerust omkring Airbumps på andre Citroën-modeller. Derfor skal man være meget tændt på plastboblerne for at vælge denne designfeature.

Tilsvarende har Citroën og Peugeot tidligere haft problemer med olieforbrug på 1.2-liters motoren, disse skulle være løst, men importøren er pernittengrynet med kulance, hvis der opstår fejl på bilerne. Derfor anbefales det, at man meget stringent overholder serviceintervallerne.

Læs også: Motors test af Peugeot 208

Med disse to forbehold, som koster lidt på den samlede vurdering, er der ingen tvivl om, at kampagnemodellerne er meget attraktive. Så rækker pladsforholdene i C3 til dine behov, vil vi anbefale modellen. Den er så billig, at den fremstår mere attraktiv end mikrobilerne, når den ekstremt lange udstyrsliste tages med i betragtningen.