Citroën C3 – hårdt slagtilbud
Motors vurdering
Citroën C3
- Pris
- Trykskærm
- Højt udstyrsniveau
- Motor
- Gearskifte
- Dårlige garantiforhold
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning133 g/km
-
Effekt82 hk
-
Moment118 Nm
-
Topfart173 km/t.
-
Acc. (0-100)12,9 sek.
-
Køreklar vægt1.097 kg
-
Maks. påhængsvægt450 kg
-
Bagagerum300 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:399 cm B:175 cm H:149 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,60 kr./km
Panoramasoltag, Apple CarPlay, klimaanlæg … Herlighederne står nærmest i kø i Citroëns p.t. mest attraktive kampagneudgave af C3-modellen.
Og mens udstyrslisten bugner, er prisen minimal. Blot 145.000 kr. skal du betale for denne kampagnemodel, og den vigtige nødbremse er endda en del af udstyrslisten. Det er den ikke på alle C3-varianter.
Læs også: Motors test af Citroën C3 fra 2021
I forhold til da bilen kom frem i 2016, får du i dag udstyr med for cirka 25.000 kr. samt nødbremsen, og trods afgiftslettelser, er der tale om et reelt knaldtilbud. Hvilket også fremgår af salgslisterne. Hvor C3 trods nyhedsinteressen i 2017 blot var klassens femte mest solgte, er C3 klassens mest solgte model i første halvår 2019.
Fokus på komfort
C3 følger Citroëns nye stil, hvor fokus er på komfort, og det mærkes også i deres minibil. Trods bilens lille størrelse er affjedringen med klar fokus på blød affjedring. Det står i kontrast til nogle minibiler, der kan være lidt faste over ujævnheder i asfalten.
Så trods navnet „VTR Sport“ og 17”-fælgene er der ikke meget sport over denne variant. Den er på kanten til svampet, også fordi sæderne er ganske bløde i kanterne. Bilen opleves dog retningsstabil og behagelig til at køre langt i. Hvis altså bilen havde haft en anden motor.
1.2-liters motoren virker modløs ved mellemaccelerationer på landevej og især på motorvej, hvis man ikke foretager en nedgearing. Her kunne man godt savne lidt mere bundtræk i motoren, der helst skal over 3.000 o/min., før den bestiller noget.
Dårlig plads og ringe udsyn
Sammen med Nissan Micra er C3 miniklassens mindste model. Så bag en chauffør på 185 cm, vil en tilsvarende 185 cm bagsædepassager sidde med knæene solidt plantet i ryglænet. Klassens største (VW Polo) har 10 cm mere benplads at gøre godt med.
Bagagerummet på 300 liter passer bedre til klassens øvrige modeller, men savner fortsat godt 50 liter i forhold til klassens største. Mere irriterende er en generel tendens i minibiler: dårligt udsyn. Især udsynet skråt bagud, hvor cyklister skal spottes, er hæmmet af en bred stolpe mellem bagruden og bagerste siderude.
Skærmen i centrum
C3 har et spændende design både ud- og indvendigt. I kabinen er et af de centrale elementer trykskærmen i midterkonsollen. På den styrer du telefonopkald, musik, mobil-apps og klimaanlægget.
For at nedbringe antallet af knapper har Citroën flyttet al betjening af klimaanlæg ind i skærmen, og det er lidt besværligt. Her hjælper det dog, at bilen har klimaanlæg, så man sjældent har brug for at ændre på indstillingerne.
Skærmen er også det, som giver et moderne islæt, for selvom bilens styresystem sjældent opdateres, så bliver mobil-apps opdateret løbende i form af Apple CarPlay og Android Auto, når det lanceres herhjemme.
Kampagnemodeller, Ja tak!
Det er designet, som skal sælge C3, for bilens grundlæggende egenskaber er ikke klasseledende. Og naturligvis kampagnemodellerne!
Citroën har netop forkortet deres lakgaranti til blot to år, og det er lidt ærgerligt, når man ser overfladerust omkring Airbumps på andre Citroën-modeller. Derfor skal man være meget tændt på plastboblerne for at vælge denne designfeature.
Tilsvarende har Citroën og Peugeot tidligere haft problemer med olieforbrug på 1.2-liters motoren, disse skulle være løst, men importøren er pernittengrynet med kulance, hvis der opstår fejl på bilerne. Derfor anbefales det, at man meget stringent overholder serviceintervallerne.
Med disse to forbehold, som koster lidt på den samlede vurdering, er der ingen tvivl om, at kampagnemodellerne er meget attraktive. Så rækker pladsforholdene i C3 til dine behov, vil vi anbefale modellen. Den er så billig, at den fremstår mere attraktiv end mikrobilerne, når den ekstremt lange udstyrsliste tages med i betragtningen.