Dacia Logan bagfra
Biltest

Dacia Logan - plads for pengene

At købe en helt ny Dacia Logan MCV er som at købe en gammel bil. Men prisen er lav, og du får en lang garanti og god plads.
Dacia Logan forfra

Motors vurdering

Dacia Logan

14,8 km/l
Benzin
138.770 kr.
  • Pris
  • Bagagerum
  • Tre års garanti
  • Sløv motor
  • Komfort
  • Materialekvalitet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    0.9 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    116 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,1 sek.
  • Bagagerum
    573 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 2,60 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Dacia Logan MCV, der er en stationcarudgave af Sandero-modellen, byder på så meget bagageplads og til så rimelige penge, at den p.t. er mærkets mest interessante model.

Det mest imponerende ved Logan er bagagerummet, der er enormt set i forhold til en listepris, der reelt starter lige under 120.000 kr. Det officielle tal lyder på 573 liter. Dertil kommer, at det er nemt at pakke, og at der i modsætning til i andre Dacia-modeller er plastikdækken hen over læssekanten, så du ikke ridser karrosseriet.

Et bagagerumsdækken er tilmed standard i denne topmodel, Laureate, og det er med til at gøre netop dette udstyrsniveau til det rigtige valg.

Dacia Logan kabine
Indretningen er enkel, men desværre er radioen kommet langt ned, hvilket gør det lidt svært at betjene den under kørslen.

Bumlet på vejene

Pladsforholdene i kabinen er også udmærkede, og der kan godt være plads til fem voksne. Til gengæld sidder man ikke specielt godt i sæderne, hvor især dem på forsædet må leve med et meget kort sæde og dårlig lårstøtte. Førerpositionen er også skæmmet af et rat, der ikke kan længdejusteres.

På vejene mærkes bilens lave pris også. Affjedringen hører til i den ringeste ende blandt nye biler. Dog virkede komforten en del bedre end på Dacia Sandero og Duster, der aldrig rigtig falder til ro under kørslen.

Læs også: Motors test af Dacia Duster

Motorteknologien kommer fra Renault, der har leveret den lille trecylindrede 0.9-liters­motor med 90 hk. Det burde være rigeligt til bilen, men det er, som om den har svært ved at levere varen. Det gælder især på motorveje, hvor den føles decideret sløv fra 100 km/t.

Støjniveauet fra motoren er rimeligt, bilens øvrige støjkilder taget i betragtning. Men samlet set bør man ikke vælge Logan MCV, hvis man kører langt til hverdag. Den egner sig bedre til hverdagskørsel i nærområdet.

Dacia Logan bagagerum
Med 573 liter bagagerum er der masser af plads, og lægger du sædet ned, er pladsen enorm. Dog kan ryglænet ikke foldes helt fladt ned.

Meget og billigt udstyr

Prisen er Dacias styrke. Testbilen er topmodellen med benzinmotor til lige under 140.000 kr. Her omfatter standardudstyret radio med Bluetooth, fartpilot og aircondition, og både rat, sæde og sikkerhedsseler kan justeres i højden.

På ekstraudstyrslisten er navigationsanlæg til 5.000 kr., læderrat til 1.000 kr., elruder bag til 1.500 kr., P-sensor til 2.000 kr. og lædersæder til 6.000 kr. Desværre kan man ikke købe bedre forlygter, for der er ikke meget lys, når mørket falder på.

Da Sandero, som Logan er baseret på, blev crashtestet af Euro NCAP sidste år, var det med et rimeligt resultat på fire stjerner. Dermed er den ikke på niveau med klassens bedste, men mere at sammenligne med ældre bilmodeller.

Logan leveres med tre års garanti, og du kan tilkøbe en forsikring med garantilignende vilkår til 6.000 kr., der gælder, til bilen er seks år gammel eller har kørt 100.000 km. Rustgarantien er kun på seks år, så det er vigtigt at give bilen supplerende rustbeskyttelse fra ny.