Dacia Duster forfra
Biltest

Dacia Duster - rumænsk bjergged

Dacia Duster er en lavprisfirehjulstrækker med Renault-teknik og gode egenskaber i terrænet. Kvaliteten er ikke imponerende, og sikkerheden trækker ned. Men alt i alt får man meget bil for pengene.
Dacia Duster bagfra

Motors vurdering

Dacia Duster

19,2 km/l
Diesel
228.770 kr.
  • Terrænegenskaber
  • Pris
  • Plads
  • Kollisionssikkerhed
  • Førerplads
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    135 g/km
  • Effekt
    109 hk
  • Topfart
    168 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,5 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    443 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Dacia spurter frem i hele Europa og er også ved at få godt fat i danske bilkøbere. Mærket er ejet af franske Renault, men bilerne bygges på Dacias fabrikker i Rumænien eller Marokko, og målet er at fremstille biler, der er markant billigere end konkurrenternes.

Dacia-modellerne er bygget over teknik fra Renault og er i bund og grund simpelt konstrueret med en materiale- og samlekvalitet, der tydeligt viser, hvorfor bilerne er billige. Duster er som model tre år gammel, men har ikke været i Danmark før nu, hvor et lettere facelift har givet nyt liv til bilen. Den er skabt som en firehjulstrækker med stor frihøjde og en teknik, der er hentet hos Nissan, som er med i Renault-koncernen.

Men Duster sælges også i en tohjulstrukket udgave, og den fås til priser helt nede fra 144.000 kr. Det er i en skrabet udgave med en 1.6-liters benzinmotor. Motor har prøvet topversionen med dieselmotor og højeste udstyrsniveau, og så er prisen små 230.000 kr.

Dacia Duster kabine
Førerpladsen ser pæn ud, men et rat, der kun kan justeres i højden, et meget lavt placeret varmeanlæg med gnidrede kontakter, manglende fralægningsplads og kneben knæplads gør opholdet mindre attraktivt ved længere tids kørsel.

Dygtig i terrænet

Med dieselmotor og en ekstremt kortbenet gearkasse er Duster en fornøjelse i terrænet. Frihøjden på 23 cm gør det muligt at køre hen over store forhindringer, og selvom der ikke er reduktionsgear, gør et lavt første gear det let at styre bilen rundt mellem bakker og vandhuller. Det foregår endda ret komfortabelt p.g.a. den bløde affjedring med stor vandring.

Firehjulstrækket er ret avanceret, idet en hydraulisk kobling mellem for- og baghjul hele tiden sørger for at fordele kræfterne mellem hjulene, så bilen kan køre, blot der er fodfæste et eller andet sted under bilen. Spinner et hjul, nedbremser bilen det selv, så kraften i stedet overføres via det modstående hjul. Det er altså effektivt.

Kører man på tør vej, kan man dreje på en knap, så baghjulene kobles fra til gavn for en mindre køremodstand, hvilket sænker forbruget.

At Dacia benytter teknik fra Renault, er ikke i sig selv dårligt. Men man har hele tiden fornemmelsen af, at det ikke altid er den nyeste af slagsen, der stilles til rådighed.

Inde i bilen er førerpladsen f.eks. ikke optimal. Rattet kan ikke justeres i længden, sædejusteringen er vanskelig at betjene, og dørsiderne og midterkonsollen er udformet, så man hele tiden sidder med knæene mod et plastikhjørne. Det er ikke rart. Varme- og ventilationsanlægget er rykket helt ned i bunden af midterkonsollen, hvor det er svært at se, hvad der står på knapperne, og vi savner fralægningsplads.

Til gengæld er der god plads inde i bilen. På bagsæderne sidder tre voksne uden problemer, og bagagerummet er med sine 443 liter ganske pænt.

Dacia Duster knap
Firehjulstrækket kan indstilles til kun forhjulstræk. Centerdifferentialet kan fastlåses for bedst mulige terrænegenskaber.

Husk vinterdæk

Vi har prøvet udgaven med 1.5-litersdieselmotoren. Den løser opgaven på fin vis, har masser af trækkraft og giver ikke meget lyd fra sig.

Den stiller dog ret store krav til gearskifttidspunktet, idet den ikke er glad for at arbejde under 1.500 o/min. og helst heller ikke vil køre mere end 2.500 o/min. Med seks gear betyder det, at man f.eks. efter rødt lys allerede er oppe i tredje gear, inden man er ovre lyskrydset. Første gear er meget kortbenet, og man kan derfor med fordel sætte i gang i andet gear, hvis det blot går ligeud. I sjette gear oplever man ret høje omdrejninger ved motorvejskørsel, og Duster er ikke rigtig glad for at køre mere end 130 km/t.

Bilen leveres med fine Continental-dæk, der er beregnet til let terrænkørsel, og det gør den velegnet til kørsel i let mudder og lignende. Man skal bare huske, at disse dæk ikke er vinterdæk, selvom der står M+S på siden af dækket. I snevejr opfører bilen sig, som om den har fire bobslæder under hjulene, og det er ikke sjovt. Så på med rigtige vinterdæk, hvis bilen skal benyttes i vinterføre.

Dacia Duster bagagerum
Bagagerummet rummer 443 liter og er pænt beklædt. Bagsæderne kan foldes forover i to dele.

Sikkerheden ikke i top

Dacia Duster må i øvrigt trække op til 1.500 kg. Det gør den velegnet for dem, der ønsker en solid bil til brug foran en campingvogn, en bådtrailer eller en hestetrailer. Og interessant nok er det endda muligt at benytte sig af den mulighed, selvom man ikke har et B/E-kørekort til anhænger.

Kollisionssikkerheden er bilens mørke side, og ved Euro NCAPs test af første generation i 2011 fik bilen kun tre stjerner, hvilket er ringe. Vi ved ikke, om den er blevet mere sikker siden, men med kun fire airbags – ingen airbaggardiner – bliver sikkerheden aldrig rigtig god.

Dacia Duster kan derfor bedst måle sig mod en brugt tilsvarende bil til samme pris, og set i det lys kan Duster med en treårig fabriksgaranti virke ret så tillokkende.

Alt i alt virker Duster som en bil, der giver meget bil for pengene, men som også åbenlyst demonstrerer, at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.