FDM er bilejernes forbrugerorganisation, som arbejder for at forbedre bilisternes mobilitet og forbrugerrettigheder. Vores journalister er ansat af FDM og er derfor uafhængige af indtægter fra eksterne aktører såsom leverandører eller bilbranchen.
Udbredelse af kendskabet til fordele ved medlemskabet, til FDMs holdninger og til FDMs virke en naturlig del af vores stofområder.
I forbindelse med nogle artikler og tests er FDMs journalister inviteret af andre virksomheder. Det kan være en bilpræsentation eller en rejse til en rejseartikel. I forbindelse med disse ture vil rejse og ophold ofte være betalt af dem, der inviterer.
Vi deltager kun på disse arrangementer, hvis vi er frit stillet til at skrive, hvad vi mener. Der kan dog være aftaler, vi må indgå. Det kan være:
- Vi indvilliger i først at fortælle om det, vi ser og hører, efter en vis dato (embargo).
- Vi kan blive præsenteret for en bil på et så tidligt tidspunkt i dens udvikling, at vi endnu ikke må beskrive køreegenskaber eller kabinens indretning, da disse ikke er produktionsklare.
- Vi har ikke frit valg af testbiler og kan derfor ikke frit vælge f.eks. udstyrsniveau eller drivlinje på den testbil, importøren stiller til rådighed.
Vores medlemsmagasin, Motor, er ikke afhængigt af annoncer, og annoncering i Motor påvirker ikke vores journalistik. Annoncerne sælges af et eksternt firma, der står for al kontakt med annoncørerne. FDM blander sig ikke i udformning eller indhold i annoncer, så længe de er lovlige. Det vil fremgå tydeligt, at der er tale om en annonce, hvis der kan være tvivl.
Motor er underlagt Medieansvarsloven og følger Pressenævnets regler og vil efterleve eventuelle kendelser fra nævnet.
Sådan beskriver FDM biler
FDM Prøvekører
Disse første prøvekørsler er ikke en egentlig test. De baserer sig på et kortere møde med bilen, når FDM er inviteret til bilpræsentation et sted i Danmark eller udlandet.
Styrken ved prøvekørsler er, at det er første møde med kørende eksemplarer, og ofte er et stort motorprogram til rådighed på én gang, så en hurtig sammenligning er mulig. Desuden kan FDMs medarbejdere indhente nyttig baggrundsviden, da ingeniørerne, designerne og marketingfolkene bag bilen ofte er til stede.
Svagheden ved disse præsentationer er, at det til dels kan være andre motor- og udstyrsvarianter, end der skal sælges i Danmark, at kørslen foregår på uvante veje, og at de danske priser ikke altid kendes.
Biltest
I Motor kan biltestene variere i længde, og i reglen kan du finde en længere udgave med f.eks. flere foto og en video på fdm.dk.
Her har vi haft fingrene i den nye bil på danske veje og typisk prøvet bilen gennem en uge under alle former for dagligdagskørsel – i bytrafik, ad snoede landeveje og med 130 km/t på motorveje.
Desuden prøver vi bilerne i hverdagssituationer f.eks. ved at montere autostole, sætte indkøbsposer ind, folde bagsæder op og ned, bakke og parkere, tanke/lade, køre i mørke og regn og f.eks. skrabe is og varme kabinen op, når det er muligt. Desuden måler vi det faktiske brændstofforbrug og rækkevidde.
I biltesten (og øvrige test) vurderer vi bilen ud fra en konkret motor-, udstyrs- og karrosserivariant og den pris, bilen har i Danmark. Ofte har flere testkørere kørt samme bil og kan derfor udveksle oplevelser og bedømmelser af bilen.
Dueltest
Her mødes to kombattanter, som er ligeværdige konkurrenter og helt nye eller forbedrede, til duel punkt for punkt.
Duellen er en slags mellemting mellem en minitest og en gruppetest. Her skifter testkørerne ofte fra den ene til den anden og tilbage igen, og forskellene kommer tydeligt frem – omtrent som i en gruppetest.
Stortest
Her går FDMs testhold virkelig i dybden med nye bilmodeller, der enten købes af mange, peger fremad eller er usædvanlige på en positiv måde. Ud over de normale testparametre, gør vi endnu mere ud af at prøve bilen under alle forhold. F.eks. indgår der en testkørsel på FDM Sjællandsringen eller FDM Jyllandsringen, hvor køreegenskaberne og sikkerhedsudstyr kan prøves til grænsen og lidt længere.
Desuden giver stortesten plads til flere tekniske detaljer og mere om sikkerhed, økonomi og garantiforhold. Vi ser også nærmere på ekstraudstyr og peger på den bedste modelvariant.
Gruppetest
Sammen med stortesten er gruppetesten flagskibet i FDMs tests af nye biler. Gruppetesten omfatter normalt fire biler på en gang, men afhængig af udbuddet af sammenlignelige og relevante modeller kan tallet variere mellem tre og 10.
Forbrugsmåling
Da WLTP-forbrugsmålingerne blev indført, kunne vi se, at de var så realistiske i forhold til vores test af brændstofbiler, at vi begyndte at bruge dem. Inden da lovede de officielle forbrugstal (NEDC) mere, end bilen kunne leve op til. Så dengang tog vi testbilerne ud på en fast rute for at finde det reelle brændstofforbrug.
Når det kommer til elbiler, forholder det sig noget anderledes. Her stemmer WLTP-målingerne sjældent overens med det, de fleste vil opleve til daglig. Især fordi faktorer som blandt andet fart, lufttemperatur, vejr og kørestil spiller ind.
FDM tester elbilers rækkevidde ud fra den situation, hvor man har brug for den. De færreste kører reelt så langt i hverdagen, at moderne elbilers rækkevidde ikke slår til. Men på langturene har man brug for den, og derfor måler vi den ved 110 km/t på motorvej, og derefter beregner vi en rækkevidde ved hhv. 0 og 20 grader. Det er en skrappere test end WLTP, og det koster på rækkevidden.
Karakterer
I alle biltest – undtagen Prøvekørsler, hvor vi anvender „FDM mener” – benyttes en seksstjernet karaktergivning, både i enkeltdiscipliner og sammenlagt.
Tre stjerner er udtryk for det forventelige, mens én stjerne er uantagelig dårligt, og seks stjerner er nærmest ideelt. Bilerne bedømmes i forhold til deres klasse og pris, så en bil til 150.000 kr. kan sagtens få bedre karakter end en til 1,5 mio. kr.
Biløkonomi - kr./km
For at du kan få et indtryk af, hvor meget det koster at eje de testede biler, regner vi ud, hvad det koster at køre en kilometer i dem. Vi benytter seneste udgave af FDMs bilbudget, som du kan se i årets første udgave af Motor eller her. Der ligger en række forudsætninger bag tallet. Budgettet går ud fra 20.000 km årligt i fem år. Vi har benyttet en vurdering af det forventede værditab baseret på tal fra firmaer med markedsindsigt.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks