Ford EcoSport – sjov kørestil er ikke nok
Motors vurdering
Ford EcoSport
- Motor
- Udstyr
- Skærm
- Ingen nødbremse
- Dør til bagagerum
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning119 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment180 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)11,8 sek.
-
Køreklar vægt1.348 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum356 liter
-
Akselafstand252 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:410 cm B:177 cm H:165 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 3,25 kr./km
Den nye Ford EcoSport ligner unægtelig en ægte SUV, og man sidder højt og har et godt overblik. Motoren er omdrejningsvillig, og køreegenskaberne er helt klart til den sportslige side.
At en helt ny Ford slet ikke kan fås med nødbremse, er uforståeligt
Det kunne altså ligne en vinder, hvis der ikke var to alvorlige ankepunkter: Sikkerheden og brugsværdien.
At en helt ny Ford slet ikke kan fås med nødbremse, er uforståeligt, og det er en så alvorlig mangel, at vi ikke vil anbefale køb af EcoSport.
Læs også: Motors test af Citroën C3 Aircross
Den overbeviser heller ikke rigtigt, når vi ser på brugsværdien. Dette er bilen med klassens mindste bagagerum, og da adgangen tilmed er besværliggjort af en stor sidehængslet bagklap, er der ikke meget godt at sige om den del.
På den positive side tæller dog en let ind- og udstigning, et godt udsyn og en meget lækker skærm med fin betjening af bilens udstyr, telefonen og Apple CarPlay.
Sportslige køreegenskaber
Man sidder højt på bagsædet, hvilket giver et godt udsyn, og siddepositionen er god. Derudover er EcoSport dejlig let at komme ind og ud af. Et bredt fodpanel kræver dog, at man skal tage et stort skridt ind og ud, hvis man ikke vil blive beskidt på bukserne.
Den trecylindrede 1.0-liters motor med her 140 hk i ST-udgaven trækker forrygende godt og leverer grundlaget for bilens sportslige opførsel.
Interesseret i Ford EcoSport? Find den på FDM Biler.dk
Den lyder godt og gør det sjovt at køre i EcoSport. Vi kørte i gennemsnit 16 km pr. liter, og det er ok – men stadig over tre km mindre, end fabrikstallet stiller i udsigt.
På listen over minusser har vi særligt bagagerummet, som både er småt og svært tilgængeligt. Derudover er det mærkeligt, at man ikke kan justere højden af passagersædet – det er højt og lige lovlig højt for mange passagerer.