Ford Focus - vellykket familiebil

Motors vurdering
Ford Focus st.car
- Motor
- Udstyr
- Pladsforhold
- Forbrug
- AEB ikke standard
- Ikke 3 års garanti
Da Focus kom frem i 1998, var den en dynamisk revolution i klassen og satte standarden for, hvor sportslige køreegenskaber en hverdagsbil kunne have. Lidt af den nerve kan stadig mærkes i den faceliftede udgave af den tredje generation Focus, men i mellemtiden er køreegenskaberne blevet mere komfortable, hvilket især de, der kører langt, vil sætte stor pris på.
Men under komfortlaget ligger fortsat en dynamisk oplevelse, som få konkurrenter kan matche. Du mærker det især i rattet, der i modsætning til mange af konkurrenternes lidt sterile elservoer giver en god feedback, hvilket øger fornemmelsen af, at det er dig, der styrer bilen.
I forhold til de tidligere generationer adskiller den seneste Focus sig primært ved at absorbere ujævnheder i asfalten fint, og generelt hører komforten til blandt klassens bedste.

Oprydning i kabinen
Da den tredje generation af Focus kom frem, blev den testvinder i sin første gruppetest. Det skyldes især, at basispakken er rigtig god, og da et facelift mest ændrer på det ydre, er Focus fortsat en rigtig god bil.
Dengang var instrumentbrættet fyldt med et væld af små knapper til radioen, rattet og ventilationsanlægget. Det er der ryddet op i med faceliftet, og det bliver endnu bedre, hvis du bestiller bilen med navigationsanlæg, idet der medfølger en ottetommers trykfølsom skærm. Med systemet følger DAB-radio, der giver flere radiostationer på farten. Merprisen er 11.500 kr. på Titanium-modellerne, og det kryds bør sættes, for at bilen føles moderne.
Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen
Nyt er også et asymmetrisk speedometer, der gør det nemmere at aflæse hastigheder op til 100 km/t., hvilket er klart at foretrække, da farten bliver lettere at aflæse i bytrafik, hvor der jo er mange andre ting, man også skal holde øje med.
Desværre er ventilationssystemet stadig placeret meget langt nede i midterkonsollen og lige foran gearstangen. Det generer mindre i topmodellen Titanium, der har automatisk styret klimaanlæg, som man jo ikke indstiller så ofte. Men det er fortsat her, at f.eks. sædevarmen skal aktiveres.

Nødbremse ikke standard
Sikkerhedsniveauet er som forventet i klassen, men automatisk nødbremse (AEB) er fortsat ekstraudstyr. Systemet, der selv bremser, hvis føreren har overset en stillestående bil foran, skal tilkøbes for en merpris på 5.000 kr. Det er direkte dumt, at Ford ikke selv har gjort dette vigtige udstyr til standard og på den måde distanceret sig fra konkurrenterne. Vi anbefaler, at man husker at sætte dette kryds på bestillingslisten.
Det gælder også den aktive fartpilot, hvor bilen sørger for at holde en passende sikkerhedsafstand, når fartpiloten er aktiveret. Prisen er her 16.000 kr., men det udstyr giver både sikrere og mere afslappende kørsel. Med den automatiske regulering af hastigheden bliver køreturen nemlig mindre stressende, og du kommer friskere og mere udhvilet frem. Et must for pendlere.

Følsom motor
Testbilen havde den lille 1.0-liters benzinmotor med 125 hk. Den har kræfter nok i forhold til bilens størrelse og vægt, og motorens kræfter svarer faktisk til det, man førhen fik i en 1.6-litersmotor. Dermed er motoren stærk nok til, at Focus må trække op til 1.200 kg med bremser.
Fordelen ved en lille turboladet motor er, at den har et pænt officielt forbrug på 20,8 km/l. Men motoren er følsom over for kørselsmønsteret. Skal forbruget nærme sig det officielle, skal bilen derfor køres med meget let speederfod. Ved blandet kørsel kørte vi 15 km/l. På landevej alene kørte vi omkring 23 km/l, og på motorvej med 110 km/t. opnåede vi omkring 18 km/l.
Et lille minus er bagagerummet, der på papiret ganske vist er på 490 liter.
Når udstyrsniveauet tages i betragtning, er priserne på Focus fornuftige. For 275.000 kr. får du en velkørende familiebil med gode pladsforhold og masser af komfortudstyr og med mulighed for at tilkøbe avanceret sikkerhedsteknik.
Et lille minus er bagagerummet, der på papiret ganske vist er på 490 liter. Selvom rummet både er stort og regulært, og de færreste vil savne plads, så er det godt 100 liter mindre end hos konkurrenter som Skoda Octavia og VW Golf, der p.t. er Motors favoritter i mellemklassen. Til gengæld har de svært ved at følge med Focus, når pris og udstyr tages i betragtning, og så er den nye Focus blevet en flot bil, der skiller sig lidt ud fra de mere konservative konkurrenter.