Det er de helt populære mellemklassebiler, vi har taget med i denne gruppetest. De 10 testbiler sidder samlet på 10 procent af det samlede antal solgte nye biler i Danmark i år. Tager man alle modeller i klassen med, kommer næsten hver femte solgte bil herfra.
Så selvom de moderne og høje SUV-biler i øjeblikket ofte stjæler billedet, er der stadig gang i salget af de mere traditionelle familiebiler. Mest populær er fortsat VW Golf, der næsten sælger lige så godt som nr. 2 og 3 lagt sammen.
Men også den rummelige Skoda Octavia har godt fat i danskerne, og Octavia sælges næsten tre gange så ofte som den ellers også populære Kia Ceed. Ceed er dog netop på vej i en helt ny generation – det er den version, vi har fået med her i testen.
Opel Astra løb med titlen Car of the Year i 2016 og skal med mere udstyr forsøge at fastholde sin position i toppen.
Renault Megane sælges ofte som slagtilbud, og det sender salget i vejret, så den på salgstallene kan måle sig med testens eneste hybridbil i form af Toyota Auris. Citroën C4 Cactus har før været ret populær, men den netop faceliftede udgave, som vi har med i denne test, har haft for kort tid på markedet til at komme med i salgsstatistikken.
Vi har udvalgt de 10 testbiler ud fra de tre trends, der i øjeblikket præger markedet.
De tre øvrige biler er Seat Leon, Honda Civic og Mazda 3, og de er alle spændende biler, der dog af flere årsager har haft lidt svært ved at trænge igennem de mere populære bilers tiltrækningskraft.
Læs test af bilerne her:
****** VW Golf 1.5 TSI aut. Comfortline – 279.596 kr.
***** Kia Ceed 1.4 T-GDI aut. Advance – 289.999 kr.
***** Skoda Octavia 1.5 TSI aut. Style – 281.980 kr.
**** Opel Astra 1.4 T aut. Dynamic BL – 293.940 kr.
**** Toyota Auris 1.8 Hybrid H2 Selected – 261.970 kr.
**** Seat Leon 1.4 TSI aut. Xcellence – 264.190 kr.
**** Citroën C4 Cactus 1.2 T aut. Skyline – 249.990 kr.
**** Mazda 3 2.0 aut. Optimum – 273.433 kr.
*** Honda Civic 1.5 T aut. Prestige Navi – 328.880 kr.
*** Renault Megane 1.2 T aut. Bose – 289.880 kr.
Video: Her er gruppetestens vinder
Benzinmotorer, automatgear og masser af udstyr
Vi har udvalgt de 10 testbiler ud fra de tre trends, der i øjeblikket præger markedet. For det første ser vi en tendens til, at danske bilkøbere er på vej væk fra dieselmotorerne til fordel for benzin- og hybridbilerne. Den anden trend er, at bilkøbere i stigende grad vælger automatgear frem for manuelt gear. Den tredje trend peger i retning af, at folk vil have mere udstyr.
Det sidste er en direkte konsekvens af den lavere afgift på nye biler: Nu kan man endelig få det udstyr, man har gået og drømt om. Vi har derfor udstyret alle bilerne med benzinmotor, automatgear og masser af udstyr, så de kan fungere som hverdagens luksusbiler.
Mange bilkøbere er endnu ikke helt dus med automatgear, og vi har derfor lavet en gennemgang af de forskellige geartyper. Generelt er vores oplevelse enslydende for alle 10 biler: Automatgearet er en fornøjelse, der samlet set er med til at hæve køreglæden ved bilen. Vælg det, hvis du vil have en bil, der er let og behagelig at køre – ikke mindst på de ofte overtrafikerede danske veje med lange køer.
Og når du er i gang, så tilkøb endelig den adaptive fartpilot. Netop med automatgear kan den løbende justere hastigheden mellem det tilladte og den ofte noget mere langsommelige virkelighed.
Andre biler i Golf-klassen
I denne gruppetest har vi valgt at fokusere på de 10 vigtigste biler i Golf-klassen, der kan fås med automatgear og benzinmotor. Der findes også andre biler i klassen. Det er f.eks.:
Alfa Romeo Giulietta - læs omtale her
Audi A3 - læs test her
BMW 1-serie - læs omtale her
Fiat Tipo - læs test her
Hyundai i30 - læs test her
Mercedes-Benz A-klasse - læs omtale her
Nissan Pulsar - læs omtale her
Peugeot 308 - læs test her
Volvo V40 - læs test her