Honda Civic forfra
Biltest

Honda Civic - eksklusiv sedan

Honda Civic fås i en udgave med fire døre og lille bagklap. Det giver den et mere eksklusivt ydre, men bag de flotte linjer er det ikke alt, der imponerer.
Honda Civic bagfra

Motors vurdering

Honda CivicC 4-dørs

17,2 km/l
Benzin
338.880 kr.
  • Design
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Forbrug
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    132 g/km
  • Effekt
    182 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.378 kg
  • Maks. påhængsvægt
    800 kg
  • Bagagerum
    519 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti dækker kun op til 100.000 km
  • Mål
    L:464 cm B:180 cm H:141 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Hører du til dem, der savner den store Honda Accord, der i årtier har tronet som noget af det bedste, man kunne købe fra Honda?

I så fald er der hjælp at hente i denne firedørs udgave af Honda Civic. Den skal tage over efter at Accord har forladt Europa, og det kan den på mange måder sagtens klare.

Civic sedan er en sjov bil, der skiller sig markant ud fra de fleste af konkurrenterne

Okay, den er ikke helt så stor, men den ser rimelig godt ud, og den har noget af den eksklusivitet over sig, som man også kunne finde hos Accord.

Honda Civic sedan interiør
Førerpladsen er blevet mindre forvirrende end i den forrige generation, men utrænede førere skal stadig studere betjeningen før første køretur.

Gearkassen overrasker positivt

Vi har prøvet Civic sedan med den relativt nye 1.5-liters benzinmotor i samarbejde med det trinløse CVT-gear, som Honda selv holder så meget af.

Motoren gør sit arbejde på fin vis, og man hverken savner bundtræk eller kræfter, når det går stærkt. Kun motorstøjen er lige i overkanten, og kæmper lidt med hjulstøjen om at trække oplevelsen ned.

Læs også Motors test af VW Golf GTE

Honda Civic skærm
Den store skærm i midten rummer både navigationsanlæg, radio og telefonforbindelse. Alle menuer er på dansk.

Til  gengæld er det trinløse CVT-automatgear faktisk en positiv oplevelse i denne kombination. Vi har tidligere kørt CVT-gearet med en 1.0-liters motor, og den oplevelse var ikke god. Men med 1.5eren passer tingene bedre sammen, og har man først vænnet sig til, at motorens omdrejningstal ikke altid følger med accelerationen, så går det faktisk overraskende godt.

Merprisen er kun 15.000 kroner, og det taler for CVT-gearet. Men prøv det alligevel først, for det er ikke alle, der er lige begejstrede. Er du mere til diesel og et traditionelt automatgear, så er også denne kombination på vej i modelprogrammet.

Masser af udstyr

Civic sedan fås i tre udstyrsniveauer, og i denne topudgave er der masser at godte sig ved. Ikke mindst læderindtrækket, den adaptive fartpilot og det indbyggede navigationsanlæg er godt at have.

Honda Civic sedan bagagerum
Bagagerummet rummer 519 liter, hvilket er ret godt. Men åbningen er lille, og de store bøjler til bagklappen kan let beskadige bagagen.

Og selvom hverken fartpilot eller skærm kan måle sig med de bedste systemer på markedet, så er de der trods alt, og kan derfor bidrage til en afslappet køreoplevelse, når man kører langt.

Guide: Find din nye bil på Biler.dk

Den særlige sedan-udformning koster lidt på loftshøjden ved bagsædet og ved brugsværdien af bagagerummet, hvor særligt adgangsforholdene er stærkt reducerede.

Men kan man leve med de begrænsninger er Civic sedan en sjov bil, der skiller sig markant ud fra de fleste af konkurrenterne.

Find Honda Civic på Biler.dk