Jeep Compass set forfra
Biltest

Jeep Compass – stærk SUV på alle veje

Den ligner ikke bare en firehjulstrækker, Jeep Compass trækker faktisk på alle fire hjul. Så har man det behov, er den et godt og grønt valg blandt de populære plugin-hybrider. Men rækkevidden på strøm er ikke lang, og elmotoren er svag.
Jeep Compass bagfra

Motors vurdering

Jeep Compass

50 km/l
Benzin/el
345.000 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Firehjulstræk
  • Affjedring
  • Svag elmotor
  • Garantier
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    47 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    183 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.970 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.250 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Officiel rækkevidde
    48 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8
  • Mål
    L:440 cm B:187 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 39 km

Sikkerhed

2017
Luk

Jeep Compass er netop blevet faceliftet og har fået en ny front med LED-lygter og et nyt interiør med bl.a. en større skærm og et mere brugbart digitalt cockpit. På billederne er det den opdaterede udgave, der er afbildet.

Bilens teknik er uforandret, og bilen har en lille elmotor placeret ved baghjulene, så den derved trækker på alle fire hjul. Fabrikken har gjort meget for at fastholde mærkets position som producent af biler, der kan bruges i terrænet, og det gælder også denne plugin-udgave. Der er således mulighed for at indstille bilens firehjulstræk til flere forskellige køreforhold, herunder i en indstilling med reduktionsgear for ekstra stærk kørsel i terrænet.

Læs mere om Jeep Compass her

På landevej mærker man dog, at undervognen mere er sat op til terræn end flad asfalt, og det giver en lidt uskøn affjedring nu og da.

I udgaven, vi testede, var der ikke adaptiv fartpilot, men det er nu blevet udstyr, fabrikken også kan levere til plugin-udgaven. Vores test af den viste dog, at denne feature endnu ikke er Jeeps stærke side, og man oplever derfor ofte lidt umotiverede nedbremsninger og advarsler om biler foran. Det samme gælder bilens vognbaneassistent, der skal fastholde bilen midt i vognbanen. Det fungerer ikke særlig godt, og bliver derfor noget, man slår fra ved stort set hver køretur.

Som standard kan man styre en række af bilens funktioner via en app på mobiltelefonen. Det gælder bl.a. ladetidspunktet, så man eksempelvis kan vælge at lade bilen op, når strømmen er billigst. Den del fungerer fint, og er et plus ved bilen.

Jeep Compass er godt prissat, men man skal nok have et specielt behov for det avancerede firehjulstræk, før modellen samlet set står som det oplagte bilvalg. 

Jeep Compass kabine
I denne faceliftede udgave er skærmen fornyet, og der er bl.a. kommet trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto. Desværre er menuerne ikke på dansk.

Hvor lang rækkevidde på el har Jeep Compass?

Under testen kørte vi 39 km på el alene, hvilket ikke er langt fra de opgivne 48 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til 14 km pr. liter. Det er det, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 50 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på knap 11 kWh, og det kan lades op på tre timer, da den indbyggede lader kun leverer op til 3,7 kW.

Bilen må trække en trailer på 600 kg, hvis den ikke har bremser, og højst 1.250 kg, hvis den har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her