Motor mener
Jeep har sat strøm til Renegade og Compass, som nu fås som plugin-hybrider med ægte terrænegenskaber og avanceret teknik. Rækkevidden er til den korte side.
Jeep har påbegyndt en elektrificering af modelprogrammet med at sætte strøm til deres to mindste modeller, Renegade og Compass, og lancerer dem nu som plugin-hybrider med modelbetegnelsen 4xe.
Samtidig er produktionen flyttet til Europa: Jeep indgår i dag i FCA Group, som blandt andet omfatter Fiat, Alfa Romeo og Chrysler, og begge modeller bygges nu på Melfi-fabrikken i Italien.
Faktisk bliver de elektrificerede Jeeps introduceret i Europa længe før det vigtige amerikanske marked, og det fortæller noget om, at FCA mener det seriøst, når de siger, at Jeep skal øge sin markedsandel markant på vore længdegrader.
Samme teknik og kort rækkevidde
Begge biler er baseret på den samme teknik: en 1.3 liter benzinmotor med 130 eller 180 hk kombineret med en elmotor på 60 hk ved baghjulene, et 11,4 kWh batteri, sekstrins automatgear og firehjulstræk.
Desuden er der en elmotor foran, som primært fungerer som generator. Der er ingen forbindelse mellem akslerne, så firehjulstrækket træder kun ind, når både benzinmotoren og elmotorerne er i brug.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 som plugin-hybrid
Det er muligt at skifte mellem tre køreprogrammer: hybrid, hvor benzinmotoren og elmotoren arbejder sammen; E-Save, hvor benzinmotoren alene driver bilen og hjælper med at lade batteriet op; og Electric, som er rent elektrisk kørsel.
Jeep angiver, at Renegade kan køre omkring 43 km og Compass omkring 42 km på strøm alene, og det er lige til den korte side. Med en 7.4 kW ladeboks kan batteriet lades fuldt op på mindre end to timer, oplyser Jeep.
Komfortabel kørsel – også i terræn
Begge biler udmærker sig ved en udpræget komfortabel kørsel på landevej. Renegade føles lidt mere letfodet end Compass, hvilket givetvis skal tilskrives en lidt lavere vægt, men begge biler er retningsstabile på motorvejen, og kørerassistentsystemerne virker ikke påtrængende.
Man sidder godt i begge biler, betjeningen virker umiddelbart intuitiv, og der er forbavsende lidt vind- og hjulstøj.
Få overblik: Her er alle Motors test af plugin-hybrider
Elektrificeringen er ikke gået ud over Jeeps terrængående evner. Vi fik mulighed for at prøve Compass 4xe på FCA’s imponerende offroad-bane på testanlægget Balocco i Italien, og det klarede bilen med bravur.
Elmotorens moment hjalp bilen med at forcere 35-graders stigninger, og op til 60 cm dybe vandhuller gav heller ikke problemer. Som ægte firehjulstrækkere er både Renegade 4xe og Compass 4xe udstyret med forskellige indstillingsmuligheder af gearkasse og traktion, som kan vælges med drejeknapper foran gearvælgeren.
Flot udstyr og fine priser
Priserne i Danmark er til at forstå: læg 60.000 kr. til prisen på en Compass eller Renegade med en tilsvarende motor, og du har prisen for plugin-hybriden.
Med i prisen får du ikke bare hybridteknikken, men også naturligvis automatgear, firehjulstræk og reelle terrænegenskaber. På den baggrund virker merprisen faktisk yderst rimelig, og i det hele taget er Jeep ganske skarpt prissat på det danske marked.
Læs også: Motors test af Mitsubishi Outlander PHEV
Når det gælder Renegade 4xe, byder basismodellen Limited til 290.000 kr. på et meget omfattende udstyr, som med tilvalg af en parkeringspakke til 10.000 kr. og en lyspakke med LED-lys for og bag til 12.000 vil være nærmest komplet.
Compass 4xe starter ved 320.000 for en Longitude, men vi vil pege på udstyrsniveauet Limited til 340.000 kr. som det bedste køb, måske kombineret med en parkeringspakke til 16.000 kr.