Kia e-Niro set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Kia e-Niro - praktisk elbil til hverdagen

Kia e-Niro har smart SUV-look, men den er faktisk nok den elbil, der lige nu minder mest om en stationcar. Der er god plads bagi og fine adgangsforhold til bagagerummet. Samtidig er der masser af udstyr, så hele familien kommer glade frem.
Kia e-Niro set bagfra

Motors vurdering

Kia e-Niro

El
349.999 kr.
  • Udstyr
  • Plads
  • Garanti
  • Ladetid hjemme
  • Ingen app-styring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor (forhjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.812 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    451 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    455 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Maks. 150.000 km på bil
  • Mål
    L:438 cm B:181 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km
  • Målt rækkevidde 388 km
Luk

De koreanske bilmærker Kia og Hyundai har fuld fart på overgangen til elektrificerede biler. Kia e-Niro er baseret på samme teknik som Kia e-Soul og Hyundai Kona og har et batteri på 64 kWh og en elmotor med hele 204 hk.

Både e-Niro og Kona findes dog i billigere udgaver med et batteri på bare knap 40 kWh og en motor med bare 136 hk. Men da prisforskellen er nede på 55.000 kr., som dækker over både et større batteri, større motor og betydeligt mere udstyr, er vores råd at vælge denne udgave med det store batteri.

Læs også: Motors store test af Kia Niro som hybridbil

Så får man en glimrende rækkevidde på 388 km på motorvej med 110 km/t., og det er flot og med til at gøre e-Niro anvendelig i hverdagen. Det er de gode pladsforhold også, og denne bil er nok det tætteste, vi p.t. kommer på en god gammeldags stationcar.

Ladetiderne er ret gode på motorvejen, hvor vi ved besøg på en af de nye lynladere, der kan lade med op til 150 kW, kunne konstatere, at e-Niro kunne lades op, så man fik 200 km ekstra rækkevidde på bare 38 minutter. Hjemme går det imidlertid noget langsommere, da e-Niro kun lader med én fase. Regn med 18 timer med en hjemmelader, og vælger du en af dem, der kan kombinere to faser, kan ladetiden nedsættes til tæt på det halve.

Kia e-Niro kabine
Førerpladsen ligner det, man møder i en almindelig Kia, og det er ikke dårligt, selvom gearstangen desværre er af den simple type, hvor man selv skal sætte den i „P“, når man parkerer.

Kan køres med speederfoden

Køreindtrykket er positivt med en meget komfortabel undervogn og en letbetjent kørsel. Gearstangen er af den gammeldags type, der skal flyttes til P, når man stopper, men undervejs kan man fra rattet skifte mellem flere indstillinger af rekuperation (hvor kraftigt motoren skal bremse, når man slipper speederen), og det er sjovt at afprøve.

Med maksimal rekuperation kan man køre bilen uden at fjerne foden fra speederen, og det er ganske afslappende.

Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler

Kia e-Niro er p.t. i restordre, men der ventes normale leverancer efter nytår.

VIDEO: Tag med på test af Kia e-Niro

Læs Motors gruppetest af alle elbiler i 2019