Kia e-Niro set forfra
Biltest

Kia e-Niro - mere fart på elbilen

Kia e-Niro fås nu med en indbygget lader, der er blevet mere kraftfuld. Det medfører at opladningen sker tre gange hurtigere end før.
Kia e-Niro set bagfra

Motors vurdering

Kia e-Niro

El
339.999 kr.
  • Rækkevidde
  • Udstyr
  • Lademuligheder
  • Trækkrog ikke muligt
  • Bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    159 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.812 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    451 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    455 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:438 cm B:181 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 414 km
Luk

Så er der kommet mere fart på opladningen af elbilen Kia e-Niro. Efter at have været på markedet i en periode med beskeden lademulighed, hvor der kun kunne trækkes strøm fra en enkelt fase, er bilens indbyggede batterilader nu blevet stærkt forbedret.

Det betyder, at man nu kan lade med op til 11 kW fra en ladeboks med tre faser, og dermed er ladetiden reduceret til noget, der ligner seks timer. Før kunne det tage helt op til 17 timer. Forbedringen af ladehastighed gælder både versioner med standardbatteriet (39 kWh) og med det store batteri (64 kWh).

Overvejer du elbil? Læs alle Motors tests af elbiler her

Med det batteri er rækkevidden officielt på 455 km, og det er ikke helt ved siden af, viste vores test, hvor vi nåede 414 km, før bilen løb tør for strøm.

Kia e-Niro kabine
Førerpladsen er velordnet, og det er let at indrette sig til en komfortabel kørestilling.

Hurtigladning er smart

Er man tæt på at løbe tør for strøm på de store veje, kan man søge mod en ladestation med en hurtiglader og et CCS-kombistik. Her kan man oplade bilen med op til 80 kW, og dermed tager det under en time at få fuld energi på batteriet.

Normalt vil man dog kun lade op til ca. 80 procent, da ladehastigheden falder drastisk, når batteriet er ved at være fuldt opladet. Et ladeophold på f.eks. en halv times tid vil derfor give omkring 200 km ekstra på „tanken“. Dermed er Kia e-Niro også en velegnet bil for dem, der ofte skal køre længere ture.

Læs også: Motors test af Renault Zoe

Er man ikke i nærheden af en ladeboks, kan man undtagelsesvist benytte den nødlader, der følger med i købet. Den lader med typisk seks ampere, og finder man et sikkert stik til opgaven, kan man altså få omtrent syv kilometer kørsel på batteriet for hver time, den sidder i opladeren.

Det gør det muligt at få en smule strøm, så man kan nå hen til en rigtig ladestation. Men husk at tjekke, om stikket er egnet til så stort et strømforbrug i længere tid.

Kia e-Niro skærm
I udstyrsniveauet Comfort er den store 10,25”-skærm standard. Den indeholder bl.a. TomTom-navigationsanlægget med danske menuer og dansk tale.

Dejlig og komfortabel kørsel

Bag rattet i Kia e-Niro møder man en veludstyret førerplads med næsten alt, hvad hjertet kan begære. I denne Comfort-udgave til 340.000 kr. er der således både adaptiv fartpilot, varme i rattet, digitalt cockpit, en stor farveskærm med mulighed for at se på flere „vinduer“ på samme tid, herunder Apple CarPlay samt en hel del andet, der er med til at gøre køreturen bedre.

Særlig rart viste bakkameraet sig at være. Det viser et meget skarpt billede af omgivelserne bag bilen, når man bakker.

Læs også: Motors test af Nissan Leaf

Gearvælgeren er udformet som en drejeknap, der er let at betjene. Man får hurtigt fornemmelsen af at køre i en bil, hvor man blot skal træde på speederen og dreje på rattet. Drejeknappen er særlig rar, når man skal lave parkeringsmanøvrer, hvor man skal køre lidt frem og lidt tilbage. Så drejer man blot på gearvælgeren, og den skifter fra at køre forlæns til at køre baglæns.

Fartpiloten er også god i hverdagen og holder selv afstand til forankørende biler. Den virker også ved køkørsel, hvor den bremser bilen helt ned til stilstand.

Køreindtrykket er overvejende positivt og præget af en hurtig acceleration og en relativ støjsvag kørsel. Først ved motorvejshastigheder begynder det samlede støjniveau at nå det, man kender fra benzinbiler, og da er det primært vindstøjen, der er generende. Det kan man sagtens leve med, men det skal nævnes, at det er der.

Kia e-Niro opladning
Ladestikket er placeret i fronten af bilen og kan tilsluttes en trefaset 11 kW-lader med Type-2-stik eller en CCS-hurtiglader, der kan lade med op til 80 kW.

Intet anhængertræk

Kia Niro fås udelukkende i tre elektrificerede udgaver: med en hybridmotor, hvor en benzinmotor arbejder sammen med en lille elmotor, som plugin-hybrid, hvor elmotoren og batteriet er noget større, og så endelig i denne elbiludgave, hvor benzinmotoren er helt væk, og hvor bilen kun drives frem af en stor elmotor.

Fælles for dem alle er, at batteriet optager en del af bagagerummet, og at det dermed er noget mindre, end man umiddelbart ville forvente af så stor en bil. Bagagerummet i denne elbil er dog det største af de tre udgaver, og det hjælper.

Læs også FDMs store tema om hverdagen med elbil

Men da man almindeligvis er nødt til også at have et eller to ladekabler med på turen, er en del af pladsen reserveret til det formål. Begge dele kan give udfordringer for børnefamiler, der skal have plads til barnevogn og lignende, og det må man derfor være opmærksom på før et evt. køb.

Et andet forhold, der også skal tages i betragtning, er problematikken omkring et anhængertræk. Elbiludgaven af Kia e-Niro er ikke godkendt til at få monteret et anhængertræk, og har man brug for et sådant, skal man derfor vælge en anden bil. Det kunne være de to andre hybridudgaver af Kia Niro, der begge må trække op til 1.300 kg.