Kia Niro - familie-SUV med strømhjælp
Motors vurdering
Kia Niro
- Pris
- Udstyr
- Garanti
- Ikke el-varmeapparat
- Ingen app-styring
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning31 g/km
-
Effekt141 hk
-
Moment147 Nm
-
Topfart172 km/t.
-
Acc. (0-100)10,8 sek.
-
Køreklar vægt1.594 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum324 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde58 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12
-
MålL:436 cm B:181 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,10 kr./km
- Målt rækkevidde 38 km
Kia byder på en hel del plugin-hybrider, og denne Niro er nok det tætteste, man kommer en SUV. Pladsen i kabinen er glimrende, og udstyret er flot. Et minus er bagagerummet, der med sine 324 liter hører til i den mindre klasse. Det er særligt batteriet, der er årsagen til den mindre plads.
Selve hybrid-teknikken er magen til den, vi finder i Kia Ceed, og det er en velfungerende løsning med en benzin- og en elmotor, der trækker på forhjulene via en syvtrins dobbeltkoblings gearkasse.
Læs også Motors længere test af Kia Niro som plugin - små elektriske skridt
I lighed med de øvrige hybrid-biler fra Kia og Hyundai er Niro ikke udstyret med et elektrisk varmeapparat, og det betyder, at benzinmotoren starter for at lave varme i bilen. Samtidig lader den dog også på batteriet, så helt spildt er energien ikke.
Bilen kan kun oplades med en enkelt fase, og det tager derfor næsten tre timer at få strøm på batteriet.
En flot garanti er med til at gøre købet trygt.
Kører langt på literen
Under testen kørte vi 38 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 58 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til hele 19,7 km pr. liter, og det er et pænt resultat. Men det er også det man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71,4 km pr. liter i udsigt.
Batteriet er på knap 9 kWh og det kan lades op på 2,7 timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,3 kW.
Bilen må trække en trailer 1.300 kg, hvis den har bremser, og højst 600 kg, hvis traileren ikke har bremser.