Kia Niro Hybrid set forfra
Biltest

Kia Niro - familie-SUV med strømhjælp

Som plugin-hybrid giver Kia Niro familien god plads i kabinen og masser af udstyr. Men pladsen i bagagerummet imponerer ikke. Vi kørte 38 km på strøm i Niro, før den nøjsomme benzinmotor tog helt over.
Kia Niro set bagfra

Motors vurdering

Kia Niro

71,4 km/l
Benzin/el
299.999 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ikke el-varmeapparat
  • Ingen app-styring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    31 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    147 Nm
  • Topfart
    172 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.594 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    324 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    58 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
  • Mål
    L:436 cm B:181 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 38 km

Sikkerhed

2016
Luk

Kia byder på en hel del plugin-hybrider, og denne Niro er nok det tætteste, man kommer en SUV. Pladsen i kabinen er glimrende, og udstyret er flot. Et minus er bagagerummet, der med sine 324 liter hører til i den mindre klasse. Det er særligt batteriet, der er årsagen til den mindre plads.

Selve hybrid-teknikken er magen til den, vi finder i Kia Ceed, og det er en velfungerende løsning med en benzin- og en elmotor, der trækker på forhjulene via en syvtrins dobbeltkoblings gearkasse.

Læs også Motors længere test af Kia Niro som plugin - små elektriske skridt

I lighed med de øvrige hybrid-biler fra Kia og Hyundai er Niro ikke udstyret med et elektrisk varmeapparat, og det betyder, at benzinmotoren starter for at lave varme i bilen. Samtidig lader den dog også på batteriet, så helt spildt er energien ikke.

Bilen kan kun oplades med en enkelt fase, og det tager derfor næsten tre timer at få strøm på batteriet.

En flot garanti er med til at gøre købet trygt.

Kia Niro kabine
Kia Niro Plugin hybrid er lækkert udformet omkring førerpladsen. Den store skærm er flot opbygget og let at betjene.

Kører langt på literen

Under testen kørte vi 38 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 58 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til hele 19,7 km pr. liter, og det er et pænt resultat. Men det er også det man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71,4 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på knap 9 kWh og det kan lades op på 2,7 timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,3 kW.

Bilen må trække en trailer 1.300 kg, hvis den har bremser, og højst 600 kg, hvis traileren ikke har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her