Kia Niro – små elektriske skridt
Motors vurdering
Kia Niro
- Udstyrsniveau
- Kørsel på strøm
- Sikkerhedsudstyr
- Bagagerumsstørrelse
- App-forbindelse
- Ingen varmepumpe
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning31 g/km
-
Effekt141 hk
-
Moment265 Nm
-
Topfart172 km/t.
-
Acc. (0-100)10,8 sek.
-
Køreklar vægt1.594 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum324 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti højst 150.000 km
-
MålL:436 cm B:181 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,50 kr./km
At køre på strøm er en fantastisk oplevelse. Det skriver vi igen og igen, og det er samme feedback, vi får fra jer læsere. Men ikke alle kan leve med de elbiler, der er på markedet nu, så derfor kan plugin-hybriderne være en god brobygger mellem brændstof- og elæraen.
Kias plugin-hybrider har nemlig både en benzin- og en elmotor. Og i forhold til en almindelig hybrid er batteriet større og kan oplades fra en ladeboks.
Se oversigten over alle Motors test af plugin-hybrider
Det større batteri betyder, at Kia Niro ifølge fabrikken kan køre op til 49 km på strøm alene. Det opnåede vi ikke helt. To gange kørte vi ca. 40 km, og tredje gang nåede vi 47 km. På den sidste tur startede motoren dog et par gange, dels for at varme kabinen, dels for at supplere med kræfter til en mellemacceleration eller to.
Det var dog ikke meget brændstof det kostede, forbrugsmåleren beregnede det til 0,2 liter. Men oplevelsen bekræftede, hvad vi har oplevet tidligere, nemlig at elmotorens 60 hk ikke altid rækker til ren eldrift, og at modellen savner en varmepumpe.
Varmepumpen holder benzinmotoren slukket
En varmepumpe er noget af det, man skal være opmærksom på, når man vælger plugin-hybrid. Med den kan man bruge strøm til at opvarme kabinen. Det er smart, fordi du bl.a. kan opvarme kabinen, før du starter køreturen.
Varmepumpen gør også, at benzinmotoren ikke skal starte for at lave varme. Dermed får du totaloplevelsen af at køre elbil på kortere ture.
Desværre har Niro ikke en sådan varmepumpe, ligesom den heller ikke endnu har app-styring af opladning og kabinevarme. Netop ved at kombinere en app med en varmepumpe vil du kunne fjernbetjene opvarmning af bilen, hvilket er rart at kunne i vinterhalvåret.
Lækker opgradering i kabinen
Niro har fået et facelift her i 2019, hvor bilen er blevet opgraderet på et par væsentlige punkter. Dels er der kommet nyt interiørdesign med en større 8”-trykskærm som standard. Du kan tilkøbe en større 10”-skærm med navigation og JBL-højttalere til 16.000 kr.
Nødbremsen er også opdateret, så den nu udover fodgængere kan se cyklister. Den adaptive fartpilot er nu standard på alle modeller og fungerer ned til stilstand. Den virker rigtig godt i kombination med en vognbaneassistent, hvor bilen automatisk ligger i midten af vejbanen.
Det store batteri stjæler 100 liter fra bagagerummet, der i plugin-udgaven kun er på 324 liter.
Billig i hverdagen
Kombineret med et lavt støjniveau, en god komfortabel affjedring og et behageligt styretøj er Niro som plugin-hybrid en attraktiv bil. Udstyrsniveauet er højt og trækker op i totaloplevelsen, og vi savner mest den omtalte varmepumpe og app-forbindelsen.
Og så er der prisen. Den testede model koster 300.000 kr., og selvom det er mange penge, viser vores totaløkonomiske beregninger, at denne topudstyrede model er billigere at eje end en tilsvarende bil med benzinmotor (og uden automatgear).
Blot 3,50 kr. pr. kilometer er en meget attraktiv pris, og jo mere du kan køre på strøm, desto billigere bliver den at eje.