Kia Niro Hybrid set forfra
Biltest

Kia Niro – små elektriske skridt

Kia har næste år hele fire plugin-hybrider på markedet til overkommelige priser. En af dem er den faceliftede Kia Niro, der har fået lækrere kabine og kører længere på strøm. Men vi savner en varmepumpe, der ville give mere elbilsfornemmelse.
Kia Niro set bagfra

Motors vurdering

Kia Niro

71,4 km/l
Benzin/el
299.999 kr.
  • Udstyrsniveau
  • Kørsel på strøm
  • Sikkerhedsudstyr
  • Bagagerumsstørrelse
  • App-forbindelse
  • Ingen varmepumpe
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    31 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    172 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.594 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    324 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti højst 150.000 km
  • Mål
    L:436 cm B:181 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

At køre på strøm er en fantastisk oplevelse. Det skriver vi igen og igen, og det er samme feedback, vi får fra jer læsere. Men ikke alle kan leve med de elbiler, der er på markedet nu, så derfor kan plugin-hybriderne være en god brobygger mellem brændstof- og elæraen.

Kias plugin-hybrider har nemlig både en benzin- og en elmotor. Og i forhold til en almindelig hybrid er batteriet større og kan oplades fra en ladeboks.

Se oversigten over alle Motors test af plugin-hybrider

Det større batteri betyder, at Kia Niro ifølge fabrikken kan køre op til 49 km på strøm alene. Det opnåede vi ikke helt. To gange kørte vi ca. 40 km, og tredje gang nåede vi 47 km. På den sidste tur startede motoren dog et par gange, dels for at varme kabinen, dels for at supplere med kræfter til en mellemacceleration eller to.

Det var dog ikke meget brændstof det kostede, forbrugsmåleren beregnede det til 0,2 liter. Men oplevelsen bekræftede, hvad vi har oplevet tidligere, nemlig at elmotorens 60 hk ikke altid rækker til ren eldrift, og at modellen savner en varmepumpe.

Kia Niro kabine
Automatgear er standard på plugin-hybrider, men er her af den gammeldags type, så du skal sætte den i ”P”, hver gang du parkerer. Den kan ikke gøre det automatisk. Kontakterne til elvarme i rat og sæder er placeret ved siden af kopholderne, hvilket ikke er optimalt.

Varmepumpen holder benzinmotoren slukket

En varmepumpe er noget af det, man skal være opmærksom på, når man vælger plugin-hybrid. Med den kan man bruge strøm til at opvarme kabinen. Det er smart, fordi du bl.a. kan opvarme kabinen, før du starter køreturen.

Varmepumpen gør også, at benzinmotoren ikke skal starte for at lave varme. Dermed får du totaloplevelsen af at køre elbil på kortere ture.

Desværre har Niro ikke en sådan varmepumpe, ligesom den heller ikke endnu har app-styring af opladning og kabinevarme. Netop ved at kombinere en app med en varmepumpe vil du kunne fjernbetjene opvarmning af bilen, hvilket er rart at kunne i vinterhalvåret.

Kia Niro display
Speedometeret og omdrejningstællerens urvisning er erstattet af digital visning. Du har mulighed for at vælge, hvad der skal vises i midten af speedometeret, men vi kunne godt tænke os flere visninger i et digitalt instrumenthus.

Lækker opgradering i kabinen

Niro har fået et facelift her i 2019, hvor bilen er blevet opgraderet på et par væsentlige punkter. Dels er der kommet nyt interiørdesign med en større 8”-trykskærm som standard. Du kan tilkøbe en større 10”-skærm med navigation og JBL-højttalere til 16.000 kr.

Nødbremsen er også opdateret, så den nu udover fodgængere kan se cyklister. Den adaptive fartpilot er nu standard på alle modeller og fungerer ned til stilstand. Den virker rigtig godt i kombination med en vognbaneassistent, hvor bilen automatisk ligger i midten af vejbanen.

Det store batteri stjæler 100 liter fra bagagerummet, der i plugin-udgaven kun er på 324 liter.

Kia Niro gearstang
Automatgear er standard på plugin-hybrider, men er her af den gammeldags type, så du skal sætte den i ”P”, hver gang du parkerer. Den kan ikke gøre det automatisk. Kontakterne til elvarme i rat og sæder er placeret ved siden af kopholderne, hvilket ikke er optimalt.

Billig i hverdagen

Kombineret med et lavt støjniveau, en god komfortabel affjedring og et behageligt styretøj er Niro som plugin-hybrid en attraktiv bil. Udstyrsniveauet er højt og trækker op i totaloplevelsen, og vi savner mest den omtalte varmepumpe og app-forbindelsen.

Og så er der prisen. Den testede model koster 300.000 kr., og selvom det er mange penge, viser vores totaløkonomiske beregninger, at denne topudstyrede model er billigere at eje end en tilsvarende bil med benzinmotor (og uden automatgear).

Blot 3,50 kr. pr. kilometer er en meget attraktiv pris, og jo mere du kan køre på strøm, desto billigere bliver den at eje.