Kia Rio – tiltrækkende tilbud
Motors vurdering
Kia Rio
- Design
- Skærm
- Syv års garanti
- Udsyn
- Dækstøj
- Motortøven
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl. - Turbo
-
CO2 udledning94 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment171 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)10,7 sek.
-
Køreklar vægt1.155 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum325 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti dog højst 150.000 km
-
MålL:407 cm B:173 cm H:145 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 2,40 kr./km
Kampagne-modeller er skabt til at sparke gang i salget. Enten fordi modellen synger på sidste vers, eller fordi importøren gerne vil løfte salget. Kia Rio befinder sig i den anden kategori.
For godt et år siden blev en ny generation af Rio lanceret. Med god plads i kabinen og en udmærket nødbremse, men salget har ikke imponeret. Derfor har Kia lanceret en kampagnemodel kaldet Attraction.
Prisen er sat skarpt omkring de 160.000 kr., som er en acceptabel pris for en veludstyret minibil. Attraction-pakken indeholder ud over nødbremsen også klimaanlæg, bakkamera, en linjevogter (som kan slås fra) samt en trykfølsomskærm med Apple CarPlay og Android Auto.
VIDEO: Tag med på test af Kia Rio
Attraktive skærme
Netop trykskærme er blevet salgsparameter hos forhandlerne, især skærme hvor mobiltelefonen bliver integreret med bilens system. P.t. er det kun Apple CarPlay, der er officielt er lanceret herhjemme. Her kan du betjene både opkald, navigation, musik, lydbøger, podcast og endda modtage og sende sms-beskeder.
Læs også: Test af Kia Rio fra 2021
Det sidste er kontroversielt, men Apple har fundet en smart løsning, hvor du ikke kan læse beskeden på skærmen, men kun få den læst op. Tilsvarende kan du heller ikke se den besked du har dikteret til systemet, men den bliver tillige læst op for dig, før den bliver sendt. I praksis fungerer det godt til korte beskeder.
Android Auto er et ømt punkt i Danmark. Vi har flere gange troet, at systemet er på vej. Men Google har endnu ikke frigivet systemet herhjemme endnu, det virker dog i 31 andre lande, og der findes en beta-version på dansk. Så lanceringen herhjemme må nærme sig.
Når det sker er det godt nyt, for Android Auto fungerer forbilledligt især i forhold til navigation, hvor Google Maps benyttes. Det gode er, at bilerne ikke skal opdateres, for at det virker.
Turboen tøver
Rio har en trecylindret benzinmotor med turbolader med 100 hk og rigeligt med bundtræk i forhold til bilens vægt. Dog har motoren en udpræget turbotøven i de laveste gear. Turboen skal først i omdrejninger, før kareten bliver skubbet afsted.
På motorvejen bemærkes det, at der kun er fem gear, heldigvis er omdrejningstallet ikke alarmerende højt, og motorstøjen er acceptabel ved danske motorvejshastigheder.
Kia er det sportslige koreanske bilmærke, hvor Hyundai er det mere komfortable, og det mærkes på Rio. Vi har prøvet den med både 15”- og 17”-fælge, og begge føles mere sportslige end mange af konkurrenterne. Især med 17”-fælge er der meget køreglæde og bedre indstyring i Rio.
Uanset dækmontering er der også meget dækstøj, og det bliver hurtigt til et irritationsmoment. Især fordi undervognen samtidig er fast over små ujævnheder i vejen, og du dermed ryster mere rundt i kabinen.
Masser af sort plast
Der er meget sort plast i kabinen, og den er næsten hård, uanset hvor du slår med fingrene. Rios indretning er dog moderne med en stor skærm placeret tronende over klimaanlægget.
Den store skærm og klimaanlægget gør, at der er få ekstra funktioner, der skal betjenes med knapper. Ratbetjeningen er også smart med fartpilot på højre side og radio/telefon-delen på venstre side. Især er det smart, at du har separat knap til at tage et opkald og lægge på.
Kabinestørrelsen er fornuftig, og de fleste vil kunne køre med fire personer i Rio. Men i forhold til klassens mest rummelige modeller (Seat Ibiza/VW Polo) mangler der fem cm benplads på bagsædet.
Der er dog to minus’er fra førersædet. For det første justeres ryglænshældningen i trin, så det er svært at sidde perfekt. For det andet er udsynet skråt bagud ganske ringe. Det skyldes den brede stolpe mellem bagdør og bagruden, der kan skjule op til flere cyklister.
Kia har dog et stærkt trumfkort i fabriksgarantien på syv år, og da de har styr på sikkerheden med en god nødbremse og dertil en god trykskærm, får du reelt meget bil for de 160.000 kr.
Den er ikke klassens største eller mest komfortable, og vi savner muligheden for at tilkøbe adaptiv fartpilot. Men er du fristet af Rio Attraction, er det bare at slå til, mens slagtilbuddet gælder!