Kia Stonic
Fotograf:
Foto
Karsten M. Lemche

Kia Stonic - hold den på vejen!

Kia Stonic ligner en lille offroader, men er blot en let forhøjet hverdagsbil. Så hold dig på de pæne veje og undgå terrænet

Kia Stonic

Motors vurdering

Kia Stonic

20 km/l
Benzin
225.000 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Garanti
  • Udstigning (Risiko for at blive beskidt)
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter - 3 cylindre
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    171 Nm
  • Topfart
    184 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.185 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.110 kg
  • Bagagerum
    352 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 5 12
  • Mål
    L:414 cm B:176 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Drømmer du om et aktivt liv med din bil, men tilbringer du alle dine timer bag rattet på asfaltens trygge veje, så er Kia Stonic som skabt til dig. Dens ydre signalerer offroader og livsstil. Indvendigt er den mere normal, men byder alligevel på masser af udstyr og komfort.

Dermed kører den nye Stonic direkte ind i køen af nye livsstilsbiler, der med et moderne ydre tiltaler dem, der vil skille sig ud fra mængden. Og dem er der ifølge bilfabrikkerne mange af – og der kommer hele tiden flere og flere til.

Drømmen om en livlig livsstil går igen, allerede når man ser på navnet. Stonic er en sammentrækning af de engelske ord speedy og tonic – med andre ord fart og fest. Festlig kan bilen i hvert fald komme til at se ud, for du kan bestille den i 20 farvekombinationer, hvor taget har en farve og resten af bilen en anden. Og det er skrappe farver: f.eks. gul bil med sort tag, mørkegrøn bil med lysegrønt tag, eller hvad med en hvid bil med orange tag?

Læs flere biltest på motor.dk

Størrelsesmæssigt er Stonic bygget på en Kia Rio, og akselafstanden er derfor den samme. Men Stonic er fem cm højere og en smule bredere og længere. Det sjove er, at du ikke sidder ret meget højere i Stonic end i en Rio, og lige på det punkt er bilen mere ordinær, end den ser ud.

Det gælder også ved bagsædet. Det kan f.eks. ikke justeres i længden, men pladsen er hæderlig, og udsynet er tilstrækkeligt hele vejen rundt. Man har ikke en fornemmelse af at køre i en høj bil som i f.eks. Citroën C3 Aircross (se test s. xx), men vil du bare have en moderne udseende bil med traditionel opbygning, er Stonic et glimrende valg.

sæder
Bagsædepladsen er rimelig, og to voksne kan lige akkurat være der. Midterpladsen er kun til børn

Kører godt

Motorprogrammet er ret omfattende og indeholder tre benzinmotorer og en dieseludgave. Vi har prøvet udgaven med en trecylindret 1.0-liters benzinmotor med turbo, og den gør det meget flot. Det er også den vi, vil pege på som bedste køb, og i virkeligheden er de to andre udgaver overflødige.

Stonic opleves tryg og stabil på vejen, og den er i det hele taget ret letkørt. Et bakkamera hjælper til ved p-manøvrer, og fartpiloten er rar på lange ture, selvom en aktiv en af slagsen var at foretrække.

Sikkerheden er på et højt niveau med avanceret nødbremse og et godt grundlæggende vejgreb. Stonic er netop testet af Euro NCAP til fem stjerner, og det har allerede medført en prisnedsættelse på 6.800 kr., da afgiften på femstjernede biler er lidt lavere end ellers. Billigste udgave koster dermed fra ca. 180.000 kr.

Ny
Instrumentbordet er nærmest identisk med det i Rio: En stor skærm i midten rummer navigationsanlæg, radio og telefonbetjening og en smule farvet panel bryder de sorte flader. 

 

Af
Søren W. Rasmussen
Foto
Karsten M. Lemche