Land Rover Discovery i terræn
Biltest

Land Rover Discovery - luksus på afveje

Discovery kan klare både mudderveje og kørsel hen til den røde løber. Men prisen for den enorme bil er enorm – ikke mindst hvis man vil have den med alle fabrikkens finesser.
Land Rover Discovery bagfra

Motors vurdering

Land Rover Discovery

13,9
Diesel
1.413.880 kr.
  • Indretning
  • Køreegenskaber
  • Ikke tre års garanti
  • Pris
  • Ikke adaptiv fartpilot
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    189 g/km
  • Effekt
    258 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.571 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    258 liter
  • Akselafstand
    292 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 6
  • Mål
    L:497 cm B:200 cm H:196 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 12,50 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Den nye Discovery imponerer med sin enorme størrelse og sin indretning med materialer og plads i særklasse. Det er noget af en bamse at sætte sig ind i, men bag rattet mødes man af så lækre materialer, at man næsten glemmer, man er inde i en bil.

Der er tænkt på næsten alt, der kan gøre opholdet behageligt, og de lækre el-justerbare lædersæder gør det fedt bare at sidde i bilen.

Men heldigvis kan Discovery meget mere end blot at holde stille. Faktisk er det netop de dynamiske egenskaber, der har været i tankerne, da denne femte generation skulle konstrueres. Det krav har medført en enorm vægtreduktion, og i enkelte udgaver er Discovery faktisk blevet 480 kg lettere.

Læs flere biltest på motor.dk

Man føler, at man har magt over hele verden, og at intet kan stoppe en.

Det var der nu også behov for, for selv efter slankekuren er den køreklare vægt stadig på den tunge side af 2,5 tons. Vægtreduktionen skyldes primært, at bilen ikke længere er bygget op på to langsgående vanger, men for første gang er bygget som en selvbærende konstruktion med udpræget brug af aluminiumskomponenter.

Bilen er naturligvis udstyret med et avanceret firehjulstræk, så den kan klare det meste. Og selvom den er dyr og ser godt ud, er den skabt til barsk brug: Man kan køre gennem vandhuller på op til 90 cm dybde!

Land Rover Discovery kabine
Den runde drejeknap til gearkassen giver fin plads til kopholdere og andet mellem forsæderne.

Plads til syv

Indvendigt er Discovery skabt med henblik på at kunne transportere selv en stor familie trygt og komfortabelt. Der er plads til syv personer fordelt på tre rækker.

De to bageste rækker kan let foldes ned i gulvet, så bilen kan ommøbleres til en varevogn med en lasteflade på 140 x 200 cm. Man kan tilkøbe en funktion, så alle sæderne vippes op og ned elektrisk, og det kan enten ske pr. knap i bilen, eller som noget helt nyt fra en app på sin mobiltelefon.

På den måde kan du forberede bilens indretning allerede før familien inviteres ombord. Pladsen er ganske god, men som altid er de to bageste pladser ikke af samme kaliber som de fem øvrige. Men syv voksne kan dog finde plads i bilen.

Knapper i Land Rover Discovery
Det fuldautomatiske firehjulstræk kan indstilles, hvis man på forhånd ved hvad man er på vej ud i.

Motorer i overgangsalder

Der er noget virkelig maskulint ved at sætte sig bag rattet i Discovery. Man føler, at man har magt over hele verden, og at intet kan stoppe en.

Det sidste er næsten korrekt, men blot følelsen af begge dele kan jo give et smil på læben. Ulempen er nok også, at en del bilister vil føle, at bilen simpelthen er for stor og for uhåndterlig. En tur ned i indkøbscentrets P-kælder er ikke sjovt, og her er det rart, hvis man har husket at tilkøbe det kamera, der gør det muligt at se billeder af omgivelserne hele vejen rundt.

På lande- og motorvej går det en del lettere, og Discovery fås med både benzin- og dieselmotorer i flere udgaver. Den mindste dieselversion er en firecylindret sag, som Jaguar/Land Rover selv har udviklet, og som bygges i England på en nyanlagt motorfabrik. De betegnes Ingenium-motorer.

Højttaler i Land Rover Discovery
Meridian-musikanlægget giver suveræn lydoplevelse ved alle syv pladser i kabinen.

De sekscylindrede dieselmotorer stammer fra dengang, Land Rover var en del af Ford-familien, og det er således Ford, der leverer motoren her. Det er der for så vidt ikke noget galt i, og den fungerer godt. Men også blandt de store dieselmotorer er Land Rover selv på vej med nye konstruktioner, og dermed er der tale om en overgangstid, hvor den nye Discovery leveres med den ældre Ford-motor.

På benzinsiden kan man kun få Discovery med den ret kraftige treliters V6-motor. Den er en videreudvikling af Jaguar/Land Rovers egen motorserie og er yderst kompetent – men tørstig. I praksis er det nok en af de to dieselmotorer, valget vil stå mellem.

Alle motorversioner er koblet til et yderst lækkert ottetrins automatgear.

Skærm i Land Rover Discovery
Det særlige igangsætningssystem indstiller speeder og firehjulstræk, så man undgår hjulspind på blødt underlag. Genialt, hvis man holder på en ellers pæn græsplæne...

Udstyrslisten er næsten uendelig

Det er tæt på, at man kan vælge Discovery i flere versioner, end der sælges biler fra mærket i Danmark. Dels er der fire grundniveauer (S, SE, HSE og HSE Luxury), dels er der valg mellem ekstraudstyr i en mængde, der sjældent er set magen.

Det vil være for omfattende at komme ind på det hele, men vigtigst er nok det mest elementære sikkerheds- og komfortudstyr. Nødbremse, der bremser for biler og fodgængere er standard, men det kan undre, at adaptiv fartpilot, der selv holder afstanden til forankørende biler, ikke også er standard. En sådan fås for næsten 25.000 kroner, men det er altså for mærkeligt, al den stund at en sådan fartpilot efterhånden er standard i mange biler, der koster en brøkdel af denne Discovery.

Vores testbil havde ekstraudstyr for 250.000 kroner, og det var endda bare lidt smagsprøver på, hvad fabrikken kan tilbyde. Stort set alt fås, og man må derfor konstatere, at skal man for alvor have glæde af en bil som Discovery, så skal budgettet være en del større end den startpris på 900.000 kroner, som Discovery faktisk fås fra. Men har man det råderum, så venter en betagende oplevelse både på og udenfor asfaltens trygge rammer.

Se flere Discovery-modeller på biler.dk