Mazda CX-3 forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

Mazda CX-3 - go' til to

Mazda CX-3 kører formidabelt og har en lækker kabine. Men bagsædepladsen er lige i underkanten for børnefamilierne.
Mazda CX-3 bagfra

Motors vurdering

Mazda CX-3

16,9 km/l
Benzin
234.433 kr.
  • Motor
  • Påhængsvægt
  • Forbrug
  • Bagagerum
  • Bagsædeplads
  • Ikke Apple CarPlay
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    137 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    204 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.155 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:128 cm B:177 cm H:154 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Mazda går den modsatte vej end mange andre, når det handler om motorer. Her er ingen turbo, til gengæld er motoren på hele to liter – dobbelt så stor som mange af de andre på markedet. Og den store motor giver resultater, når man træder på speederen.

Vil man for alvor have mere udstyr, må man op i den mere veludstyrede Optimum-version.

På den måde er CX-3 en af de sjoveste biler i dette felt. Og bag rattet sidder man i det hele taget godt med god fornemmelse af bilen hele tiden.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona - bedste lille SUV

Mazda CX-3 kabine
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten, der styres fra en stor drejeknap mellem forsæderne. Apple CarPlay fås ikke til bilen.

Knapt så godt er der ved bagsædet, hvor det er trangt med plads og svagt med udsyn. Bagagerummet er også plaget af en ret lille adgangsåbning, og dermed taber bilen lidt på brugsværdien.

I forbindelse med seneste facelift blev nødbremsen opgraderet, og det har givet gode resultater i vores test, hvor CX-3 var blandt de bedste.

Udstyr sælges ikke i løs vægt

Udover bilens lækre køredynamik, ser den også rigtig godt ud. Den er bygget over Mazda 2, men har alligevel også fået en del teknik fra den større 3’er.

Det gælder bl.a. motoren, der trækker fint fra lave omdrejningstal, og som lyder rigtig godt. På udstyrssiden er der også flere gode detaljer, men vil man for alvor have mere udstyr, må man op i den mere veludstyrede Optimum-version.

Mazda CX-3 siddehøjde
I Mazda CX-3 sidder man lavt, og bilen hører til mellemgruppen af de små SUV'er, når det handler om, hvor let ind- og udstigningen er.

Bliv medlem og få Motor

Mazda har ikke tradition for, at man kan tilkøbe udstyr i „løs vægt” – her vælger man udstyrsniveau, og så er det altså alt eller intet.

Udsynet bagud er ikke godt

På listen over negative sider ved bilen er det særligt bagsædets forhold, der fremhæves af testholdet. Vi savner plads, og vi savner bedre udsyn.

Omkring førerpladsen er der to minusser: Dels sidder man meget lavt i bilen, og det passer ikke rigtig til en SUV, dels kunne vi også godt bruge flere fralægningspladser.

Skærmen i midten styres fint fra en stor drejeknap mellem forsæderne, og det er godt. Men vi savner muligheden for at tilkoble telefonen via Apple CarPlay.

Mazda CX-3 bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 79 cm noget af det højeste i gruppen af små SUV'er. Vores testbarnevogn finder plads, men åbningen er lille, og det gør det svært at få den ned.

Læs også: Motors test af Kia Stonic

Udsynet fra førerpladsen både lige bagud og skråt bagud er heller ikke optimalt tilpasset, og det generer.

Mazda CX-3 har tidligere vundet en gruppetest i Motor, og det fortæller om et højt grundniveau ved bilen. Men siden dengang er der kommet en hel del flere konkurrenter til, og det har presset CX-3 længere tilbage i feltet.

CX-3 er en fin bil for dem, der primært kører en eller to i bilen, og som lægger mere vægt på køreoplevelsen end på moderigtige løsninger.