Mercedes-AMG S Coupe forfra
Biltest

Mercedes-AMG S – en dyr fornøjelse

AMG-udgaven af Mercedes S-klasse Coupé er en suveræn opvisning i teknik, udstyr og ekstravagance, men samtidig en fuldkommen ligegyldig bil set med danske øjne. Motor siger tak for turen, men kvitterer alligevel kun med to stjerner.
Mercedes-AMG S Coupe bagfra

Motors vurdering

Mercedes-AMG

8,4 km/l
Benzin
4.589.680 kr.
  • Kabine
  • Motor
  • Udstyr
  • Forbrug
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    6.0 liter – 12 cyl.
  • CO2 udledning
    279 g/km
  • Effekt
    630 hk
  • Moment
    1.000 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.255 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    250 liter
  • Akselafstand
    295 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:505 cm B:191 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 8 km/l
  • Beregnet økonomi 39,00 kr./km
Luk

Det lyder forjættende med en 12-cylindret motor med over 600 hestekræfter og et drejningsmoment så stort som fire mellemklassebiler. Og blot 4,1 sekund for at nå 100 km/t. er også et respektabelt tal.

Et godt køb kan man i traditionel forstand ikke kalde den. Men sjov, det er den.

Men når det hele er pakket ind i glitter og glimmer på en ret så udansk måde med Swarovski-krystaller her og der, og når bilens helt banale praktiske egenskaber som kabine- og bagageplads er udfordret, og når man ved, at prisen på testbilen har rundet de fem mio. kroner, så står man tilbage med en oplevelse af en bil, der bare ikke passer ind i danskernes bilverden.

Derfor de få stjerner.

Mercedes-AMG kabine
Instrumentbordet er usædvanlig flot. Det er læderbeklædt og sammen med sæder og dørsider i samme farve giver det en unik fornemmelse i kabinen.

Imponerende kabine

Det er dog ikke det samme som at sige, at bilen er uinteressant. For sjældent har vi oplevet en bil, der kunne trække folk hen på p-pladsen i denne grad. At betragte en bil som denne er nemlig kun de færreste forundt, og alene det at kigge ind i bilen og se, hvor flot instrumentbordet er beklædt i læder med samme farve som sæderne og dørsiderne, er noget, der kan vække drømme.

Og får man lov at sætte sig i sæderne og tænde for den indbyggede massage med valg mellem hot-stone massage, relax-massage eller et af de andre indbyggede programmer, så glider man helt ind i drømmen, og så er man næsten solgt.

Læs også: Longread - Aston Martins brutale gentleman

Tænder man tilmed for sin yndlingsmusik, får man den leveret gennem intet mindre end 27 højttalere med en samlet effekt på 1.590 Watt. Og så er man enten faldet i dyb søvn, eller man er igen lysvågen, alt efter musiksmag.

Det med pladsforholdene handler mest om, at bagsædet er for småt. Det er svært at komme derom, for bilen har kun én dør i hver side, og er man kommet derom, trykkes man af både de enorme forsæder og det stærkt hældende tag. Også bagagerummet trækker ned i pladsvurderingen. Her er der kun 250 liter til rådighed.

Mercedes-AMG fælge
LED-forlygter med Swarovski-krystaller koster 65.000 kr. AMG keramiske bremser koster 161.000 kr. Så her ser du ekstraudstyr, der koster det samme som en god minibil.

Motoren er håndbygget

Ude i motorrummet ligger en del af forklaringen på bilens høje pris. En V-12’er på hele seks liter. Den har to turboladere og er trimmet af AMG, som er Mercedes-Benz’ sportsteam. De har formået at hive hele 630 hk ud af motoren, men mere imponerende hele 1.000 Newtonmeter, hvilket modsvarer det samme som fire mellemklassebiler.

Det gør det muligt at accelerere op til 100 km/timen på 4,1 sekund, og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Motoren er delvist håndbygget på fabrikken, og i sidste ende gennemgået af en kvalitetsinspektør, der til sidst sætter sin egen signatur på bilen som bevis på, at alt er som det skal være.

Læs også: Rolls-Royce Cullinan - Rolls' store diamant

Motoren trækker på baghjulene gennem en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, der er specielt bygget til at kunne klare det store drejningsmoment. Gearkassen har tre skifteprogrammer, hvor man kan skifte mellem C (komfort), S (Sport) og S+ (Sport+), og hvor hvert program både ændrer skiftetidspunkterne, speederresponsen, affjedringen og styretøjets karakter.

Man kan også vælge at køre bilen i en manuel indstilling, og så foretages alle gearskift ved hjælp af skiftegrebene bag rattet.

Mercedes-AMG dashboard
Håndværket er i en klasse for sig, og samlingerne mellem de forskellige materialer er flot udført. Her er lidt læder, lidt alu og lidt kulfiber i skøn forening. 

Kører vildt hurtigt

Køreoplevelsen af den lynhurtige Mercedes-AMG er kort fortalt: Vild! Kombinationen af baghjulstræk og de mange kræfter er noget udfordrende, og selv med anti-udskridningssystemet slået til, oplever man, at bilen slår en anelse ud med bagenden, hvis man giver bare en smule gas, mens man f.eks. drejer rund om et hjørne.

Dette er helt klart en bil, der enten skal køres på bane, eller som man skal køre på lange lige veje, hvis man vil afprøve ressourcerne. I alle andre situationer kræver det en rutineret hånd på rattet og en god reaktion ved fødderne. Dette er ikke en bil for de uøvede!

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Bilen kører standardmæssigt på 20-tommers hjul, og det gør i sig selv ikke noget godt for komforten. Der er dog en ret avanceret justerbar undervogn, som hos Mercedes hedder Magic Body Control. Den kan aktivt ændre indstilling ud fra vejens beskaffenhed, og den kan modvirke krængningen, når man kører gennem kurver. Det er i sig selv en sjov oplevelse, og det er med til at gøre denne bil til noget særligt.

Accelerationen er lynhurtig, og man kommer ret hurtigt op på den tilladte hastighed. Faktisk så hurtigt, at man bare må konstatere, at denne bil ikke passer ind i det danske trafikbillede.

Mercedes-AMG højttaler
Burmester-lydanlægget er en virkelig fed oplevelse. Det giver højkvalitets lyd og gør i sig selv bilen til et rart sted at opholde sig – og så behøver bilen faktisk slet ikke at køre, før man er imponeret.

Prislisten er sjov læsning

Som udgangspunkt koster denne udgave 4,6 mio. kroner. Vores testbil var derudover udstyret med AMG-designpakker til i alt 229.000 kr., et soltag med elektronisk styret solafskærmning ved hjælp af glassets toning til 92.000 kr., LED-forlygter med Swarovski-krystaller til 65.000 kr., AMG keramiske bremser til 161.000 kr.  og derudover for 130.000 kr. småting. Dermed landede den samlede pris på 5,3 mio. kr.

Den høje pris kaster i sagens natur en høj afskrivning af sig, og vi har på vanlig vis beregnet, hvad det vil koste at køre en kilometer i denne bil, når alle udgifter er regnet med. Hold godt fast: 39 kr. pr. km lander regnestykket på, hvis man kører 20.000 km om året og beholder bilen i fem år. Det er det samme som en årlig samlet udgift på 780.000 kroner!

Har man de penge, er denne bil naturligvis en mulig løsning på et transportbehov. Et godt køb kan man i traditionel forstand ikke kalde den. Men sjov, det er den uden tvivl.