Mercedes-Benz EQC set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Mercedes-Benz EQC - bedste elbil lige nu

Den store og tunge Mercedes-Benz EQC kører direkte ind på førstepladsen i feltet af luksus-elbiler. Det tyske mærkes mange års erfaringer med at fremstille biler af høj kvalitet og med businessclass-komfort fornemmes i en elbil, der også fungerer fint i hverdagen med hurtig ladning og fin rækkevidde.
Mercedes EQC set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz EQC

El
679.998 kr.
  • Komfort
  • Støjsvag
  • Udstyr
  • Vægt
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer (firehjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    760 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Officiel rækkevidde
    417 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:476 cm B:188 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 375 km

Sikkerhed

2019
Luk

Man har i flere år talt om, hvad der sker, når de store bilproducenter sætter ind med konkurrenter mod Teslas elbiler. Nu kan vi se det med egne øjne: Nok var Tesla først, og nok gør Tesla gør det godt på mange områder, men når det kommer til en samlet vurdering af alle elbilens egenskaber, så kan den nye EQC fra Mercedes-Benz gøre næsten alting en lille smule bedre. Det udløser en samlet sejr i Motors gruppetest af elbiler.

Læs også: Motors prøvekørsel af Mercedes-Benz EQC

Rækkevidden målte vi til 375 km på motorvej med 110 km/t., og det er bestemt godkendt, men ikke helt så langt som Teslas biler. Til gengæld er lademulighederne fremragende, og det lykkedes os at oplade bilen med yderligere 200 km på bare 28 minutter, hvilket gør den hurtigere at oplade end f.eks. Tesla Model S. 

Mercedes-Benz EQC kabine
Førerpladsen er typisk for Mercedes med en lang iPad-lignende skærm med både instrumenter og navigationsanlæg.

Bedste køreassistent

EQC er virkelig komfortabel at køre i, og indretningen er på den ene side meget lig det, vi kender fra de øvrige modeller fra Mercedes, og på den anden side nytænkende med et flot design og mange flotte materialer. Man sidder fremragende i bilen, men testbilen havde dog som ekstraudstyr sæder med flere justeringsmuligheder (+5.000 kr.).

Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler

Desværre er adaptiv fartpilot ikke standard, men skal tilkøbes i en pakke til 10.000 kr., men så får man også et hjælpesystem, der langt overgår det, man ser hos både Tesla og de fleste øvrige konkurrenter. EQC må noget usædvanligt trække op til 1.800 kg.

Mercedes-Benz EQC er samlet set den bedste elbil, man kan købe i øjeblikket. Prisen er desværre så høj, at mange bilkøbere må nøjes med at drømme om bilen. Men EQC lover godt for fremtidens elbiler.

Se video med Mercedes EQC

Læs Motors gruppetest af alle elbiler i 2019