Er elbilernes rækkevidde lang nok til dit behov?

Rækkevidden er det, der afholder flest fra at skifte til en elbil. Rækkeviddeangsten forsvinder dog hurtigt i den virkelige verden. Se her, hvorfor elbilister sjældent tænker over rækkevidden i hverdagen – og hvad der sker, når vi kører batteriet fladt.

Mange er bange for at rækkevidden ikke rækker til hverdag og fest.

De fleste af os kender nok irritationen, når mobilen pludselig dør, eller eltandbørsten går i stå. Sidder man i sin elbil, vil det ikke bare være irriterende, det vil være angstprovokerende. Og derfor kalder man også fænomenet for rækkeviddeangst.  

Men hvornår har du egentlig sidst set en elbil holde i vejkanten, fordi den var „løbet tør“ for strøm? I virkeligheden sker det meget sjældent. Vi har spurgt SOS Dansk Autohjælp, om de oplever, at elbilister har problemer med det. Her svarer vagtcentralchef Anette Bjørn Juncher:

"Nej, det er ikke værre, end hvad vi oplever med konventionelle biler, der jo også kan løbe tør for brændstof."  

Alligevel fylder rækkevidden meget for bilkøbere, og rækkeviddeangsten står i værste fald i vejen for den grønne omstilling af bilparken, som klimakrisen har gjort nødvendig.  

test 7 ud af 10 bilister svarede, at rækkevidden er for kort, da FDM i foråret 2020 spurgte 23.000 bilejere, hvorfor de ikke ville købe en elbil. Det var ikke prisen, manglen på trækkrog eller lademulighederne, der holdt dem tilbage. Det var frygten for, at bilen pludselig går i sort, og man ikke kan nå frem til sit mål. 

For at tage livtag med fænomenet har vi taget på tur ud i elbilland, hvor vi taler med elbilister og eksperter om rækkeviddeangst – og hvor vi med vilje kører en elbil flad for at se, hvad der sker. Men da dette nu handler om angst, starter vi naturligvis hos en psykolog.  

Begrebet rækkeviddeangst 

Pia Callesen er psykolog og benytter den metakognitive metode, hvor man har fokus på at stoppe de tanker, der skaber angstreaktionerne, i stedet for at fokusere på, hvorfor man har de tanker.

”Det handler ikke om, hvorvidt bekymringen er rationel eller ej. Det kan godt være, at elbilen ikke kan køre så langt. Det handler om, hvor lang tid man bruger på tankerne, og om de gør, at man f.eks. helt undgår at købe en bil,” fortæller hun.

Pia Callesen
KLIK HER OG HØR PODCASTEN (12 min.)

Hun har ikke haft konsultationer om rækkeviddeangst, men hun møder hyppigt personer, der er det, hun kalder ”dilemmagrublere”:

”De kører rundt i dilemmaer, som kan handle om alt muligt – f.eks. hvilken bil man skal købe. De kan være så bange for at træffe en forkert beslutning, at de grubler hele natten.”

Problemet er, at sagen kommer til at fylde for meget, og at man kan have en tendens til hele tiden at ville skaffe sig flere oplysninger. Og ofte kan man være så fikseret på et problem – f.eks. rækkevidden på elbilen – at man overser alle de gode ting, der også kan være.

”Dilemmagrubleren venter på at vågne op en morgen med et klarsyn, hvor svaret står lysende klart. Men den morgen kommer jo aldrig. Og man kan jo altid lige google lidt mere,” siger hun.

Men hvad synes hun, man skal gøre, hvis tanken om at køre batteriet fladt og ikke nå frem til det vigtige møde eller brylluppet i den anden ende af landet bliver ved med at fylde?

”Det bedste er at kaste sig ud på det dybe vand og træffe en beslutning, selvom man ikke er helt sikker. Hvis der kommer ærgrelser, så lad være ved at dvæle ved dem. Lær af dem. Man lærer lige så meget af to minutters ærgrelse som af ti timers ærgrelse.” 

Elbilister: Ikke et problem i hverdagen 

Det bedste middel mod angst er altså, at man kaster sig ud i det, man frygter, i stedet for at gruble for meget. Vi har derfor talt med tre elbilejere, der har trodset rækkeviddeangsten, for at høre, hvordan virkeligheden bag rattet i en elbil reelt ser ud. 

Bjarne J. Christensen og hans familie var usikre på, om det ville fungere med elbil i hverdagen. Men de fik mulighed for at have elbil i et år, hvor de kunne afprøve det. Det gik så fint, at de nu kører rundt i deres egen Nissan Leaf.

"Mange vil blive overrasket over, hvor lidt man egentlig bruger sin bil til lange ture. Og jeg tror, at de flestes kørebehov er sådan, at de slet ikke tænker på det med rækkeviddeangst," siger han.

Lene Godiksen og hendes mand er elbilpionerer og fik deres første elbil – en Renault Fluence – tilbage i 2012. I dag kører de i en Tesla Model S, og den eneste gang, de er "kørt tør", var engang, hvor de ville afprøve, hvor langt bilen kunne køre, efter at den meldte om fladt batteri.

"I hverdagen er det som at køre almindelig bil, ud over at vi slipper for at køre på tankstationen. På langtur skal man planlægge turen, men det hjælper vores bil også med," fortæller Lene, der har kørt på ferie til både Sydeuropa og Nordkap i Teslaen.

Mange vil blive overrasket over, hvor lidt man egentlig bruger sin bil til lange ture.

Christian Engkilde har kørt i sin Kia e-Niro i to år. Han fortæller:

"95 procent af vores kørsel er det slet ikke noget problem, for der kører vi under bilens rækkevidde på 400 km. De få gange, vi kører længere, kan jeg godt leve med, at det måske tager en halv time ekstra. Det er en lille pris for den køreglæde, der er ved at køre elbil, og så er der selvfølgelig det miljømæssige spørgsmål, som jeg også synes er vigtigt."

Han sammeligner den nye teknologi med mobiltelefonerne, hvor man gik fra trykknaptelefoner til smartphones, som kun havde batteri til en enkelt dags brug:

"Alle kan finde ud af at lade deres mobil op, og sådan er det også med elbiler."

Så langt kører vi til hverdag

Vores tre elbilisters afslappede forhold til rækkevidden er ikke overraskende. Danmarks Statistik har set på danske pendleres kørevaner. Konklusionen er klar: 9 ud af 10 pendlere kan køre til og fra arbejde hver dag, uden at elbilen skal lades op. Deres daglige tur er i alt på under 100 km, og det kan moderne elbiler klare uden problemer. 

Kort
Kilde: Danmarks Statistik

Men hvornår oplever man så problemer med rækkevidden, hvis det ikke er i hverdagen? Det kan f.eks. blive et problem, hvis man ikke har let adgang til en ladestander. Ideen med en elbil er, at man lader den op, mens man ikke bruger den. Derfor skal man helst kunne lade hjemme eller på arbejdet. Før du køber elbil, skal du have på plads, hvor du vil lade i hverdagen. 

En anden situation er, hvis man er på langtur, der overstiger ens elbils rækkevidde. Her skal man kunne lade undervejs. Man skal desuden sørge for at have strøm på bilen, når man når frem, hvis der ikke er lademuligheder på destinationen. 

Allerede i dag er der et udbredt netværk af offentligt tilgængelige ladestandere. Og særlig langs motorvejene finder man hurtigladere, hvor man på 15-30 minutter kan fylde 100-200 km på batteriet. 

”Det lyder måske vanskeligt. Men reelt vil man alligevel tage en pause hver anden eller tredje time. Her lader man bilen imens. På elbilens skærm kan man let se, hvor man kan lade på turen,” fortæller testkører Karsten M. Lemche, der har kørt mange testbiler på tværs af landet. 

Han understreger, at det vigtigste er at købe en elbil med et batteri, der passer til ens kørselsbehov. 

Sådan kører du tør for strøm 

Et af psykolog Pia Callesens råd var, at man kunne prøve at konfrontere det, man frygter. Så Karsten er kørt i bilistens tjeneste ud for at køre en elbil helt flad. Så ved vi, hvad der sker, når "det værste" sker. 

”Min største overraskelse var nok, hvor svært det var at løbe tør for strøm. Den ene advarsel kom efter den anden, og hen mod slutningen lukkede bilens systemer ned et for et for at spare på strømmen. Dette vil på ingen måde ske ved et uheld,” fortæller han. 

En af grundene til, at det er svært at køre batteriet fladt er, at man i bilens display hele tiden kan se, hvor mange kilometers kørsel der er strøm til. Det betyder desværre også, at man let kan stirre sig helt blind på rækkevidden. Heldigvis er km-tallet ret præcist. 

”Man lærer hurtigt, hvordan elbilen bruger strømmen. Og man har faktisk bedre styr på rest-rækkevidden, end når benzinlampen begynder at lyse i en almindelig bil. Og hvor mange kører f.eks. rundt med en benzindunk i bagagerummet i dag? ” spørger Karsten M. Lemche. 

Vælg batteri efter netop dine behov 

Der kommer hele tiden nye elbiler på markedet, og på de fleste kan du selv vælge mellem flere størrelser batteri. Så ved du, at du ofte kører lange ture, bør du gå efter den udgave, der har længst rækkevidde. 

Der er dog noget, der er nærmest lige så vigtigt som rækkevidden, hvis du kører langt: ladetiden. På helt lange ture – f.eks. gennem Europa – vil man nemlig ofte vælge at „sjatlade“ undervejs. Og her er der stor forskel på, hvor hurtigt det går med at “fylde kilometer på tanken”. Når du ser på elbil, skal du derfor ikke bare spørge til rækkevidden, men du skal i lige så høj grad spørge til ladehastigheden.  

Den officielle rækkevidde kan nemlig også godt „snyde“ lidt, da km-tallet er et udtryk for, hvad elbilen kan køre ved blandet kørsel. Men langture foregår mest på motorvej, og ved høj fart bruger elbilen betydeligt mere strøm end ved bykørsel. Af samme grund tester FDMs magasin Motor elbilers rækkevidde udelukkende på motorvej – det er trods alt sjældent, at man kører over 250 km bykørsel på en dag. 

”Man skal se på sit eget kørebehov, når man vælger batteri til elbilen. Batteriet mister kapacitet med tiden, og vinterkulde tærer også på rækkevidden, så det er rart altid at have et overskud. Med tanke på miljøet bør man dog vælge et så lille batteri som muligt. Det handler om at finde den rette balance. Men der skal altså være strøm til at køre på job og hjem – også om fem år,” siger Karsten M. Lemche. 

Grøn bil
.

Nyd din elektriske fremtid 

Med det skarpe fokus på rækkevidde har vi slet ikke været inde på de gode ting ved at køre elbil. Det var ellers netop det, som psykolog Pia Callesen advarede os imod. For selvom der skal indføres nye vaner, og at opladning på farten ikke er helt så hurtigt som at fylde benzin på bilen, så vinder fordelene, når vi spørger elbilisterne. 

Lene har lang erfaring med elbil – også fra dengang rækkevidden ikke var over 200 km. Hun siger det ganske kort:

"Vi har haft elbil siden 2012, og vi har vi ikke et øjeblik fortrudt."

Christian og hans familie kom fra en Kia Ceed, der kunne køre 800 km på en tank diesel. Så de tænkte da noget over, hvordan det skulle gå med Kia e-Niroens rækkevidde på 450 km.

Der er naturligvis fortsat bilister med kørselsbehov, hvor elbilen ikke er den optimale løsning.

"Elbiler har nogle helt enorme fordele, og så er der nogle ting, hvor man skal lave sit mønster en lille smule om. Og det er altså ikke noget problem," siger han.

Også Bjarne holder fast i elbilen:

"Efter vores første år med elbil var vi enige om, at vi kommer aldrig til at gå tilbage til en benzinbil."

Der er naturligvis fortsat bilister, der har kørselsbehov, hvor en elbil ikke er den optimale løsning. F.eks. hvis de kører meget langt til hverdag og ikke har tid til eller mulighed for at lade undervejs. Eller hvis bilen skal kunne trække en campingvogn eller hestetrailer, så er udvalget i dag heller ikke stort. Endelig kan det være et problem, hvis man ikke kan få adgang til en lader.

Står du i den situation, er en benzin- eller dieselbil måske fortsat den bedste løsning. Men hold så øje med elbilerne, næste gang du skal skifte bil. For udviklingen inden for elbiler og opladning er i konstant bevægelse. Måned for måned kommer der nye bilmodeller og flere ladestandere. År for år bliver strømmen grønnere. Og hvad med rækkevidden? Batterierne spås også kun at blive bedre og bedre.

Fremtiden ser grøn ud.