Mercedes-Benz GLE set forfra
Biltest

Mercedes-Benz GLE – en grøn mega-SUV

Mange af nutidens SUV’er kan ikke rigtig klatre i terrænet, men det kan den nye Mercedes-Benz GLE. Men mere imponerende – og mere relevant for de fleste – kan den faktisk også klare hverdagsture på strøm alene.
Mercedes-Benz GLE set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz GLE

Diesel/el
792.097 kr.
  • Rækkevidde på el
  • Pladsforhold
  • Må trække 3.500 kg
  • Udstyr
  • Skærmbetjening
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    18 g/km
  • Effekt
    320 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.750 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    94 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:492 cm B:202 cm H:180 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 84 km

Sikkerhed

2020
Luk

84 km kørte vi, før dieselmotoren sprang i gang i Mercedes-Benz’ største plugin-hybrid. Den ganske lange strækning skyldes et kæmpe batteri på 31 kWh.

Det betyder, at GLE 350 de p.t. har rækkevidderekorden blandt de plugin-hybrider, Motor hidtil har testet med blandet kørsel. Et resultat, der endda ligger ret tæt på fabrikstallet, som er 94 km.

Med så lang en rækkevidde vil de fleste bilister kunne køre alene på strøm det meste af tiden, og det gør den ellers enorme SUV-model markant mere ”grøn”, end man umiddelbart skulle tro, når man ser den store bil.

Det tager cirka fire og en halv time at lade den op fra en 11 kW-ladeboks derhjemme, og på farten kan du endda hurtiglade med op til 60 kW. Men skal du på langtur, er det smartere at drage fordel af nyeste miljøteknologi inden for dieselmotorer, for så behøver du hverken at tænke på ladetid eller rækkevidde.

Mercedes GLE kabine
Der er lige kommet nye rat til E-klassen, men den har GLE ikke fået endnu. På rattet kan du betjene begge skærme, men trykknapperne er ikke entydige i funktionen, så de kræver lidt ekstra opmærksomhed.

Hvilken Mercedes GLE skal man vælge?

Bilens dimensioner er gigantiske, og derfor kan det overraske, at elmotoren kun er på 136 hk. Men elmotorer giver et andet træk end benzin/dieselmotorer, og ved almindelig kørsel savnes der ikke flere kræfter.

Når man kører på strøm, er bilen ganske stille, og det bidrager til at løfte luksusfornemmelsen til tidligere uanede højder. I hybridindstillingen er der 400 hk og 700 Nm til rådighed, og det er der behov for, hvis man vælger at udnytte bilens trækkapacitet på 3.500 kg fuldt ud.

Læs også: Komplet liste over Motors test af plugin-hybrider

Ellers er elmotoren rigeligt, den klarer endda motorvejsfart op til 160 km/t, altså betydeligt mere end tilladt her i kongeriget.

Du kan også få GLE som plugin-hybrid med benzinmotor, men den er lidt dyrere og har dårligere forbrug på langture.

Mercedes GLE skærm 1
Skærmen i GLE er på 12” og kan betjenes med tryk, trykfølsomme knapper på rattet eller en lille touchpad mellem sæderne. Navigation er standard.

Hvor god plads er der i Mercedes GLE?

Selvom batteriet i denne plugin-hybrid stort set er på størrelse med det, vi ser i de små elbiler, så går det ikke væsentligt ud over pladsforholdene. I kabinen mærker man ikke til det, her er kan man sidde komfortabelt på begge sæderækker.

Bagagerummet er på 490 liter, men matcher ikke helt bilens størrelse. Her koster batteriet lidt praktisk anvendelighed.

Den ekstra vægt fra det store batteri gør, at affjedringen skal kunne håndtere den køreklare vægt på 2,8 tons. Det giver en lidt mere fast affjedring, der især mærkes på ujævne veje, hvor bilen kan ligge lidt uroligt til trods for luftaffjedringen.

Mercedes GLE forlygter
Vil du have adaptive LED-forlygter, skal du eksempelvis vælge Premium-pakken til 33.500 kr. Den har også parkeringspakke med 360-graders kamera, memorypakke og augmented reality i navigationen. Det sidste er ganske syret at se på.

Er Mercedes GLE for stor til Danmark?

GLE er Mercedes-Benz’ største traditionelle SUV-model, kun den store firehjulstrækker i form af G-klassen er større. Men selv GLE føles usædvanlig stor med enorm plads i kabinen og en meget høj sikkerhed.

Faktisk er den så stor, at den ikke føles rigtig egnet til danske forhold. Det er især parkeringsforholdene, der generer. Der er stort set ingen p-pladser, der passer til en GLE. Og når man finder en plads, skal man ofte trække maven godt ind, for at komme ud af bilen, fordi den er over to meter bred.

Mercedes GLE bagagerum
På billedet ser rummet enormt ud, men reelt er der kun 490 liter, hvilket ikke er exceptionelt i så stor en bil. Det er prisen for, at batteriet ligger under bagagerummet.

Hvor flot er udstyrsniveauet i Mercedes GLE?

Selvom der er tale om den billigste GLE-model, så overrasker det, at udstyr som Apple CarPlay og nøglefri døre ikke er standard. Det kan tilvælges for henholdsvis 6.000 og 74.000 kr.

Bevares, de nøglefri døre er en del af en større pakke, der bl.a. også har en del sikkerhedsudstyr, bedre lygter og en masse udstyr som klæder bilen, og som man om muligt bør tilvælge. Men det er underligt, at især sikkerhedsudstyret ikke bare følger med, når man vælger så stor en bil.

Det betyder, at prisen for en GLE 350 de hurtigt ender på omkring en million kroner, og det endda med et minimum af tilvalg.

I forhold til bilens størrelse, og det forhold, at den kan trække 3.500 kg, må prisen dog siges at være ganske attraktiv. Det er naturligvis mange penge, men reelt er der tale om et slagtilbud. Især fordi den rammer lige ind i den grønne omlægning med sin lange rækkevidde alene på strøm.

Overvejer du at købe en plugin-hybrid? 

Læs FDMs tema