Nissan Leaf set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Nissan Leaf - populær elbil forbedret

Nissan Leaf har fået et større batteri, og det har givet den populære elbil en rækkevidde, der vil tilfredsstille de fleste i hverdagen. Ladetiden er desværre fortsat lang, og Leaf har problemer med at lynlade flere gange i træk på langturen. Sikkerheden er i top.
Nissan Leaf bagfra

Motors vurdering

Nissan Leaf

El
361.400 kr.
  • Udstyr
  • Letkørt
  • Sikkerhed
  • Ladetider
  • Forsæder
  • Styretøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor (forhjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    214 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    157 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.580 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    385 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil og lak maks. 100.000 km
  • Mål
    L:449 cm B:179 cm H:154 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 317 km

Sikkerhed

2018
Luk

Verdens mest solgte elbil er stadig Nissan Leaf, og den er netop kommet i denne udgave med et større batteri, der har øget rækkevidden betydeligt. Vi kørte under vores test på motorvej med 110 km/t. 317 km, før batteriet var tømt, og det er med til at gøre Leaf til en bil, de fleste kan bruge i hverdagen.

Læs også: Motors tidligere stortest af Nissan Leaf

Nissan sælger stadig udgaver med det lille batteri, men så er rækkevidden ca. 100 km kortere, og så bliver det ikke helt let at få den til at passe ind i hverdagen. Ikke mindst fordi ladetiderne ikke ligefrem imponerer.

Nissan Leaf kabine
Billedtekst

Lang ladetid

Nissan har forbedret muligheden for hurtiglader i denne topudgave, men da vi havde den til test, kunne vi ikke registrere nogen forbedringer, og det tog derfor hele 50 minutter at få 200 km på bilen. Det er den langsomste lader på markedet, og det er et minus i hverdagen. Nissan er ved at få løst problemet med den langsomme ladetid, men endnu er der ingen løsning på bordet. Et andet problem opstår, hvis man kører på motorvej og skal lynlade flere gange efter hinanden. Så bliver batteriet varmt, idet det ikke er væskekølet. Det problem er en del af bilens konstruktion, og betyder, at man må indstille sig på at ladetiderne øges, når man kører lange stræk.

Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler

Også hjemme kræver det god tålmodighed at lade bilen op – en normal ladeboks kræver 18 timers opladning. Man kan købe en særlig boks, der kombinerer to faser, og som derved kun skal bruge omkring 10 timer, men de er endnu ikke så udbredte.

En smart detalje finder vi ved muligheden for at kommunikere med bilen via en smartphone. På den måde kan man se hvor bilen befinder sig, se hvor meget strøm der er tilbage på batteriet samt ikke mindst tænde for bilens klimaanlæg. Det sidste er særlig smart om vinteren.

VIDEO: Tag med på test af Smart EQ fortwo

Læs Motors gruppetest af alle elbiler i 2019