Nissan Leaf - bedre, men er den god nok til dig?
Motors vurdering
Nissan Leaf
- Miljøvenlig
- Udstyr
- Sikkerhed
- Forsæder
- Rækkevidde
- Bagagerum
Fabriksdata
-
MotorVekselstrøm, synkroniseret
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart144 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.600 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum420 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde270 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 125 år på elkomponenter. Maks. 100.000 km på bil og elkomponenter.
-
MålL:449 cm B:179 cm H:154 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,36 kr./km
- Målt rækkevidde 195 km
Er glasset halvt fyldt, eller er det halvt tomt? Svaret afhænger af, hvem man spørger. Det samme gælder rækkevidden på en elbil: Er 200 km meget, eller er det lidt?
I hvert fald er det den virkelighed, du møder, når du sætter dig bag rattet på en fuldt opladet Nissan Leaf af nyeste generation. Kører man blot få kilometer til og fra arbejde, er det rigeligt. Pendler man langt, kommer det hurtigt til at knibe.
Læs også: Motors nyere test af Nissan Leaf fra 2019
Der er dog sket rigtig meget med Leafs rækkevidde. Da vi i 2010 testede den allerførste Leaf, nåede vi ikke meget længere end 75 km på en opladning. Senere steg det til først 120 km og så 174 km i takt med, at både bil og batteri blev opdateret. Denne nye generations 195 km er således noget mere end før, og for mange præcis den ændring, der skal til, før man kan bruge Leaf som et alternativ til en benzin- eller dieselbil.
Antallet af ladestationer er med årene øget betydeligt, så det er samlet set blevet meget lettere at være elbilist.
VIDEO: Se nærmere på Nissan Leaf
Femstjernet sikkerhed
Den nye Nissan Leaf er ændret fra ende til anden. Grundkonceptet er fastholdt, men bilen er blevet lidt længere, lidt bredere og lidt lavere. Akselafstanden er den samme, så det er stadig en bil med rimelig plads til fem personer og et bagagerum, der er stort nok til hverdagens opgaver.
Teknisk set er bilen opgraderet med et større batteri, en bedre motor og en masse sikkerhedsudstyr. Nissan Leaf er første bil, der har været igennem Euro NCAP's skrappe 2018-test, hvor den fik de maksimale fem stjerner.
Mest interessant er fartpiloten, der selv holder afstand til forankørende biler, og som sammen med automatgearet gør det til en fornøjelse at køre i kø.
Også kørehjælpen ProPilot kan til en vis grad aflaste føreren, idet den hjælper med til at fastholde bilen i vognbanen, hvis der er tydelige striber i begge sider. Den er på ingen måde på niveau med det bedste, vi har prøvet, men kan til tider være en god hjælp på lange ture.
Kør bilen med én pedal
Bag rattet i Nissan Leaf glæder man sig over en meget støjsvag og hurtig acceleration. Bilen kører både sjovt og komfortabelt.
Særligt den nye funktion, hvor man kan køre bilen udelukkende med speederpedalen, er genial. Ideen med „one-pedal-driving” er, at elmotoren skifter fra at trække på forhjulene til at bremse afhængig af, hvor hårdt man træder på speederen.
Der er naturligvis stadig en rigtig bremsepedal, men også den lægger ud med udelukkende at aktivere motorens bremsende effekt, mens den samler strøm op. Træder man kraftigt til, aktiveres bilens bremser.
Mens Leaf kan accelerere som en sportslig bil – 100 km/t. nås på 7,9 sekunder – er topfarten mere jordnær. Den kører højst 144 km/t., og selvom det for mange er rigeligt, er det et ret lavt niveau. Men i virkeligheden skal man slet ikke køre stærkt i Leaf, for elforbruget stiger voldsomt, når hastigheden overstiger 90 km/t.
Nissan Leaf er udstyret med en fin nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere. Vi testede den mod en stillestående forhindring på FDM Sjællandsringen, og her opnåede vi fuld opbremsning uden dramatik med op til 60 km/t. Ved højere hastigheder advares man i god tid, og gør man intet, bremser bilen hårdt og nedsætter kollisionshastigheden.
Man sidder ikke godt
Mens bilens teknik altså på ingen måde skuffer, ser det anderledes ud med kørekomforten. Det første, man mærker, når man sætter sig bag rattet, er de smalle forsæder. Man skal ikke være særlig stor, før det generer. Har man lange ben, generer det, at rattet ikke kan længdejusteres.
Det er ærgerligt at Nissan laver sådanne sjuskefejl, når nu resten af bilen virker gennemtænkt. Også ved bagsædet er man plaget af en ret dårlig siddekomfort.
Ellers er komfortniveauet højt. Der er fremragende varme i bilen, og den leveres af en økonomisk varmepumpe, der kan varme og køle. Både når bilen holder parkeret, og når bilen kører.
I parkeret tilstand drives varmeren af ladestrømmen, og den aktiveres enten af en indbygget timer eller fra en app, man kan installere på sin smartphone. Gør man det, kan man også få andre nyttige oplysninger om bilens tilstand og om de seneste køreture.
På en rigtig kold vinterdag er det rart, at man kan tænde for varmen i sæderne både for og bag samt i rattet. Det giver hurtigt en god varm fornemmelse og sikrer, at man ikke bruger al for meget af bilens batteri på at varme kabinen op.
Billig i drift
En elbil som Nissan Leaf betaler kun 620 kr. om året i ejerafgift. Tegner man et abonnement på strøm fra f.eks. Clever, koster det blot 600 kr. pr. måned, hvis man vælger at få sat en ladeboks op derhjemme. Og kan man nøjes med at bruge Clevers egne ladestandere, lyder elregningen kun på 400 kr. om måneden.
Konkurrenten E.ON har nogenlunde samme tilbud, men her kan man vælge mellem flere løsninger, der muligvis bedre passer ens behov. I alle tilfælde kan man regne med en samlet månedlig udgift på 4-600 kr. til „brændstof”. Køber man bilen, får man endda i øjeblikket de første to års strøm med i købet.
De øvrige driftsudgifter omfatter service, forsikring, dæk og værditab, og regner man det hele sammen, lander den årlige udgift på 67.000 kr. for 20.000 km. Det er en attraktiv pris, som viser, at det økonomisk er fordelagtigt at vælge en elbil.
Med til regnestykket hører, at elbiler som en Leaf i år ikke betaler registreringsafgift. Næste år kommer der formentlig afgift på bilen, og Nissan forventer, at prisen så vil stige ca. 30.000 kr.