Nissan Qashqai - succes-SUV med småskrammer
Motors vurdering
Nissan Qashqai
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning129 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment190 Nm
-
Topfart185 km/t.
-
Acc. (0-100)10,9 sek.
-
Køreklar vægt1.318 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum430 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / /
-
MålL:439 cm B:181 cm H:159 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 3,90 kr./km
Topmodellerne er blevet mere relevante for os bilkøbere takket være de nye bilafgifter, for det er her, at priserne er faldet mest. Således også for Nissan Qashqai, der i topmodellen Tekna Plus med automatgear sælges til en kampagnepris på 330.000 kr. Næsten 57.000 kr. billigere end før afgiftsomlægningen.
Udstyrslisten er uændret, og den er lang på Tekna Plus. Vigtigst er, at Qashqai i forbindelse med faceliftet har fået automatisk nødbremse som standard. Men til hverdag vil du også glæde dig over flot, hvidt lys fra LED-forlygterne, der også øger sikkerheden. Og på komfortsiden er der lædersæderne med fashionable former, den nøglefri betjening og Bose-anlægget med otte højttalere.
Vi anbefaler, at du prøver et par konkurrenter, før du vælger din kommende SUV.
Efter vores test savner vi dog tre ting: adaptiv fartpilot, adaptive forlygter og Apple CarPlay/Android Auto, der giver et bedre samarbejde mellem bil og mobil. De tre ting kan end ikke købes som ekstraudstyr.
Velkørende SUV
Et punkt, hvor Qashqai klarer sig godt, er køreegenskaberne. Til trods for at Tekna Plus-versionen kører på 19"-fælge, der burde give en hård affjedring, virker Qashqai behagelig også på langtur. Styretøjet er også meget naturligt og nærmest sportsligt, når du styrer ind i svingene. Styretøjet har også en god udveksling, så bilen ikke føles nervøs på motorvejen, samtidig med at du kan parkere uden at skulle dreje armene af led.
På vejen bemærkes også varmetråde i forruden, og her er Motors testhold delt. Nogle bliver generet af varmetrådene, især i mørke, og når det regner, mens andre ikke bider mærke i det. Så husk at køre en god lang tur, før du skriver under på slutsedlen.
Oplevelsen af kombinationen af motor og gearkasse er ikke helt så rosenrød. Kører du med stor tålmodighed, passer det fint. Men et hurtigt kig på bilens data afslører en 0-100 km/t.-tid på næsten 13 sekunder, og det er langsomt.
Her vil den kraftigere benzinmotor på 1.6 liter passe bedre til Qashqai. Men den fås ikke med automatgear, så vil du have automatgear, må vi anbefale den kraftigste dieselvariant.
Uanset motor er der tale om et CVT-gear; det, nogle kalder milliongear, fordi det har mange udvekslinger. Automatgearet fungerer fint i teorien, fordi bilen kan vælge den optimale udveksling, men i praksis fungerer det ikke lige så godt som en traditionel automatgearkasse eller dobbeltkoblingsgearkasse.
Kun plads til fire
Qashqai er en stor bil – udefra. Men sætter du dig på bagsædet, er der ikke megen loftshøjde i Tekna Plus-versionen på grund af panoramataget. Tillige er knæpladsen dårligere end i en VW Golf, og det problem har Nissan ikke fået løst i forbindelse med faceliftet. Dermed er Qashqai bedst egnet til fire personer, så der kun er to på bagsædet til at dele benpladsen.
Selvom Qashqai netop har fået et facelift, kan vi se, at konkurrencen i SUV-klassen er hård. Og allerede efter tre år på markedet er den hårdt presset fra især Peugeot 3008, men også fra Skodas kommende Karoq, der byder på bedre plads, fleksibilitet og motorer. Derfor er Qashqai ikke et ubetinget godt køb. Vi anbefaler, at du prøver et par konkurrenter, før du vælger din kommende SUV.