Opel Grandland X forfra
Biltest

Opel Grandland X - familien i højsædet

Grandland X er en fin Opel-variant af den vellykkede bilmodel Peugeot 3008. Her sidder alle godt og højt.
Opel Grandland X bagfra

Motors vurdering

Opel Grandland X

25
Diesel
326.831 kr.
  • Sidder højt
  • Pladsforhold
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter, 4 cylindre
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    514 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / /
  • Mål
    L:448 cm B:210 cm H:161 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

En SUV bedømmes i dag ikke på dens offroadegenskaber, for de færreste kommer nogensinde væk fra asfaltvejene. I stedet handler det om den høje siddeposition, hvor du ikke bare troner i trafikken, men også mere elegant kan stige ind og ud af bilen.

Her rammer Opel Grandland X lige på X’et, i modsætning til en del af de mindre SUV-modeller, hvor man reelt ikke kommer op i højden.

Kabinen byder på gode pladsforhold til fire passagerer, der er endda flad vognbund foran den midterste plads på bagsædet, hvilket gør det muligt at få plads til fem. Der er også friskluftdyser til bagsædepassagerne. Testbilen havde ergonomiske forsæder. Det er ekstraudstyr til 7.000 kr., men de er alle pengene værd.

Det er tydeligt, at Grandland X deler teknik med Peugeot 3008, der også er en meget køreglad SUV.

Læs flere biltest på motor.dk

Den høje læssehøjde til bagagerummet er til gengæld ikke så ergonomisk. Det er ikke unormalt for de høje SUV-modeller, men det generer særligt her, fordi kofangeren bag også er så bred, at der bliver lidt langt ind til bunden af bagagerummet. Med sine 514 liter bagi er den dog lige så rummelig som en stationcar.

Opel Grandland X kabine
Trods teknisk fællesskab med Peugeot 3008 har Grandland X samme kabinedesign som de øvrige Opel-modeller. Eneste franske islæt er den trykfølsomme skærm, hvis du tilvælger navigation til 15.000 kr.

Vælg benzinmotoren

Under vores testkørsel var der flere dage med kraftig sidevind, og her blev der hevet godt i karrosseriet. Ellers mærker man ikke til bilens statur, for Grandland X byder både på god komfort på motorvejen og gode egenskaber i sving og kurver. Det er tydeligt, at Grandland X deler teknik med Peugeot 3008, der også er en meget køreglad SUV.

Men hvor køreegenskaberne kun minder om hinanden, er motor og gearkasse helt ens. Motor har udover denne dieselversion også testet Grandland X med en 1.2-liters benzinmotor med automatgear. Sidstnævnte føles mere frisk i antrittet og opleves meget harmonisk i kombination med automatgearkassen. 

Dieseludgaven skuffede med et ret højt forbrug og var egentlig ikke meget mere økonomisk end benzinudgaven. Med manuelt gear kørte vi 19 km/l i dieseludgaven og 16 km pr. liter i benzin’eren med automatgear. På motorvej mindskes dieselmotorens fordel yderligere.

Opel Grandland X døråbning
Smart! Døren går helt ned til vognbunden, så du ikke får snavsede bukser, når du stiger ind i bilen.

Undgå basismodellen

Det er på udstyrssiden, at Grandland X snubler. Basismodellen Essentia har ikke automatisk nødbremse, og det er en skændsel. For blot 10.000 kr. mere får du Enjoy-modellen med nødbremse, klimaanlæg, sædevarme for, regnsensor, touchskærm med Apple CarPlay og meget mere. Konklusionen er: køb aldrig basismodellen.

Halogen-forlygterne står blandt kritikpunkterne i testnoterne. De giver et lidt pauvert langt lys. Vi prøvede også de nye LED-forlygter med langt klarere og kraftigere hvidt lys. Men selvom Opel kalder systemet adaptivt, og det kan dreje forlygterne lidt ind i sving op til 70 km/t., er vi ikke ellevilde. For de adaptive funktioner er langtfra så gode som de adaptive LED-forlygter, som fås til Astra og især Insignia. Til Grandland X koster de 16.000 kr., og du bør overveje dem sammen med den adaptive fartpilot til 7.000 kr. Den opleves generelt fint, men fungerer kun ned til 30 km/t., så den er ikke optimal ved køkørsel.

Opel Grandland X bagagerum
Adgangen er ikke optimal p.g.a. læssehøjden, men der er med 514 liter god plads i bagagerummet. Bunden kan placeres i to højder, en for maksimal plads og en for at få en plan lasteflade, når du lægger bagsæderyglænet ned.

Selvom Grandland X er en fin familiebil, er det ikke nok til at være klassens bedste model. Og i modsætning til søstermodellen Peugeot 3008, savner vi de smarte digitale instrumenter og knapper til den trykfølsomme skærm, som giver bilen karakter. Grandland X rammer flot rent på de klassiske dyder, men desværre ikke helt så rent på de moderne toner.

Se flere Opel Grandland X-modeller på biler.dk