Peugeot 2008 – gammel og populær
Motors vurdering
Peugeot 2008
- Udstyr
- Påhængsvægt
- Forbrug
- Ingen nødbremse
- Ind-/udstigning
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning103 g/km
-
Effekt110 hk
-
Moment205 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.275 kg
-
Maks. påhængsvægt1.250 kg
-
Bagagerum410 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:416 cm B:174 cm H:156 cm
Motors tal
- Målt forbrug 21 km/l
- Beregnet økonomi 2,85 kr./km
Peugeot 2008 er en af de første SUV-biler i denne klasse. Bilen fik nyligt et facelift, og med et højt udstyrsniveau og lave priser er den gået hen og blevet danskernes mest foretrukne bil i denne klasse.
Men 2008 har et alvorligt problem, når det handler om sikkerhed. Den fås ikke med den vigtige nødbremse, og det er en alvorlig mangel i 2018. Uden det sikkerhedsudstyr mister man simpelthen den sikkerhedsmæssige fordel, og det kan koste dyrt i længden. Motor vil derfor ikke anbefale køb af en ny Peugeot 2008, før der er rettet op på denne mangel.
Læs også: Test af Peugeot 2008 fra 2020
Det er ellers ærgerligt, for den opdaterede udgave af 2008 byder på en dejlig luftig kabine, hvor særligt det store glastag øger velfærden.
Bilen er tilmed ret dynamisk anlagt, men blandt testholdet var der delte meninger om værdien af det meget lille rat og ideen med instrumentgruppen, der er placeret, så man ser dem henover rattet. Det er i hvert fald lige noget, man skal vænne sig til.
Ved bagsædet er benpladsen begrænset, mens et dejligt stort bagagerum med lav læssekant trækker op.
Fine køreegenskaber
Udover de gode forhold i bagagerummet er det også bilens grundlæggende køreegenskaber, der trækker op. Motoren føles tilpas kraftig, og sammen med et godt styretøj føles bilen ret sportslig.
2008 er ikke den bil, man sidder højest i, men den føles alligevel ret SUV-agtig, og det er godt. Men man mærker, at 2008 har nogle år på bagen, når man skal ind- og ud af bilen. Her kræver det en hel del gymnastik, når man sammenligner med de nye og større SUV-biler på markedet.
Og på minussiden finder vi også ønsket om flere fralægningspladser, ordentlige kopholdere og et førersæde, der er lettere at indstille korrekt.
Små irritationsmomenter
Pladsen i bilen er ikke på niveau med de bedste i klassen for små SUV’er, og også det trækker lidt ned. Særlig bagsædepladsen er skuffende.
Og to ting er rigtig irriterende: Hylden over bagagen skal man selv huske at folde ned, før man lukker bagklappen. Gør man ikke det, kan man ikke se ud af bagruden. Det andet er tankdækslet, der på gammeldags vis kræver brug af nøglen. Det kaster ofte nogle ture ud og ind af bilen af sig, hver gang man skal tanke bilen op.
Heldigvis er det ikke helt så ofte som hos mange af konkurrenterne. Vi kørte hele 21 km pr. liter under vores testrute, og det er rigtig flot.