Peugeot 2008 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

Peugeot 2008 – gammel og populær

Danskerne har taget 2008 til sig, og bilen er blandt de mest solgte herhjemme. Men alderen er begyndt at trykke, og det gør ondt.
Peugeot 2008 bagfra

Motors vurdering

Peugeot 2008

22,7 km/l
Benzin
208.970 kr.
  • Udstyr
  • Påhængsvægt
  • Forbrug
  • Ingen nødbremse
  • Ind-/udstigning
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    103 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.275 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.250 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:416 cm B:174 cm H:156 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,85 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Peugeot 2008 er en af de første SUV-biler i denne klasse. Bilen fik nyligt et facelift, og med et højt udstyrsniveau og lave priser er den gået hen og blevet danskernes mest foretrukne bil i denne klasse.

Vi kørte hele 21 km pr. liter under vores testrute, og det er rigtig flot.

Men 2008 har et alvorligt problem, når det handler om sikkerhed. Den fås ikke med den vigtige nødbremse, og det er en alvorlig mangel i 2018. Uden det sikkerhedsudstyr mister man simpelthen den sikkerhedsmæssige fordel, og det kan koste dyrt i længden. Motor vil derfor ikke anbefale køb af en ny Peugeot 2008, før der er rettet op på denne mangel.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona - bedste mini-SUV

Peugeot 2008 kabine
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. Den rummer både mulighed for bakkamera og Apple CarPlay.

Det er ellers ærgerligt, for den opdaterede udgave af 2008 byder på en dejlig luftig kabine, hvor særligt det store glastag øger velfærden.

Bilen er tilmed ret dynamisk anlagt, men blandt testholdet var der delte meninger om værdien af det meget lille rat og ideen med instrumentgruppen, der er placeret, så man ser dem henover rattet. Det er i hvert fald lige noget, man skal vænne sig til.

Ved bagsædet er benpladsen begrænset, mens et dejligt stort bagagerum med lav læssekant trækker op.

Bliv medlem og få Motor

Fine køreegenskaber

Udover de gode forhold i bagagerummet er det også bilens grundlæggende køreegenskaber, der trækker op. Motoren føles tilpas kraftig, og sammen med et godt styretøj føles bilen ret sportslig.

Find priser og data om Peugeot 2008 på FDM biler.dk

Peugeot 2008 siddeposition
Peugeot 2008 er blandt de biler i klassen, hvor man sidder lavest, og hvor ind- og udstigningen er mest besværlig.

2008 er ikke den bil, man sidder højest i, men den føles alligevel ret SUV-agtig, og det er godt. Men man mærker, at 2008 har nogle år på bagen, når man skal ind- og ud af bilen. Her kræver det en hel del gymnastik, når man sammenligner med de nye og større SUV-biler på markedet.

Og på minussiden finder vi også ønsket om flere fralægningspladser, ordentlige kopholdere og et førersæde, der er lettere at indstille korrekt.

Små irritationsmomenter

Pladsen i bilen er ikke på niveau med de bedste i klassen for små SUV’er, og også det trækker lidt ned. Særlig bagsædepladsen er skuffende.

Peugeot 2008 bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 61 cm ret lav. Vores testbarnevogn finder let plads, og der er plads til mere.

Og to ting er rigtig irriterende: Hylden over bagagen skal man selv huske at folde ned, før man lukker bagklappen. Gør man ikke det, kan man ikke se ud af bagruden. Det andet er tankdækslet, der på gammeldags vis kræver brug af nøglen. Det kaster ofte nogle ture ud og ind af bilen af sig, hver gang man skal tanke bilen op.

Læs også: Motors test af Dacia Duster

Heldigvis er det ikke helt så ofte som hos mange af konkurrenterne. Vi kørte hele 21 km pr. liter under vores testrute, og det er rigtig flot.