Peugeot 3008 - en fransk lækkerbisken
Motors vurdering
Peugeot 3008
- Instrumentbord
- Affjedring
- Automatgear
- Adaptiv fartpilot ikke standard
- Styretøj
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning153 g/km
-
Effekt130 hk
-
Moment230 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt1.486 kg
-
Maks. påhængsvægt1.150 kg
-
Bagagerum591 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:445 cm B:184 cm H:162 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,40 kr./km
Man skal lige vænne sig til det lille rat og instrumenthuset, der er placeret over rattet i stil med et headup-display. Men derefter holder man mere og mere af bilen, for hver kilometer man kører, og på den måde bliver Peugeot 3008 til en bil, man med tiden sætter stor pris på.
Ulempen ved det lille rat er dog, at selv små bevægelser på rattet resulterer i ret store ændringer i kursen. Men når man også har lært at tage højde for den særhed, venter samlet set mange gode køreoplevelser.
Den lille 1.2-liters motor er med bare tre cylindre, men den gør det godt og leverer egentlig, hvad man har behov for. Sammen med det fine automatgear med otte trin bliver kørslen aldrig rigtig anstrengende.
Vil man have flere kræfter skal man op i en GT-Line, der har en firecylindret 1.6-liters motor med 180 hk, men den koster 410.000 kr., og så kører bilen ud af prisrammen 350-400.000 kr., hvor de fleste konkurrenter befinder sig.
Komfortabel kørsel
Køreindtrykket i Peugeot 3008 er helt klart ovre i den komfortable afdeling. Affjedringen er meget harmonisk, og automatgearkassen skifter blødt og roligt, og det er med til at understrege en afslappet kørsel.
Man sidder tilmed dejligt i de komfortable forstole, og det er med til at tegne billedet af en bil, der er beregnet til lange ture.
Vores testbil var dog ikke forsynet med en adaptiv fartpilot, så lige her faldt den igennem, men en sådan kan tilkøbes for 9.500 kr. – og det er er penge, man til gengæld ikke må spare.
Selve gearvælgeren er af den moderne type, der selv går i „P“, når køreturen er ovre. Bag rattet sidder to store skiftegreb, der gør det muligt for føreren at blande sig i gearskiftene, hvilket giver mening forud for overhalinger eller ved bjergkørsel.
Flotte materialer
Indretningen af Peugeot 3008 er lækker, og særligt instrumentbordet og dørenes blanding af stof, aluminium og plast af god kvalitet imponerer. Det er sjældent, at man ser noget sådant i biler i denne prisklasse, og det er helt klart en løsning, der løfter indtrykket af bilen.
Ved bagsædet er pladsen glimrende takket være et næsten fladt gulv med kun en lille kardantunnel udfor midterpladsen. Udsynet er fint, og vi glæder os over friskluftdyser, læselys og strømudtag.
Desuden er der i alt tre isofix-beslag i bilen. Hovedstøtterne ved de to yderpladser er fine, mens midterpladsens passager ikke må være særlig høj, hvis hovedstøtten skal hjælpe.
Fortil er der trinløs regulering af ryglænshældningen, og der er fine fralægningspladser rundt om forsæderne.
Fint sikkerhedsniveau
Alle udgaver af Peugeot 3008 er udstyret med en glimrende nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere. Vi kunne konstatere, at bilen kunne nå at bremse helt op for en forhindring ved op til 50 km/t., og det er fint. Kører man hurtigere, får føreren stadig en advarsel, og nødbremsen vil reducere sammenstødshastigheden betydeligt.
På FDM Jyllandsringen kunne vi konstatere, at Peugeot 3008 styrer præcist, og ved gennemkørsel af vores standardiserede dobbelte undvigemanøvre udviste bilen god stabilitet med en smule hjælp fra det indbyggede antiudskridningssystem, ESC.
På motorvejen kunne vi glæde os over advarsel for biler i den blinde vinkel, hvilket ses som en advarselslampe i sidespejlene. Udsynet er rimeligt, men selve bagruden er ret lille. Det er derfor godt, at man ved parkeringsmanøvrer får fin hjælp af et bakkamera, der både viser et billede bagud, og et stiliseret billede af bilen set fra oven. Der er dynamiske linjer, der viser, hvor man er ved at bakke hen, men desværre er der en lille ventetid, fra man sætter bilen i „R“, til billedet ses på skærmen.
Alt i alt er Peugeot 3008 en vellykket bil med mange gode sider.