Peugeot 3008 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Peugeot 3008 - en fransk lækkerbisken

Selvom det er nogle år siden, at 3008 blev Årets Bil i Danmark, kan den stadig sætte mange af konkurrenterne på plads. Den kræver lidt tilvænning, men vokser sig ind på en.
Peugeot 3008 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot 3008

14,7 km/l
Benzin
357.990 kr.
  • Instrumentbord
  • Affjedring
  • Automatgear
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
  • Styretøj
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    153 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.486 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.150 kg
  • Bagagerum
    591 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:445 cm B:184 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Man skal lige vænne sig til det lille rat og instrumenthuset, der er placeret over rattet i stil med et headup-display. Men derefter holder man mere og mere af bilen, for hver kilometer man kører, og på den måde bliver Peugeot 3008 til en bil, man med tiden sætter stor pris på.

Ulempen ved det lille rat er dog, at selv små bevægelser på rattet resulterer i ret store ændringer i kursen. Men når man også har lært at tage højde for den særhed, venter samlet set mange gode køreoplevelser.

Den lille 1.2-liters motor er med bare tre cylindre, men den gør det godt og leverer egentlig, hvad man har behov for. Sammen med det fine automatgear med otte trin bliver kørslen aldrig rigtig anstrengende.

Vil man have flere kræfter skal man op i en GT-Line, der har en firecylindret 1.6-liters motor med 180 hk, men den koster 410.000 kr., og så kører bilen ud af prisrammen 350-400.000 kr., hvor de fleste konkurrenter befinder sig.

Peugeot 3008 kabine
Førerpladsen er præget af et lille rat og et digitalt instrumenthus, man ser på henover rattet. Meget er tænkt anderledes end i andre biler, og når man først har vænnet sig til de nye forhold, glæder man sig over en rar bil.

Komfortabel kørsel

Køreindtrykket i Peugeot 3008 er helt klart ovre i den komfortable afdeling. Affjedringen er meget harmonisk, og automatgearkassen skifter blødt og roligt, og det er med til at understrege en afslappet kørsel.

Man sidder tilmed dejligt i de komfortable forstole, og det er med til at tegne billedet af en bil, der er beregnet til lange ture.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

Vores testbil var dog ikke forsynet med en adaptiv fartpilot, så lige her faldt den igennem, men en sådan kan tilkøbes for 9.500 kr. – og det er er penge, man til gengæld ikke må spare.

Selve gearvælgeren er af den moderne type, der selv går i „P“, når køreturen er ovre. Bag rattet sidder to store skiftegreb, der gør det muligt for føreren at blande sig i gearskiftene, hvilket giver mening forud for overhalinger eller ved bjergkørsel.

Peugeot 3008 bagagerum
Bagagerummet rummer 591 liter, hvilket er ganske meget. Der er mulighed for at placere bunden i to positioner, og vi glæder os over både 12-volt udtag og godt lys. Hylden over bagagerummet vipper fint med op, når bagklappen åbnes. Vores testbarnevogn finder plads uden besvær.

Flotte materialer

Indretningen af Peugeot 3008 er lækker, og særligt instrumentbordet og dørenes blanding af stof, aluminium og plast af god kvalitet imponerer. Det er sjældent, at man ser noget sådant i biler i denne prisklasse, og det er helt klart en løsning, der løfter indtrykket af bilen.

Ved bagsædet er pladsen glimrende takket være et næsten fladt gulv med kun en lille kardantunnel udfor midterpladsen. Udsynet er fint, og vi glæder os over friskluftdyser, læselys og strømudtag.

Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV

Desuden er der i alt tre isofix-beslag i bilen. Hovedstøtterne ved de to yderpladser er fine, mens midterpladsens passager ikke må være særlig høj, hvis hovedstøtten skal hjælpe.

Fortil er der trinløs regulering af ryglænshældningen, og der er fine fralægningspladser rundt om forsæderne.

Peugeot 3008 bagsæde
En bagudvendt autostol finder let plads på bagsædet af Peugeot 3008. Bemærk friskluftdyser mellem forsæderne. Udsynet er fint, og de bageste sideruder er ret store.

Fint sikkerhedsniveau

Alle udgaver af Peugeot 3008 er udstyret med en glimrende nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere. Vi kunne konstatere, at bilen kunne nå at bremse helt op for en forhindring ved op til 50 km/t., og det er fint. Kører man hurtigere, får føreren stadig en advarsel, og nødbremsen vil reducere sammenstødshastigheden betydeligt.

På FDM Jyllandsringen kunne vi konstatere, at Peugeot 3008 styrer præcist, og ved gennemkørsel af vores standardiserede dobbelte undvigemanøvre udviste bilen god stabilitet med en smule hjælp fra det indbyggede antiudskridningssystem, ESC.

På motorvejen kunne vi glæde os over advarsel for biler i den blinde vinkel, hvilket ses som en advarselslampe i sidespejlene. Udsynet er rimeligt, men selve bagruden er ret lille. Det er derfor godt, at man ved parkeringsmanøvrer får fin hjælp af et bakkamera, der både viser et billede bagud, og et stiliseret billede af bilen set fra oven. Der er dynamiske linjer, der viser, hvor man er ved at bakke hen, men desværre er der en lille ventetid, fra man sætter bilen i „R“, til billedet ses på skærmen.

Alt i alt er Peugeot 3008 en vellykket bil med mange gode sider.