Seat Arona forfra
Biltest

Seat Arona - familiebil med fart på

Seat Arona blev kåret til Årets Bil i Danmark 2018, og populariteten er så høj, at der er lang leveringstid på flere af motorvarianterne. Det gælder også denne sportslige og spændstige FR-udgave.
Seat Arona bagfra

Motors vurdering

Seat Arona

19,6 km/l
Benzin
244.970 kr.
  • Plads
  • Motor
  • Design
  • Pris
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.222 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:414 cm B:178 cm H:155 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Topmodellen af Seat Arona imponerer med en kraftig motor, der spiller op til bilens spændende linjer. Her kan man være både familiemor eller -far og bilentusiast på en gang.

Speciallakeringen i rød med sort tag er ikke standard, men merprisen er beskeden, og kombinationen støtter godt op om konceptet om en familiebil til entusiaster.

1.5-liters motoren med 150 hk har VW-gruppen efterhånden fået spredt ud på alle deres modeller, og den fungerer fremragende. I Arona er den dog mere sportslig betonet og ikke så stille som eksempelvis i en VW Golf. På motorvej kan lyden være lidt pågående, så prøv det, før du vælger motorvariant.

Motoren har også en sparefunktion, hvor den kun kører på to cylindre, og i forhold til de første motorer med cylinderfrakobling kan man i Arona næsten ikke mærke overgangen fra fire- til tocylinderdrift. Det er med til, at Motors forbrugsmåling ender med meget flotte 19 km/l.

Det skal man dog ikke forvente at opnå, hvis man vælger at bruge motoren mere aktivt. Med 150 hk er der rigeligt med kræfter til den relativt lille bil, og man imponeres især over et godt bundtræk.

Gearskiftet går let, og kombinationen giver FR-udgaven af Arona et udpræget sportsligt præg. Især fordi du holder om et lækkert læderrat, og i testbilen var der også lækre alcantara-sæder. De er dog i mellemtiden forsvundet fra listen over ekstraudstyr.

Seat Arona kabine
Standardsæderne har røde syninger og smarte detaljer, testbilen havde dog meget lækre alcantarasæder der kostede 3.900 kr. De fås ikke p.t. 

Billig model med pauver udstyrsliste

Udover det lækre rat virker den øvrige del af kabinen lidt billig. Tag eksempelvis kopholderne, der er billigt udført, og den hårde plastik du finder flere steder i kabinen. Læg dertil, at det lyder hårdt, når du lukker dørene på grund af ringe dørlister.

Et klimaanlæg, der kører ofte kører med høj blæserhastighed, støjer også mere end forventeligt. Det ses ofte på minibilerne, og det er i denne kategori Arona befinder sig. Men i en topmodel til godt 240.000 kr. virker det lidt for billigt.

På motorvej vil du også bemærke en udpræget vindstøj fra forruden. Det synes at være et generelt problem på Arona-modellen.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

FR er topmodellen hos Seat, men det er ærgerligt, at udstyr som den flotte otte tommer trykskærm, LED-forlygterne og den adaptive fartpilot alt sammen er ekstraudstyr – adaptiv fartpilot dog kun til Xcellence-udgaven af Arona. Det rykker prisen yderligere 20.000 kr. op.

Dermed nærmer den sig prisen for en VW Golf med samme udstyr, og så går lidt af ideen med den lille SUV fløjten. For der er mindre plads i kabinen, ringere materialer og dårligere gensalgsværdi end i det tyske ikon. Og så kan man endda ikke engang tilvælge det ellers eminente DSG-automatgear til netop denne motor.

FR-udgaven af Arona byder ind med passion, og det kan vi bifalde, men ikke nok til at Arona kan få mere end fire stjerner i denne version.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning