Stor test af 10 små SUV'er

Motor har testet alle de nye og sjove SUV’ere af den billigste slags. Læs testene af de 10 biler her, og find din egen favorit i den bilklasse, der hitter lige nu.

Gruppetest af mini-SUV
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

Der er fuld fart på salget af de nye SUV-biler. Danskerne har lagt de små mikrobiler til side, og nu er det de højere, sjovere, større og mere moderne modebiler, der er i fokus.

Vi har derfor samlet de 10 biler på det danske marked, der udgør den lille SUV-klasse. Det er biler, der typisk fås til priser fra omkring 180.000 kr., men som koster op til 250.000 kr. i topudgaverne.

Vi har udvalgt den mest populære af hver bilmodel, og så er prisen typisk lige omkring de 230.000 kr. Så får du en meget veludstyret bil med en benzinmotor med noget over 100 hestekræfter og med udstyr, der gør dem sjove at bruge i hverdagen.

Læs test af de enkelte biler her:

*****         Hyundai Kona 1.0 Trend 120 hk – 223.975 kr.
*****         Kia Stonic 1.0 Advance Intro 120 hk – 223.978 kr.
*****         Mazda CX-3 2.0 Vision 120 hk – 234.433 kr.
*****         Seat Arona 1.0 Xcellence 115 hk – 223.880 kr.
****           Citroën C3 Aircross 1.2 Iconic 110 hk – 213.970 kr.
****           Suzuki S-Cross 1.0 Exclusive 112 hk – 233.970 kr.
***             Ford EcoSport 1.0 ST-Line 140 hk – 238.650 kr.
***             Opel Crossland X 1.2 Enjoy m/AEB 110 hk – 211.480 kr.
***             Peugeot 2008 1.2 Selection Sky 110 hk – 208.970 kr.
***             Renault Captur 1.2 Intens 120 hk – 226.880 kr.

Se alle bilerne i testen

Billigste, bedste og største

Vores test af de 10 biler viser, at de har masser af brugsværdi oven i deres smarte look. Man sidder godt ved både for- og bagsæder, bagagerummet er pænt stort og indretningen er gennemtænkt. Men der er naturligvis små forskelle på bilerne. Dem kan du læse om i testene, så du kan finde frem til lige de biler, der bedst opfylder dine behov.

Sikkerheden er god i alle bilerne, når det handler om kollisionssikkerhed. Men ser man på den vigtige nødbremse, er der store forskelle.

Sammenligner du resultaterne fra testen af de 10 biler, er det let at finde frem til de enkelte bilers stærke og svage sider. Billigst at eje er Peugeot 2008, som alt inklusive koster 2,85 kr. pr. km. Dyrest er Ford EcoSport til 3,25 kr./km. Resten af testbilerne koster lige omkring de tre kroner pr. km, når alt er regnet med.

De biler man sidder højest i er Citroën C3 og Ford EcoSport, mens man sidder lavest i Kia Stonic. Bagagerummene varierer ikke meget i størrelsen, men mindst var det i Ford EcoSport, som også havde en noget besværlig sidehængslet dør til bagagerummet. Størst var det i Suzuki S-Cross.

Læs også: Motors test af den billige mini-SUV Dacia Duster

Nødbremsetest i mini-SUV
Hyundai Kona er udstyret med en god nødbremse, der kan nå at bremse helt op foran en forhindring med op til 60 km/t. Her tester Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, den.

Forskel på sikkerheden

Sikkerheden er god i alle bilerne, når det handler om kollisionssikkerhed. Men ser man på den vigtige nødbremse, er der store forskelle. Den fås ikke til Ford EcoSport, Peugeot 2008 og Renault Captur, og de er derfor ikke på Motors liste over biler, vi vil anbefale. Bedst er nødbremsen i de to koreanere Hyundai Kona og Kia Stonic samt i Mazda CX-3 og Seat Arona.

Vinderen i vores test blev Hyundai Kona – en bil der overbeviser på næsten alle områder, og som ikke har svagheder så store, at den falder igennem. Godt gået!

Se vinderen: Hyundai Kona vinder gruppetesten 2018

 

Find din nye SUV på FDM biler.dk