Seat Ibiza ST forfra
Fotograf:
Biltest

Seat Ibiza - billigste turbostationcar

Seat Ibiza ST er Danmarks billigste stationcar med en lille turbobenzinmotor. Den gør det samtidig overraskende godt.
Seat Ibiza ST bagfra

Motors vurdering

Seat Ibiza

23,8 km/l
Benzin
140.780 kr.
  • Pris
  • Pladsforhold
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Ingen nødbremse
  • Ikke 3 års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    98 g/km
  • Effekt
    95 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    191 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    500 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,25 kr./km
Luk

Det er ikke dyrt at skulle betale 140.000 kr. for en stationcar. Især ikke, når den har en moderne motor på 1.0 liter med turbo, trykfølsom skærm og pæne pladsforhold. Men der er et men: Seat Ibiza er ikke en ny model.

Den kom frem i 2008 og er blot opdateret for at følge med tiden. Det giver lave priser, men også en ret umoderne sikkerhedsteknologi. Motoren er dog interessant. Den er baseret på VW Up-motoren, dog med turbolader. Vi har tidligere prøvet den i både VW Polo og Golf, og nu er det altså Seats tur til at nyde godt af den fine maskine.

Læs også: Motors prøvekørsel af Renault Clio stationcar

Den trecylindrede motor med 95 hk har rigeligt med kræfter, selv når du fylder bilen op med passagerer. Turboladeren giver et godt bundtræk, og den er samtidig med til at gøre 1.0-litersmotoren ret støjsvag. Det officielle forbrug er næs­ten 24 km/l, vi kørte omkring 20 i vores forbrugsmåling og 17 km/l ved hverdagskørsel. Så der skal passes godt på speederfoden for at køre langt på literen.

Seat Ibiza ST 1.0 TSI  Reference er en særlig økomodel, og derfor må den kun trække 500 kg på anhængertrækket. Nok til haveaffald og cykler, men ikke nok til campingvogn og tunge byggematerialer.

Dynamisk set skiller Ibiza sig ikke ud fra mængden. Den er behagelig at køre i både i byen og på motorveje. Affjedringskomforten er udmærket, dog mærkes små ujævnheder i asfalten. Den er heldigvis ikke sportsligt opsat, men passer godt til familiekørsel.

Seat Ibiza ST kabine
Betjeningen af Seat Ibiza er som i Skoda- og VW-modeller. Vi vil særligt fremhæve speedometeret, der er let at aflæse ved byhastigheder.

Godt udsyn og bagagerum

Ibiza hører til i minisegmentet, og det mærkes på benpladsen. Der er samlet set fem cm mindre benplads end i en mellemklassebil, så har du høje teenagere, bør du gå en klasse op. Det samme kan gælde for høje forældre med børn i autostole.

Et plus for alle passagerer er de relativt store sideruder, der er placeret så lavt, at børn i autostole har en mulighed for at se ud. Og samtidig giver det chaufføren et bedre udsyn end i femdørsvarianten af Ibiza. Det er i sig selv et godt argument for at vælge stationcaren.

Men den største fordel finder man i bagagerummet, der går fra 292 til 430 liter. Det kan endda udvides, men når du lægger ryglænet ned, skal du først rejse sædehynden op, og det virker lidt gammeldags.

Seat Ibiza ST bagagerum
Bagagerummet er stort, men der er kun 92 cm mellem hjulkasserne, hvilket ikke er smart, hvis man f.eks. skal have plads til en barnevogn.

Aircondition til 5.300 kr.

Seat er positioneret som VW-gruppens absolutte billigmærke. Og med Ibiza-modellen er priserne fornuftige. Grundudgaven har trykskærm, men du bør tilkøbe bluetooth inkl. et multifunktionsrat for 2.300 kr. samt aircondition til 5.300 kr.

Desværre kan praktisk udstyr som elruder i bagdørene og sædevarme foran ikke tilkøbes. Det fås kun på den 20.000 kr. dyrere Style-udgave. Her får du så også klimaanlæg, farvetrykskærm med bluetooth og seks højttalere. Og der er endda læder på rat og gearstang samt eljusterbare sidespejle, hvilket er praktisk, hvis der er flere, der kører i bilen.

Ibizas alder viser sig desværre tydeligt, når man ser på sikkerhedsudstyret.

Ibizas alder viser sig desværre tydeligt, når man ser på sikkerhedsudstyret. Automatisk nødbremse, der har vist sin styrke i flere undersøgelser, er slet ikke en mulighed. Det samme gælder udstyr som linjevogter og aktiv fartpilot.

Men netop ved at holde fast i den gamle platform er prisen på Ibiza holdt nede, også når der tages hensyn til forskellige udstyrspakker. Dermed bliver de samlede omkostninger ved at eje en Ibiza stationcar lave – kun ca. 15-25 øre dyrere pr. km end en mikrobil med lidt udstyr. Det gør Ibiza til et godt alternativ til de helt små biler – trods manglen på nødbremse.