Renault Clio – flot stationcar

Den fjerde generation af Renault Clio er en succes, med flot design, højt udstyrsniveau og særdeles aggressive priser. Nu kommer den som stationcar, men den satser mere på at være smart end at være praktisk.

Renault Clio har flot integration af LED-lys. Tagbøjlerne afslører, at der er tale om stationcarudgaven.
Forpremiere

Den store bagklap gør stationcaren meget mere anvendelig. Mange vil sætte pris på, at læssehøjden i Renault Clio stationcar er 15 cm lavere end femdørsudgaven. Og med den store bagklap er adgangen også markant bedre.
Den store bagklap gør stationcaren meget mere anvendelig. Mange vil sætte pris på, at læssehøjden i Renault Clio stationcar er 15 cm lavere end femdørsudgaven. Og med den store bagklap er adgangen også markant bedre.
Motor mener: Ærgerligt at Renault Clio glemmer børnefamilierne i stationcarudgaven.

Stationcarudgaven af Renault Clio er godt 20 cm længere end femdørsudgaven, og ud over et større bagagerum kunne man håbe på lidt bedre benplads. Men her bliver man skuffet, når man sætter sig ind på anden sæderække.

Efter at have indstillet forsæderne til en chauffør på 186 cm, borer knæene på selvsamme testperson sig ubehageligt ind i bagsiden af sæderyggen, når bagsædet prøvesiddes. Her hjælper de 1,5 cm bedre loftshøjde ikke, og det er ikke kun voksne, der vil beklage sig. Børn i fremadvendte autostole vil ligeledes opleve, at benene støder mod forsædet.

Design frem for praktik i Renault Clio

Bare rolig, den røde farve i kabinen er ikke standard i Renault Clio, det er et tilkøb til 900 kr. Ellers er udstyrsniveauet højt i mellem- og topudgaven, og prisen for at opgradere er p.t. blot 5.000 kr. fra basis til mellemtrin.
Bare rolig, den røde farve i kabinen er ikke standard i Renault Clio, det er et tilkøb til 900 kr. Ellers er udstyrsniveauet højt i mellem- og topudgaven, og prisen for at opgradere er p.t. blot 5.000 kr. fra basis til mellemtrin.
Renault satser i disse år benhårdt på flot design, og det er på bekostning af det praktiske. Sideruderne på bagdørene er små, hvilket giver en mørk og klaustrofobisk oplevelse, fordi det er svært at se ud af de højt placerede vinduer.

Det er som om, at Renault har glemt, at der skal børn på bagsædet af en stationcar. Samtidig giver det et virkelig dårligt udsyn skråt bagud, hvor cyklister nemt kan forsvinde bag de brede stolper omkring vinduerne.

Godt bagagerum i  Renault Clio

Bagagerummet er til gengæld et punkt, hvor Clio stationcar udmærker. I forhold til femdørsudgaven er det vokset fra 300 til 443 liter. Det giver selvsagt mere plads til børnefamilierne, samtidig er læssehøjden blevet 15 cm lavere, hvilket gør det lettere at pakke bilen.

En sidste smart detalje er, at forsædet i højre side kan foldes forover. Det betyder, at du på turen til Ikea kan læsse en genstand på op til 2,4 meter ind i bilen.

Moderne indretning

Bagagerummet er vokset fra 300 liter til 443 liter. En smart detaljer er, at højre forsæde kan foldes forover. Det betyder, at du kan have genstande, der er op til 2,4 meter lange i kabinen.
Bagagerummet er vokset fra 300 liter til 443 liter. En smart detaljer er, at højre forsæde kan foldes forover. Det betyder, at du kan have genstande, der er op til 2,4 meter lange i kabinen.
Clio vinder også på indretningen og udstyret i modellerne. Renault kører med meget aggressive priser på mellem- og topudstyrsmodellerne.

Med en prisforskel på blot 5.000 kr. fra basismodellen er mellemtrinnet Expression den mest interessant model. Her får du syv tommer touch-skærm med håndfri bluetooth-telefoni og navigation i Norden som standard. Resten af Europa kan tilkøbes for 1.500 kr.

Der er også aircondition og læderrat, hvilket får bilen til at virke lækker og moderne for føreren. Testbilen har rød farve i kabinen, men det er ekstraudstyr til 900 kr. Standardfarven er sort.

Lækre motorer i  Renault Clio

Clio kommer som stationcar til maj med fem motorvarianter og en sjette er på vej. På benzinsiden er den trecylindrede 0.9-liters turbomotor den mest interessante. Merprisen på 10.000 kr. i forhold til basismotoren bør tages med.

Renault Clio er en knæknuser. Benpladsen er den samme som i femdørsudgaven, og rudearealet er lille, og ruderne er placeret højt. Der er mere tænkt på flot design end på at give børn en god oplevelse på bagsædet.
Renault Clio er en knæknuser. Benpladsen er den samme som i femdørsudgaven, og rudearealet er lille, og ruderne er placeret højt. Der er mere tænkt på flot design end på at give børn en god oplevelse på bagsædet.
På dieselsiden er det den 90 hk kraftige version, der er den mest interessante. Den har kræfter nok til bilens tyngde og har samtidig et lavere officielt forbrug end 75 hk-varianten, så man sparer 880 kr. på den årlige ejerafgift.

Dieselmotoren udmærker sig ved at have et meget lavt støjniveau, den er en ren fryd for pendlere. Men forvent ikke at komme helt op på de opgivne 29,4 km/l.

Den sjette variant er en 1.2-liters turbobenzinmotor med 120 hk, der også vil kunne fås med automatgear, den kommer senere i år. Automatgearkassen, der er en dobbeltkoblingsgearkasse, kommer også til 90 hk-dieselmotoren.

Spørgsmål om behov

Den endelige dom over stationcarudgaven af Renault Clio afhænger af dit behov. Er du på jagt efter en praktisk familiebil til få penge, går du forgæves. Bagsædet er ganske enkelt for ringe indrettet, både hvad angår udsyn for passagererne og benplads.

Mellemtrinnet Expression og topmodellen Dynamic har en syv tommer touchskærm, men til topmodellen kan du tilkøbe R-Link. Her er mulighed for tilkøb af apps og en smartere navigation.
Mellemtrinnet Expression og topmodellen Dynamic har en syv tommer touchskærm, men til topmodellen kan du tilkøbe R-Link. Her er mulighed for tilkøb af apps og en smartere navigation.
Kører du ofte alene eller, er I to i bilen, og søger du en bil med et godt bagagerum, er Clio Sports Tourer interessant. Den kan også være interessant for dem med aktive fritidsaktiviteter som mountainbike, hundetransport eller modelflyvere. Især så længe den franske importør kører med slagtilbud på sine nye modeller.

Overvej kraftigt at tegne en service- og reparationsaftale, selv over fem år er prisen fornuftig, og det er rart med et ekstra sikkerhedsnet, når fabriksgarantien kun er to år.