Seat Leon forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Seat Leon – Golf på spansk

Som søsterbil til VW Golf har Seat Leon et godt udgangspunkt. Seat har dog formået at tilføje lidt spansk temperament, så resultatet er blevet mere livsbekræftende.
Seat Leon bagfra

Motors vurdering

Seat Leon

20,4 km/l
Benzin
264.190 kr.
  • Motor/gear
  • Styretøj
  • Førerplads
  • Læssehøjde
  • Pris på Apple CarPlay
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    215 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.337 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:428 cm B:182 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Seat Leon er søsterbil til VW Golf, men designet er gjort mere frisk, og køreegenskaberne er en kende mere sportslige. Det gør Seat til en dynamisk udgave af Golf, og givetvis noget, der vil tiltale mange af det lidt yngre publikum.

Seat Leon er direkte sjov og underholdende, når kurverne bliver skarpe.

På FDM Jyllandsringen kunne vi ved selvsyn konstatere denne dynamik, og Seat Leon er direkte sjov og underholdende, når kurverne bliver skarpe, og styretøjet skal på arbejde.

Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Den styrer præcist, og når man rammer grænserne for bilens vejgreb, træder antiudskridningssystemet til og bringer bilen ned i fart og tilbage på rette kurs. På den måde er Seat Leon både sikker og sjov.

Førerpladsen er ganske vellykket, og en meget fin detalje finder man ved speedometeret, der er opdelt i tre zoner, så man ved hastigheder under 60 km/t. har en meget fin skala, så man let kan aflæse hastigheden. Mellem 60 og 140 km/t. er skalaen mellemfin, mens den over 140 km/t. er ret grov.

Seat Leon kabine
Førerpladsen er flot designet, og instrumenthus og den store skærm i midten er placeret i samme højde. Leon er letkørt, og bilen føles ret sportslig i sin fremtræden.

Dyr skærm

Selv i denne udstyrsversion er skærmen i midten ikke rigtig imponerende. Man skal derfor betale godt 6.000 kr. for at få testens 8-tommers skærm, som passer godt til bilen. Det er en ret høj pris al den stund, at den ikke er på niveau med den, man finder i en VW Golf eller en Skoda Octavia. Og skal man have Apple CarPlay med i enheden, koster det yderligere 2.100 kr. ekstra.

Ny bil? Brug guiden på FDM biler.dk

Heller ikke adaptiv fartpilot er standard på Leon, og koster 4.590 kr. ekstra. Med skærm og fartpilot tilkøbt kører Leon ud af sin prisramme og bliver faktisk lige så dyr i indkøb som en VW Golf. Og da de øvrige omkostninger ved Leon er højere end for en Golf, bliver det samlet set et dyrere bekendtskab at vælge Leon frem for Golfen.

Leon opleves som den frække Golf.

I denne udgave er det dog den lidt ældre benzinmotor, der ligger i motorrummet. Men det gør ikke noget, for den er både økonomisk og fungerer upåklageligt ikke mindst sammen med det glimrende syvtrins automatgear.

Formen på bilen er lidt mere markant end den afrundede Golf, og det medvirker til, at Leon opleves som den frække Golf. Instrumentbordet er også mere markant udformet, men desværre er skærmen endnu ikke opdateret til den nyeste generation, som kendes fra Golf.

Seat Leon bagagerum
Bagagerummet rummer 380 liter, hvilket er i den gennemsnitlige afdeling. Det er ret dybt, og bunden kan ikke justeres i højden. Når bagsædets ryglæn vippes frem, dannes en ret høj kant mellem gulv og ryglænet.

Mangler knæplads på bagsædet

Leon kører til gengæld rigtig godt, nærmest sportsligt, og er man netop til den friske kørestil, glædes man over et godt styretøj med skiftegreb bag rattet. Speedometeret er prisværdigt let at aflæse, og skal der være fest i bilen, fås den med et glimrende Beats-musikanlæg.

Kabinen er på mange måder identisk med den fra Golf, men der mangler fire vigtige cm til knæene ved bagsædet, og det er ærgerligt. Bagagerummet er i den gennemsnitlige afdeling.

Leon fås som stationcar – ST – til en merpris på beskedne 8.000 kr.