Seat Leon – Golf på spansk
Biltest
17. august 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Som søsterbil til VW Golf har Seat Leon et godt udgangspunkt. Seat har dog formået at tilføje lidt spansk temperament, så resultatet er blevet mere livsbekræftende.
Seat Leon
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor/gear / Styretøj / Førerplads
Ulemper
Læssehøjde / Pris på Apple CarPlay / Ikke tre års garanti
Pris
264.190 kr.
Maks. effekt
150 hk
Seat Leon er søsterbil til VW Golf, men designet er gjort mere frisk, og køreegenskaberne er en kende mere sportslige. Det gør Seat til en dynamisk udgave af Golf, og givetvis noget, der vil tiltale mange af det lidt yngre publikum.
Seat Leon er direkte sjov og underholdende, når kurverne bliver skarpe.
På FDM Jyllandsringen kunne vi ved selvsyn konstatere denne dynamik, og Seat Leon er direkte sjov og underholdende, når kurverne bliver skarpe, og styretøjet skal på arbejde.
Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen
Den styrer præcist, og når man rammer grænserne for bilens vejgreb, træder antiudskridningssystemet til og bringer bilen ned i fart og tilbage på rette kurs. På den måde er Seat Leon både sikker og sjov.
Førerpladsen er ganske vellykket, og en meget fin detalje finder man ved speedometeret, der er opdelt i tre zoner, så man ved hastigheder under 60 km/t. har en meget fin skala, så man let kan aflæse hastigheden. Mellem 60 og 140 km/t. er skalaen mellemfin, mens den over 140 km/t. er ret grov.

Førerpladsen er flot designet, og instrumenthus og den store skærm i midten er placeret i samme højde. Leon er letkørt, og bilen føles ret sportslig i sin fremtræden.
Dyr skærm
Selv i denne udstyrsversion er skærmen i midten ikke rigtig imponerende. Man skal derfor betale godt 6.000 kr. for at få testens 8-tommers skærm, som passer godt til bilen. Det er en ret høj pris al den stund, at den ikke er på niveau med den, man finder i en VW Golf eller en Skoda Octavia. Og skal man have Apple CarPlay med i enheden, koster det yderligere 2.100 kr. ekstra.
Ny bil? Brug guiden på FDM biler.dk
Heller ikke adaptiv fartpilot er standard på Leon, og koster 4.590 kr. ekstra. Med skærm og fartpilot tilkøbt kører Leon ud af sin prisramme og bliver faktisk lige så dyr i indkøb som en VW Golf. Og da de øvrige omkostninger ved Leon er højere end for en Golf, bliver det samlet set et dyrere bekendtskab at vælge Leon frem for Golfen.
Leon opleves som den frække Golf.
I denne udgave er det dog den lidt ældre benzinmotor, der ligger i motorrummet. Men det gør ikke noget, for den er både økonomisk og fungerer upåklageligt ikke mindst sammen med det glimrende syvtrins automatgear.
Formen på bilen er lidt mere markant end den afrundede Golf, og det medvirker til, at Leon opleves som den frække Golf. Instrumentbordet er også mere markant udformet, men desværre er skærmen endnu ikke opdateret til den nyeste generation, som kendes fra Golf.

Bagagerummet rummer 380 liter, hvilket er i den gennemsnitlige afdeling. Det er ret dybt, og bunden kan ikke justeres i højden. Når bagsædets ryglæn vippes frem, dannes en ret høj kant mellem gulv og ryglænet.
Mangler knæplads på bagsædet
Leon kører til gengæld rigtig godt, nærmest sportsligt, og er man netop til den friske kørestil, glædes man over et godt styretøj med skiftegreb bag rattet. Speedometeret er prisværdigt let at aflæse, og skal der være fest i bilen, fås den med et glimrende Beats-musikanlæg.
Kabinen er på mange måder identisk med den fra Golf, men der mangler fire vigtige cm til knæene ved bagsædet, og det er ærgerligt. Bagagerummet er i den gennemsnitlige afdeling.
Leon fås som stationcar – ST – til en merpris på beskedne 8.000 kr.
Flere foto af Seat Leon



Udgangspunktet er VW Golf, men Seat har formået at bygge tydelige spanske former ind i Leon, så resultatet distancerer sig fra Golfen.