Skoda Octavia forfra
Biltest

Skoda Octavia - oceaner af plads

Skoda Octavia slår de fleste af sine konkurrenter, når det handler om plads. Med den nye 1.5-liters motor er også teknikken noget af det bedste, og det gør Octavia til et godt køb.
Skoda Octavia bagfra

Motors vurdering

Skoda Octavia

20,4 km/l
Benzin
281.980 kr.
  • Bagagerum
  • Bagagerum
  • Komfort
  • Instrumenter
  • Hovedstøtter
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.270 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    590 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:467 cm B:181 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,35 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Det er bagagerummet, der for alvor får Skoda Octavia til at skille sig ud fra resten af feltet. Med en længde på over en meter med bagsædet i brug og næsten 1,8 meter, når det er lagt ned, er Octavia næsten som en stationcar. Så har du behov for masser af plads, er denne bil værd at se nærmere på.

Den udgave, vi her har testet, er forsynet med den nye 1.5-liters benzinmotor, hvor der kun er to aktive cylindre, når man kører med let belastning.

Sammen med det velfungerende DSG-gear giver det både dejlige køreoplevelser og et flot lavt forbrug, der tillader 19 km pr. liter under vores testrute.

Skoda Octavia kabine
Førerpladsen ligner næsten noget fra VW og Audi, og man sidder godt bag rattet. Instrumenterne med de hvide urskiver er ikke helt lette at aflæse, og rattet er ikke helt så moderne som hos f.eks. VW.

Ikke en sportsvogn

Vores testbil var forsynet med en sportsundervogn og 18-tommer fælge. Ingen af delene gjorde noget godt for komforten, og er man interesseret i en sportslig bil, vil man nok også her blive skuffet. Spar pengene til både fælge og sportsundervogn.

Et par skiftegreb bag rattet kunne have trukket bilen lidt i en sportslig retning, men de er sjovt nok ikke programmet hos Skoda, mens de er standard hos både Seat og VW, som Skoda deler en hel del teknik med.

Læs også: Nyere test af Skoda Octavia fra 2021

Men ellers opleves Skoda Octavia meget velkørende og komfortabel, og særligt samspillet mellem motor og gearkassen er lækker.

Skoda anvender samme syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som den vi kender fra VW (DSG). Merprisen er med sine 14.000 kr. ret lille, og samlet set er det en meget anbefalelsesværdig løsning.

Skoda Octavia bagagerum
Bagagerummet rummer hele 590 liter, og det har en stor åbning. Der er et ekstra rum under gulvet, et 12-volt udtag samt to kroge til indkøbsposer.

God i hverdagen

På plussiden tæller gode fralægningspladser, en fin 8-tommer skærm med indbygget Apple CarPlay og gode sæder. Minussiden omfatter primært det forhold, at man selv skal huske at tilkøbe en adaptiv fartpilot til 3.480 kr.

Det bør man altid gøre, da den er koblet til en lidt bedre nødbremse, der også bremser for fodgængere. Vi testede den mest simple udgave på FDM Jyllandsringen, og her kunne vi notere 45 km/t. som den maksimale hastighed, hvor bilen selv kunne nå at bremse foran en stillestående forhindring. Det er et udmærket resultat, men som sagt kan det blive bedre mod merpris.

Pladsmæssigt opleves Skoda Octavia næsten som en stationcar sammenlignet med de øvrige konkurrenter i klassen. Men vil man have en rigtig stationcar, fås Octavia Combi til en merpris på 14.410 kr.