Skoda Octavia - oceaner af plads
Motors vurdering
Skoda Octavia
- Bagagerum
- Bagagerum
- Komfort
- Instrumenter
- Hovedstøtter
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning114 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart220 km/t.
-
Acc. (0-100)8,3 sek.
-
Køreklar vægt1.270 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum590 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:467 cm B:181 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 3,35 kr./km
Det er bagagerummet, der for alvor får Skoda Octavia til at skille sig ud fra resten af feltet. Med en længde på over en meter med bagsædet i brug og næsten 1,8 meter, når det er lagt ned, er Octavia næsten som en stationcar. Så har du behov for masser af plads, er denne bil værd at se nærmere på.
Den udgave, vi her har testet, er forsynet med den nye 1.5-liters benzinmotor, hvor der kun er to aktive cylindre, når man kører med let belastning.
Sammen med det velfungerende DSG-gear giver det både dejlige køreoplevelser og et flot lavt forbrug, der tillader 19 km pr. liter under vores testrute.
Ikke en sportsvogn
Vores testbil var forsynet med en sportsundervogn og 18-tommer fælge. Ingen af delene gjorde noget godt for komforten, og er man interesseret i en sportslig bil, vil man nok også her blive skuffet. Spar pengene til både fælge og sportsundervogn.
Et par skiftegreb bag rattet kunne have trukket bilen lidt i en sportslig retning, men de er sjovt nok ikke programmet hos Skoda, mens de er standard hos både Seat og VW, som Skoda deler en hel del teknik med.
Læs også: Nyere test af Skoda Octavia fra 2021
Men ellers opleves Skoda Octavia meget velkørende og komfortabel, og særligt samspillet mellem motor og gearkassen er lækker.
Skoda anvender samme syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som den vi kender fra VW (DSG). Merprisen er med sine 14.000 kr. ret lille, og samlet set er det en meget anbefalelsesværdig løsning.
God i hverdagen
På plussiden tæller gode fralægningspladser, en fin 8-tommer skærm med indbygget Apple CarPlay og gode sæder. Minussiden omfatter primært det forhold, at man selv skal huske at tilkøbe en adaptiv fartpilot til 3.480 kr.
Det bør man altid gøre, da den er koblet til en lidt bedre nødbremse, der også bremser for fodgængere. Vi testede den mest simple udgave på FDM Jyllandsringen, og her kunne vi notere 45 km/t. som den maksimale hastighed, hvor bilen selv kunne nå at bremse foran en stillestående forhindring. Det er et udmærket resultat, men som sagt kan det blive bedre mod merpris.
Pladsmæssigt opleves Skoda Octavia næsten som en stationcar sammenlignet med de øvrige konkurrenter i klassen. Men vil man have en rigtig stationcar, fås Octavia Combi til en merpris på 14.410 kr.