Skoda Octavia set forfra
Biltest

Skoda Octavia – kompetent familie- og firmabil

En stationcar med dieselmotor og uden nogen form for eldrift lyder som en hilsen fra fortiden. Men den helt nye Skoda Octavia viser, at den gamle opskrift på en familie- og firmabil stadig holder.
Skoda Octavia forfra

Motors vurdering

Skoda Octavia Combi

21,3 km/l
Diesel
344.000 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Komfort
  • Motorstøj
  • Ingen hybridteknik
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    122 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    222 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.487 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    640 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:469 cm B:183 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

I år er det 125 år siden, at Skoda blev grundlagt, og mens der så sandelig er sket meget på godt og ondt undervejs, så er den nye Octavia i den grad resultatet af lang tids erfaring og positiv udvikling.

Kort fortalt er denne helt nye generation af Octavia simpelthen så vellykket i alle detaljer, at det er svært at finde noget kritisk at skrive om. Med den testede version af Octavia skulle det da lige være det faktum, at der stadig er tale om en rendyrket fossil-bil uden nogen form for elektrificering. Og så endda en dieselversion af slagsen.

Læs også: Motors prøvekørsel af Skoda Octavia som plugin-hybrid

Puha! vil nogle helt sikkert sige, mens andre udbryder: Åh, gudskelov! Om du hører til den ene eller den anden kategori, ved du sikkert selv, men det er nok dem i den sidstnævnte gruppe, der for alvor får noget ud af at læse videre.

Hører du til den første gruppe, så har Skoda også både en mildhybrid- og en plugin-hybridudgave af Octavia på hylderne.

Skoda Octavia kabine
Førerpladsen er velindrettet med en stor skærm i midten og digitalt instrumenthus. Kvaliteten af instrumentbordets materialer virker god.

Opgraderet kabine

Sætter man sig bag rattet, får man den første oplevelse af en stærkt forbedret byggekvalitet. Der er stof på instrumentbordet og i dørsiderne, og rat, sæder og alle betjeningsgreb føles både godt udformet og i lækker kvalitet.

I midten er en stor 10-tommerskærm, der har et flot billede, hvilket man særligt bemærker, når man ser billedet fra bakkameraet. Rattet er nydesignet og har kun to eger, hvilket giver en sjov og flot form. Herfra styres visningen i det digitale instrumenthus fra to krombelagte drejeknapper, der dog kræver lidt tilvænning.

Læs også: Motors gruppetest af biler i samme klasse som Skoda Octavia

Mellem forsæderne er der i denne udgave med automatgear en diminutiv gearvælger, der er pærelet at bruge, og som giver god plads til andre, vigtige ting som mobiltelefon, kopper, snacks og nøgler. Er telefonen en iPhone, kan den endda kobles op til skærmen via en trådløs Apple CarPlay-forbindelse. Det er smart!

Ved bagsædet er der overordentlig god plads, og der er friskluftdyser, usb-stik og særlige airbags i siderne, hvilket bringer det samlede antal af airbags op på ni.

Skoda Octavia bagsæde
Det er unikt at finde så god plads ved bagsædet som den, der er i Octavia. Der er friskluftdyser med separat indstilling af temperaturen, og midterarmlæn med indbyggede kopholdere.

Praktiske løsninger til hverdagen

Bag bagsædet er der et bagagerum på hele 640 liter, hvoraf noget af pladsen dog er at finde under gulvet. Men det kan ikke spolere oplevelsen af et rum, der er meget stort og meget anvendeligt.

Bagsædets ryglæn kan foldes forover blot ved at trække i et håndtag i bagagerummet, men desværre er bunden i bagagerummet ikke af typen, der kan ommøbleres. Det betyder, at der dannes en kant mellem gulvet i bagagerummet og bagsiden af ryglænet, når det er foldet forover.

Læs også: Motors test af Seat Leon stationcar

Der er gennemlastningsluge i midterarmlænet, så man kan køre med f.eks. ski uden at folde sædet frem. Gardinet over bagagerummet er yderst let at bruge. Sammen med posekrogene, lyset og den indbyggede isskraber og paraply mærker man Skodas erfaring med at bygge praktiske biler, der sikrer en nem hverdag for Octavia-ejere.

Skoda Octavia gearstang
Gearstangen er elektrisk betjent og springer selv i P, når motoren slukkes. Den lille gearstang er let at betjene, og foran den er der trådløs opladning af mobilen.

Kører glimrende – også med påhæng

I denne udgave, der er den dyreste i Octavia-programmet, er det en relativ nyudviklet dieselmotor, der står for fremdriften. Det gør den smidigt via det velfungerende automatgear med syv trin.

Motoren er hørbar, og det trækker en smule ned i helhedsindtrykket, men det er egentlig ikke generende. Merprisen for automatgearet er 30.000 kr., og selvom det er mange penge, er de er givet godt ud. Octavia er simpelthen blevet en så lækker og velkørende bil, at et automatgear virker mest naturligt til denne bil.

Vil man ikke køre diesel, kan man indtil videre kun få Octavia med automatgear sammen med den lille 1.0-liters benzinudgave med 110 hk. Den er 40.000 kr. billigere end dieseludgaven med automatgear, og det gør den værd at overveje.

Læs også: Motors test af VW Golf, som Skoda Octavia deler teknik med

Dieselmotoren kører op til 21,3 km pr. liter, mens benzinudgaven klarer 19,2 på en liter af den noget dyrere benzin. Alligevel skal man på grund af en lidt højere ejerafgift og den højere pris køre omkring 35.000 km om året, før merprisen på dieseludgaven er tjent hjem. Kører man mindre, må man så blot glæde sig over en mere magtfuld motor, der i øvrigt også må trække op til 1.600 kg, mens 1.0’eren kun må trække 1.300 kg.

På motorvejen opleves Octavia som en yderst stabil bil, der er klar til at nappe lange stræk uden at trætte hverken fører eller passagerer. Styretøjet føles rart, og affjedringen er til den komfortable side.

Skoda Octavia skærm
Den store 10-tommerskærm rummer både navigationsanlæg, DAB-radio og trådløs Apple CarPlay. Det gør det let at bruge skærmen sikkert under kørslen.

Flot og moderne sikkerhedsniveau

Som standard er alle udgaver af Octavia i Style-udstyrsniveauet forsynet med glimrende adaptiv fartpilot, der virker helt ned til stilstand, samt en mere simpel form for en vognbaneassistent, der først træder i kraft, hvis bilen er på vej ud over vognbanens sidelinjer.

Det er o.k., men vi vil alligevel anbefale, at man ofrer knap 4.000 kr. på Travel Assist, der på flot vis løbende kan fastholde bilen midt i vognbanen. Det er en stor hjælp ved kørsel over længere distancer.

Derudover er der en nødbremse, der kan bremse for både biler, cyklister og fodgængere. I en sikkerhedstest fra Euro NCAP i 2019 blev alle systemerne undersøgt nøje, og bilen fik topkarakteren på fem stjerner. Det er et niveau, der tilfalder alle udgaver af Octavia.

Skoda Octavia bagagerum
Bagagerummet er enormt og rummer 640 liter inklusive et ekstra rum under gulvet. I denne udgave er gulvet ikke justerbart, men man kan tilkøbe en justerbar bund for 3.000 kr. Så bliver gulvet plant, når bagsæderyggen er foldet forover.

Kompetent familie- og firmabil

Forlygterne på bilen er af LED-typen og giver et godt lys foran bilen. Der er en indbygget lysføler, der sikrer, at det lange lys automatisk blændes ned, når der er trafik foran bilen. Det sikrer, at man ikke blænder andre, men det sikrer også, at man med det samme får det lange lys tilbage, når trafikken er væk.

Man kan tilkøbe avancerede matrix-forlygter, og de koster 15.495 kr. Det er ikke nødvendigt udstyr, men givetvis rart at have. Mere vigtigt er det at tilkøbe sikkerhedspakken Side-assist, der advarer om biler i den blinde vinkel. Det koster 7.495 kr.

Læs også: Motors gruppetest af populære SUV'er

På listen over udstyr, der mest er rart at have, finder vi også et headup-display til 10.495 kr. Man skal dog passe på at tilkøbe for meget udstyr, for pludseligt vokser Octavia ud af sin naturlige prisramme, og så står en Superb eller andre spændende biler klar til at tage over på en mere økonomisk forsvarlig måde.

Alt i alt er Octavia en yderst kompetent familie- og firmabil i den klasse, hvor man sætter mest pris på den traditionelle teknik. Den type biler en truet art, og vi gætter derfor på, at det er sidste gang Skoda lancerer en så traditionel og u-grøn bil.

Læs flere biltest