Subaru XV forfra
Biltest

Subaru XV - teknik for nørder

Subaru går sine egne veje, når det handler om tekniske løsninger. I den nye XV er det lykkedes at skabe en god samlet oplevelse, men man skal alligevel være en smule nørdet for at sætte pris på alle de alternative detaljer.
Subaru XV bagfra

Motors vurdering

Subaru XV

14,5
Benzin
458.880 kr.
  • Firehjulstræk
  • Udstyr
  • Plads
  • Gearkasse
  • Betjening
  • Påhængsvægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    155 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    196 Nm
  • Acc. (0-100)
    10,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.497 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:447 cm B:180 cm H:162 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 5,35 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Subaru XV er nu kommet i en helt ny generation. Firehjulstræk, boksermotor og trinløst automatgear er som før nøgleordene, men nu er også et højt sikkerhedsniveau og en mere rummelig kabine kommet til.

XV-modellen er i bund og grund en forhøjet udgave af Impreza, og med skærmkanter af plastic og tilsvarende paneler langs siden af bilen lander den lige i det segment alle bilfabrikkerne i øjeblikket har blikket stift rettet på: De mindre crossovers eller SUV-modeller, som de også kaldes.

Det er lidt synd, at bilen på en del punkter er mere speciel, end den behøvede at være.

Man skal være godt inde i modelprogrammet hos Subaru for at se forskel på denne udgave og forgængeren, men der er alligevel sket en hel del. Den nye XV er første model, der er bygget på en helt ny platform, og dermed er den nye XV vokset nogle cm på alle ledder, og det har kastet en lidt større kabine af sig.

Subaru XV kabine
Kvaliteten af instrumentbordet er stærkt forbedret, men selve indretningen er noget gammeldags med et hav af kontakter strøget med løs hånd her og der

To øjne i forruden

Platformen er dog først og fremmest udviklet med henblik på at forbedre kollisionssikkerheden. Det er der allerede nu kommet et synligt bevis på, idet Euro NCAP har sikkerhedstestet XV til topkarakter. Selv siger Subaru, at de vil slå de store mærker som bl.a. Volvo på dette område. Og det er de også godt i gang med.

Ud over en god kollisionssikkerhed er Subaru XV også udstyret med den nye teknologi, som fabrikken kalder Eye-Sight. Det dækker over to kameraer, der er placeret i forruden, og som arbejder sammen med flere af bilens sikkerhedssystemer. Blandt andet kan nødbremsen selv få bilen til at stoppe helt op for både biler og fodgængere. Vi testede det op til 75 km/t., og det er blandt det bedste man har i øjeblikket.

Læs flere biltest på motor.dk

De to kameraer holder også øje med vognbanens kantlinjer, og er man på vej ud over dem, advares man tydeligt, og rattet drejes og bringer bilen tilbage på ret kurs. Det fungerer glimrende!

Gearstang i Subaru XV
Automatgearet er af den trinløse CVT-type. Det fungerer godt så længe man accelererer blødt, men ved hurtige overhalinger generes man af et højt og vedvarende omdrejningstal

Boksermotoren er uden turbo

På teknik-siden er Subaru en ener og blandt de få mærker, der stadig benytter boksermotoren i alle modeller. De vandrette cylindre giver et lidt lavere tyngdepunkt og giver også bilen en lidt anden motorlyd.

Men konstruktionen gør det også mere kompliceret at indbygge en turbolader, og det er derfor ikke en del af bilens udstyr. Det er forklaringen på, at den ellers ret store tolitersmotor kun yder 156 hestekræfter og et moment på bare 196 Nm. Det er ikke meget i vore dage og betyder, at Subaru XV ikke opleves specielt hurtig.

Motoren arbejder sammen med en automatgearkasse af CVT-typen. Subaru kalder den Lineartronic, og bag det navn gemmer der sig en teknik, hvor det trinløse gear er programmeret til at springe mellem faste punkter i udvekslingen. Det betyder, at gearkassen opleves næsten som en traditionel automatgearkasse, når man kører bilen med let fod.

Problemet er bare, at når man træder speederen længere ned, hvad man ofte bliver nødt til, så går motoren op i ret høje omdrejninger og bliver liggende der, indtil man har nået sin nye fart. Det er ikke rigtig lækkert i længden, og i hvert fald noget man skal vænne sig til.

Bagagerum i Subaru XV
Bagagerummet imponerer ikke i størrelsen, og det lidt slaskede rullegardin er set bedre konstrueret i mange andre biler. Bagagerummet rummer 385 liter

Lækker kabine

Bag rattet befinder man sig grundlæggende godt, og der er god fralægningsplads, godt udsyn og bilen er let at køre. Men et sted er det gået helt galt for Subaru’s ingeniører: Der er spredt kontakter ud over det hele i en uskøn orden, så man både skal lede på begge sider af rattet, ved gearstangen og i loftet for at finde det man søger. Det er ikke godt nok i 2018 og noget, der igen kræver en vis tilvænning.

Det er lidt synd, at bilen på en del punkter er mere speciel, end den behøvede at være. For grundlæggende er biltypen populær. Og XV er rummelig, og mange af egenskaberne ved bilen er unikke. Men man skal altså være lidt til den nørdede side for at holde af XV, og det koster givetvis kunder. Men hører man til den målgruppe, venter en tryg og unik køreoplevelse.

Se flere Subaru XV-modeller på biler. dk