Subaru XV - teknik for nørder
Motors vurdering
Subaru XV
- Firehjulstræk
- Udstyr
- Plads
- Gearkasse
- Betjening
- Påhængsvægt
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning155 g/km
-
Effekt156 hk
-
Moment196 Nm
-
Acc. (0-100)10,4 sek.
-
Køreklar vægt1.497 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum385 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12
-
MålL:447 cm B:180 cm H:162 cm
Motors tal
- Målt forbrug 15 km/l
- Beregnet økonomi 5,35 kr./km
Subaru XV er nu kommet i en helt ny generation. Firehjulstræk, boksermotor og trinløst automatgear er som før nøgleordene, men nu er også et højt sikkerhedsniveau og en mere rummelig kabine kommet til.
XV-modellen er i bund og grund en forhøjet udgave af Impreza, og med skærmkanter af plastic og tilsvarende paneler langs siden af bilen lander den lige i det segment alle bilfabrikkerne i øjeblikket har blikket stift rettet på: De mindre crossovers eller SUV-modeller, som de også kaldes.
Det er lidt synd, at bilen på en del punkter er mere speciel, end den behøvede at være.
Man skal være godt inde i modelprogrammet hos Subaru for at se forskel på denne udgave og forgængeren, men der er alligevel sket en hel del. Den nye XV er første model, der er bygget på en helt ny platform, og dermed er den nye XV vokset nogle cm på alle ledder, og det har kastet en lidt større kabine af sig.
To øjne i forruden
Platformen er dog først og fremmest udviklet med henblik på at forbedre kollisionssikkerheden. Det er der allerede nu kommet et synligt bevis på, idet Euro NCAP har sikkerhedstestet XV til topkarakter. Selv siger Subaru, at de vil slå de store mærker som bl.a. Volvo på dette område. Og det er de også godt i gang med.
Ud over en god kollisionssikkerhed er Subaru XV også udstyret med den nye teknologi, som fabrikken kalder Eye-Sight. Det dækker over to kameraer, der er placeret i forruden, og som arbejder sammen med flere af bilens sikkerhedssystemer. Blandt andet kan nødbremsen selv få bilen til at stoppe helt op for både biler og fodgængere. Vi testede det op til 75 km/t., og det er blandt det bedste man har i øjeblikket.
De to kameraer holder også øje med vognbanens kantlinjer, og er man på vej ud over dem, advares man tydeligt, og rattet drejes og bringer bilen tilbage på ret kurs. Det fungerer glimrende!
Boksermotoren er uden turbo
På teknik-siden er Subaru en ener og blandt de få mærker, der stadig benytter boksermotoren i alle modeller. De vandrette cylindre giver et lidt lavere tyngdepunkt og giver også bilen en lidt anden motorlyd.
Men konstruktionen gør det også mere kompliceret at indbygge en turbolader, og det er derfor ikke en del af bilens udstyr. Det er forklaringen på, at den ellers ret store tolitersmotor kun yder 156 hestekræfter og et moment på bare 196 Nm. Det er ikke meget i vore dage og betyder, at Subaru XV ikke opleves specielt hurtig.
Motoren arbejder sammen med en automatgearkasse af CVT-typen. Subaru kalder den Lineartronic, og bag det navn gemmer der sig en teknik, hvor det trinløse gear er programmeret til at springe mellem faste punkter i udvekslingen. Det betyder, at gearkassen opleves næsten som en traditionel automatgearkasse, når man kører bilen med let fod.
Problemet er bare, at når man træder speederen længere ned, hvad man ofte bliver nødt til, så går motoren op i ret høje omdrejninger og bliver liggende der, indtil man har nået sin nye fart. Det er ikke rigtig lækkert i længden, og i hvert fald noget man skal vænne sig til.
Lækker kabine
Bag rattet befinder man sig grundlæggende godt, og der er god fralægningsplads, godt udsyn og bilen er let at køre. Men et sted er det gået helt galt for Subaru’s ingeniører: Der er spredt kontakter ud over det hele i en uskøn orden, så man både skal lede på begge sider af rattet, ved gearstangen og i loftet for at finde det man søger. Det er ikke godt nok i 2018 og noget, der igen kræver en vis tilvænning.
Det er lidt synd, at bilen på en del punkter er mere speciel, end den behøvede at være. For grundlæggende er biltypen populær. Og XV er rummelig, og mange af egenskaberne ved bilen er unikke. Men man skal altså være lidt til den nørdede side for at holde af XV, og det koster givetvis kunder. Men hører man til den målgruppe, venter en tryg og unik køreoplevelse.