Suzuki Baleno - grøn minibil
Motors vurdering
Suzuki Baleno
- Forbrug
- Plads
- Udstyr
- Styretøj
- Affjedring
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning98 g/km
-
Effekt90 hk
-
Moment120 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)12,3 sek.
-
Køreklar vægt940 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum355 liter
-
Akselafstand252 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 123 års garanti på bilen op til 100.000 km
-
MålL:399 cm B:175 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 25 km/l
- Beregnet økonomi 2,40 kr./km
Det går vældig stærkt med udbredelsen af nyt udstyr i de mindre biler. Det er den nye Suzuki Baleno et meget aktuelt bevis på. For blot 144.000 kr. får man en model med komfort- og sikkerhedsudstyr, som vi før skulle op i meget dyrere biler for at få.
På tekniksiden er der også sket en masse, så for første gang er det muligt at købe en hybridbil, der kan køre 25 km pr. liter, for bare 168.870 kr. Det er knageme godt gået, og det viser, hvad vi kan vente os fra flere og flere bilproducenter i de kommende år.
Den har mange plusser og enkelte minusser, og det viser endnu en gang, at man ikke kan få det hele for den halve pris, selvom vi her er kommet tættere på end nogensinde.
Det vider også, at Suzuki allerede nu er med helt fremme, når det handler om udnyttelse af ny teknik i selv de mindre bilklasser. Vi går spændende biltider i møde.
Baleno er en bil i miniklassen, hvor vi også finder bl.a. Peugeot 208, Hyundai i20 og Kia Rio, og er med sin længde på lige under fire meter blandt de største i klassen. Det mærker man, når man sætter sig ind i bilen, hvor der både ved for- og bagsæderne er usædvanlig god plads. Baleno har altid fire sidedøre og en stor, tophængslet bagklap, og bag den gemmer der sig et rekordstort bagagerum på hele 355 liter.
Motorprogrammet består i princippet af blot to benzinmotorer, en firecylindret på 1.2 liter og 90 hk og en trecylindret turbomotor på bare 1.0 liter, som yder 112 hk. De kan køre ret langt på literen: Fabrikstal på op til 25 km/l benzin og vores eget testforbrug i samme størrelsesorden er ikke hverdagskost. Et stort plus ved Baleno.
Der er tre udstyrsniveauer, Comfort, Active og Exclusive, og priserne begynder ved 139.000 kr. Men den model er næsten ikke værd at se nærmere på. Der er nemlig blot 5.000 kr. op til næste trin, hvor du får en meget omfattende udstyrspakke, der løfter brugsværdien og sikkerhedsniveauet markant. Så for 144.000 kr. får du altså en bil, der på mange måder kan køre fra de fleste af konkurrenterne, når det handler om pris, plads, udstyr og benzinøkonomi.
Sjældent sikkerhedsniveau i den klasse
I Baleno Active og Exclusive får du som en del af standardudstyret en automatisk nødbremse og en radarbaseret fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Nødbremsen virker ved både lave og høje hastigheder, på den måde at den kan nå at standse før en holdende bil ved hastigheder op til 30 km/t. Den er altid aktiv og advarer og bremser, hvis man har en bil foran, der kører væsentlig langsommere. Om den kan nå at bremse helt, afhænger af en lang række omstændigheder, men den vil kunne nedsætte kollisionshastigheden, og det kan være livreddende.
Selve nødbremsen er en velkommen funktion, som alle nye biler burde have. Advarslen er derimod lige følsom nok, for den advarer til tider også, selvom man blot triller hen mod en holdende bil i en bilkø. Den funktion kan man slå fra, og det hænder, at man får lyst til det.
Den adaptive fartpilot er bedre end ventet og styrer både speeder og bremser. Den er ikke helt så blød i sin funktion som i en Mercedes eller Volvo, men den gør et udmærket arbejde og er helt klart en stor hjælp, når du kører på motorvej. Den bremser ikke helt ned til 0 km/t., men slår fra ved ca. 25 km/t.
Det er hverken farligt eller besværligt, når man først har prøvet det et par gange. Når man først en gang har ejet en bil med dette udstyr, vil man aldrig undvære det.
Mild elmotor får bilen blidt i gang
I denne testede udgave er 1.2-litersgrundmotoren forsynet med en elektrisk hjælpemotor, der trækker med på udgangsakslen via en rem. Idéen er, at elmotoren virker som en generator, når man bremser, hvorved der dannes elektrisk energi, der lagres i et lille batteri, der er gemt under forsædet. Når man så igen træder på speederen, løber strømmen den anden vej, og nu hjælper elmotoren med at trække.
Suzuki bruger elmotoren for at spare benzin og skruer derfor ned for benzinmotorens ydelse, hver gang elmotoren arbejder. Det betyder, at du ikke får flere kræfter til rådighed end normalt, men at du – i hvert fald på papiret – bruger lidt mindre benzin. Motor kunne dog ikke køre længere i versionen med hybridsystemet end i udgaven uden, men på byetapen kørte vi en smule længere, og det er også her, teknikken for alvor giver mening.
Til gengæld kunne vi notere os en bedre funktion omkring stop-start-manøvrerne, når man holder for rødt lys. For det første slukker benzinmotoren allerede, mens bilen stadig ruller hen mod det røde lys, i hybridudgaven, mens bilen i den almindelige version skal holde helt stille, før motoren slukker. Dernæst starter hybridversionen mere blidt, da den netop benytter elmotoren som startermotor. I alt kørte vi i begge udgaver med 1.2-litersmotoren 25 km/l ved vores blandede testkørsel, og det er flot. Om man vælger 1.2’eren med eller uden hybrid, er lidt et temperamentsspørgsmål.
Den tredje motormulighed er den lille trecylindrede turbomotor. Den koster 20.000 kr. mere end 1.2’eren, og selvom den er noget kraftigere, vil vi ikke pege på den som et bedre køb. Den vibrerer mærkbart ved tomgang, og alt i alt kører Baleno med den motor ud af sit naturlige prisniveau. Brug i stedet penge på at opgradere den almindelige 1.2’er til Exclusive-niveau, hvor du får masser af lækkert udstyr.
God gearkasse, men styretøjet driller
Bag rattet venter både positive og negative overraskelser. De positive er bl.a. den føromtalte fartpilot og motorer, der bestemt er godkendt. En femtrinsgearkasse, der er let at betjene og er godt udlagt, trækker også op. Den sørger konstant for et fint forhold mellem omdrejninger, hastighed, støj og forbrug.
På den negative side tæller først og fremmest styretøjet. Vi prøvede tre udgaver af Baleno, og i de to af dem var styretøjet generende: Tandstangen klemmer omkring midterstillingen, så rattet så at sige bliver stående med det udslag, man styrer med. Det drejer ikke selv tilbage, og da det også sker ved selv små bevægelser af rattet, opleves retningsstabiliteten noget ringere, end man er vant til, selvom det egentlig blot er styretøjet, der driller. Om det er en egenskab, der kan variere fra bil til bil, er ikke til at sige.
Affjedringen er egentlig fin nok, når man kører en til to personer i bilen. Men man mærker, at det er en meget let bil, man har med at gøre, når der for alvor kommer læs på. Så er det, som om fjedrene har let ved at gå i bund, når man kører hen over et bump. Og selvom det hverken er farligt eller mærkeligt, er det et forhold, der trækker ned i den samlede bedømmelse af kørekomforten.
Meget flot udstyret og billig at køre
Som nævnt er kabinepladsen i Baleno imponerende, og det samme kan siges om udstyrsniveauet. I denne Exclusive-udgave er navigationsanlæg med indbygget bakkamera standard, og det fungerer vældig godt.
Skærmen er udstyret med Apple CarPlay og Android Auto, så du kan koble din smartphone til bilen. Der er naturligvis også bluetooth-kontrol af telefonen, og den kan betjenes fra rattet. Af andet bemærkelsesværdigt udstyr findes xenonforlygter, nøglefri åbning/låsning af døre, klimaanlæg og 16-tommers alufælge.
Vi peger på 1.2 Dualjet Exclusive uden hybridteknikken til 164.000 kr. som bedste køb. Men uanset hvilken model du vælger, får du altid en udmærket garanti med i købet, der dækker hele bilen i tre år eller 100.000 km. Du kan tilkøbe en service- og reparationsaftale til bilen, som for en periode på fem år og 100.000 km koster 5.100 kr. om året, hvilket er en skarp pris.
Prisen for at køre denne testede topudgave over fem år og 100.000 km er alt i alt knap 48.000 kr. årligt eller 2,40 kr. pr. km. Det er billigt. Vælger du i stedet 1.2 Active, der er 20.000 kr. billigere, falder de årlige udgifter med 4.000 kr., så du lander på en km-udgift på 2,20 kr. Det er så lidt, at vi vurderer, at det ikke er værd at spare.
Samlet set er Suzuki Baleno en meget interessant ny bilmodel i en klasse med hård konkurrence, og så må man blot tage det sure med det søde – køreegenskaberne er ikke helt i top, men det er prisen heller ikke. Den har mange plusser og enkelte minusser, og det viser endnu en gang, at man ikke kan få det hele for den halve pris, selvom vi her er kommet tættere på end nogensinde.