Suzuki Vitara - tilbage på sporet
Motors vurdering
Suzuki Vitara
- Pris
- Motor
- Udstyr
- Ej aut. nødbremse
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning106 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)11,5 sek.
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum375 liter
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12højst 100.000 km
Motors tal
- Målt forbrug 24 km/l
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Suzuki var i flere år storleverandør af firehjulstrækkere til danske familier. Grand Vitara på både hvide og gule nummerplader solgte som varmt brød, men så satte strengere miljøkrav, grønne afgiftsomlægninger og folks ændrede syn på disse biler en brat stopper for festen. Siden da har Suzuki måttet affinde sig med et stærkt reduceret salg af denne biltype.
Men nu er Suzuki tilbage med en helt ny, højbenet bil, der i den nye tids ånd kører langt på literen, vejer en hel del mindre, er sikker og samtidig er stærkt reduceret i pris. Velkommen til Suzuki Vitara anno 2015.
Der er virkelig ikke tale om varm luft, når vi siger, at priserne er reduceret. Mindste udgave koster 200.000 kr., og vælger man en firehjulstrukken dieseludgave med alt i sikkerheds- og komfortudstyr, kan prisen fortsat holdes under 300.000 kr. Det er godt gået!
Dieselmotoren er bedst
Man kan vælge mellem en 1.6-liters benzin- eller dieselmotor. De yder begge 120 hk, men dieselmotoren er noget stærkere med sit drejningsmoment på 320 Nm – næsten dobbelt så meget som i benzineren.
Det gør det muligt at have en mere langbenet gearing, som kan holde omdrejningerne nede. Dieselmotoren kører derfor med seks gear, mens benzinversionen kun har en femtrins gearkasse. På motorvej er der stor forskel på oplevelsen af motorerne, hvor dieselmotoren støjer markant mindre.
Også brændstofforbruget er lavere for dieselversionen, der går næsten syv km længere pr. liter. Vi kørte endda 24 km pr. liter, så der er heller ikke tale om varm luft i denne sag. Merprisen for dieselmotoren er 40.000 kr. Senere på året dukker der automatgear op til både benzin- og dieselmodellerne.
I øvrigt kører Vitara ganske glimrende. De store 17-tommershjul, der ser godt ud på bilen, gør dog ikke noget godt for affjedringen, der virker en anelse stødende på hullede veje.
Læs også: Motors test af Suzuki Vitara med benzinmotor
Der er tre udstyrsniveauer: Comfort, Active og Exclusive. Egentlig er alle tre niveauer pænt udrustet, men det ville næsten være synd at vælge det laveste niveau. For 30.000 kr. ekstra får man nemlig så meget lækkert udstyr med i købet, at der er fuld valuta for pengene. Dermed bliver billigste benziner en Active til 230.000 kr. og en dieseludgave til 270.000 kr.
Active-udstyret omfatter et multimediecenter med en trykfølsom skærm med radio, telefon, bakkamera og mulighed for at køre navigation (3.500 kr.). Derudover er der de omtalte 17-tommers alufælge, klimaanlæg, sædevarme, læderrat og en række detaljer, der får bilen til at se godt ud.
Suzuki Vitara er testet af Euro NCAP, her er det officielle resultat de maksimale fem stjerner, og det vidner om en solid indbygget grundsikkerhed i karrosseriet. Det er imidlertid topudgaven, der er testet. Det betyder, at de fem stjerner kun gælder for biler med en automatisk nødbremsefunktion, hvilket omfatter topmodellen Exclusive samt Active med firehjulstræk.
Man kan ikke tilkøbe mere sikkerhedsudstyr til de øvrige udgaver, og da det tæller kraftigt hos Euro NCAP, går bilen faktisk helt ned på kun tre stjerner, når man korrigerer for dette. Vil man have en femstjernet Vitara, er det den firehjulstrukne udgave af Active-niveauet, der er billigste mulighed til 260.000 kr. for en benziner og 300.000 kr. for en dieseludgave, og det er da også disse udgaver, vi vil anbefale, at man vælger.
Design selv bilen
Brugsværdien af Vitara er på et ret højt niveau. Der er god plads ved forsæderne, som begge er omkranset af fin fralægningsplads. Bagsædet er til tre personer, og også her er pladsen på et pænt niveau. Bagagerummet rummer 375 liter, og det er regulært i formen og let at udvide i to tempi ved at folde bagsædets ryglæn fremover.
Som campingvognstrækker er Vitara også interessant. Benzinudgaverne må trække 1.200 kg, og dieseludgaverne må trække 1.500 kg. Og det kan klares med et almindeligt kørekort.
I kabinen er farver og materialekvalitet ikke det mest opsigtsvækkende. Men der er mulighed for at udskifte nogle dele med farverige paneler, så bilen fuldstændig skifter karakter. Dermed kan man let skabe sig en bil, som næsten ingen andre har. Også udvendigt kan man vælge mellem flere muligheder, hvoraf en del er tofarvede. Sidstnævnte koster 12.000 kr. ekstra og er i lighed med resten af bilen på et prismæssigt niveau, der er langt under konkurrenternes.
Alt i alt gør Suzuki Vitara det igen muligt for os danskere at erhverve en økonomisk bil, der skiller sig ud fra mængden, og som indfrier drømmen om en høj, terrængående bil.