En rød Tesla Model 3 kører på en landevej med græs i baggrunden.
Biltest

Tesla Model 3 – Billigste model er det bedste køb

Tesla Model 3 har fået en mærkbar og på nogle punkter overraskende opdatering. Selvom betjeningen af bilen nok vil volde nogle bilister problemer, må denne billigste udgave af den elektriske sedan siges at være et rigtig godt køb til prisen.
En rød Tesla Model 3 set bagfra, mens den holder foran en græsplæne.

Motors vurdering

Tesla Model 3

El
339.990 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Mobilopkobling
  • Betjening
  • Viskere
  • Dørhåndtag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    320 hk
  • Moment
    420 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.838 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    682 liter
  • Akselafstand
    288 cm
  • Officiel rækkevidde
    554 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
    Bilgaranti: Maks. 80.000 km. Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:472 cm B:185 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km
  • Målt rækkevidde 400 km

Sikkerhed

2019
Luk

Den faceliftede Tesla Model 3 fås i øjeblikket kun i to udgaver: Denne billigste udgave med baghjulstræk, og den 60.000 kr. dyrere version med firehjulstræk, som du kan læse test af her.

I „Model 3 Baghjulstræk“, som den kort og godt hedder, er batteriet på netto 58 kWh i stedet for 79 kWh. Det påvirker naturligvis rækkevidden, som Tesla her angiver til 554 km i stedet for 678 km. Begge tal er dog rigtig flotte.

Mens vi ved vores test af den dyre udgave kørte, hvad der svarer til 550 km på motorvej med 110 km/t. ved 20 grader, så viste vores tilsvarende måling i denne udgave, at man her kun kan forvente at køre omkring 400 km. Helt præcist kunne vi dog ikke måle det på grund af regn og rusk på testdagen.

I denne udgave lader bilen maksimalt med 170 kW mod den stores 250 kW. Vi ladede fra 30 procent kun med i snit 75 kW over en halv time, dog kortvarigt med 145 kW.

Det er som altid en stor fornøjelse at køre hen til en Tesla ladestation med forvarmet batteri og så blot sætte stikket i, hvorefter den går i gang med at lade. Lettere kan det næsten ikke være. Alligevel har vi valgt, at den lavere ladehastighed sammen med den kortere rækkevidde koster en stjerne i vores samlede vurdering af bilen.

Kabine med stor skærm i en Tesla Model 3
Førerpladsen er en opvisning i enkelhed: Der er stort set ingen knapper, og selv armene til blinklys og viskere bag rattet er erstattet af knapper på rattet og menuer på skærmen, som her er det primære kontrolpanel. Det virker, men man skal lige lære det at kende ...

God bil med minusser

Køreindtrykket er ikke markant anderledes end i udgaven med firehjulstræk. Undervognen er blevet meget mere komfortabel end tidligere, og støjniveauet er sænket mærkbart. Der er selvfølgelig ikke helt så mange kræfter som i den store udgave, men der er stadig nok til, at al kørsel foregår smidigt.

Giver man gas i en kurve, mærker man kortvarigt, at bilen har baghjulstræk, men det bliver aldrig farligt, da systemet selv lukker ned for gassen med det samme, hvis en udskridning er på vej.

På minussiden har vi igen noteret dørhåndtagene, der kræver al for megen opmærksomhed, når man skal ind i bilen, og vinduesviskerne, der ikke kan køre på automatik, da systemet ikke registrerer regn korrekt.

Dertil kommer en vognbaneassistent, der indimellem kan finde på at bremse ned uden grund, og som ofte kræver, at man drejer på rattet, da der ikke er pulsføler i rattet.

Vil man køre med bilen uden sin telefon som nøgle, er det lidt besværligt at nøglekortet skal placeres det helt rigtige sted i bilen.

Man tænder blinklys via knapper på rattet i en Tesla Model 3
Til venstre ses knappen, hvorfra man tænder for blinklyset, der altså ikke længere aktiveres fra en blinkerarm, som de fleste nok er vant til. Det er ikke altid helt optimalt. At Tesla til højre på rattet har placeret en knap til aktivering af vinduesviskerne, kan nok ses som en tilståelsessag, der viser, at regnsensoren ikke virker, som det var tiltænkt.

Bedste Tesla Model 3 til prisen

I lighed med testen af den firehjulstrukne udgave er idéen med at have en kontakt på rattet til aktivering af blinklyset også et stort minus. Det driller særligt i rundkørsler, hvor man foranlediges til at se ned på rattet i stedet for at holde øje med f.eks. bløde trafikanter.

Der er dog også mange positive sider ved bilen. Det er f.eks. bilens geniale opkobling til telefon, internet og app-samarbejdet, ligesom den generelle komfort og kabinekvalitet nu er en nydelse. Alt i alt viser denne fornyede Model 3 derfor, at Tesla stadig byder på en samlet oplevelse, hvor kun de færreste af konkurrenterne kan følge med.

Kan man nøjes med de færre hestekræfter og den lidt kortere rækkevidde, er denne billigste udgave trods sine kun fem stjerner alligevel det bedste køb til prisen, mens udgaven med det store batteri stadig rydder bordet som den samlet set bedste elbil i klassen.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen