Tesla Model 3 – Facelift til 6 stjerner
Motors vurdering
Tesla Model 3
- Sæder
- Komfort
- Rækkevidde
- Fire års garanti
- Udstyr
- Adgang bagagerum
- Betjening
- Ladehastighed
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (netto): 79 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt498 hk
-
Moment560 Nm
-
Topfart201 km/t.
-
Acc. (0-100)4,4 sek.
-
Køreklar vægt1.828 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum594 liter
-
Akselafstand288 cm
-
Officiel rækkevidde678 km
-
Garanti (bil/lak/rust)4 / 4 / 12Bilgaranti: Maks. 80.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:472 cm B:185 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,15 kr./km
- Målt rækkevidde 550 km
Med en fuld opladt bil og to ladepauser a 15 minutter vil ejeren af en Tesla Model 3 kunne køre over 1.000 km med 110 km/t. på motorvejen. Dermed slår maskinen mennesket, for ingen chauffør bør køre 10 timer med blot 2 x 15 minutters hvile.
Men det er ikke kun rækkevidden, der er blevet bedre med faceliftet af Model 3. Vigtigere er det faktisk, at Tesla har lyttet til den kritik, der har været af komforten. Model 3 er fortsat en sportsligt kørende model, men opdateringer på undervognen har gjort affjedringen markant mere komfortabel på motorvej.
Video: Se nærmere på Tesla Model 3
Og så er støjniveauet faldet drastisk takket være støjisolerende ruder hele vejen rundt. Den adaptive fartpilot og vognbanecentreringen er også blevet opgraderet, og de fungerer langt bedre end i forgængeren.
Sidst men ikke mindst, er sæderne også blevet bedre. Tidligere støttede de dårligt og var lidt svampede, nu er der strammet op, så sæderne både støtter godt og kan justeres til en bedre siddeposition. Det gør Model 3 til den mest interessante el-sedan på markedet for alle, der ofte kører langt.
Hvor langt kører Tesla Model 3 på en opladning?
Den officielle WLTP-rækkevidde er 629 km, men på standardfælgene angiver Tesla en rækkevidde på 678 km.
Under FDMs rækkeviddemåling, der udføres med 110 km/t. på motorvej, er rækkevidden naturligvis kortere. Her kørte vi, hvad der svarer til 460 km ved 0 grader og 550 km ved 20 grader.
Det er den længste rækkevidde, vi har målt, siden vi startede denne testmetode i 2019 – med syv km pr. kWh er det også den mest effektive elbil, vi har testet.
Hvor hurtigt lader Tesla Model 3?
Efter den lange tur på motorvej satte vi bilen til at forvarme batteriet i 15 minutter for at give det mulighed for at modtage mere strøm. Vi ladede på Teslas nyere V3-ladere, hvor den maksimale ladeeffekt på 250 kW skulle være mulig. Vi så dog ikke højere ladeeffekt end 192 kW under vores opladning.
Efter 15 minutter havde vi fået 35 kWh (svarende til 255 km) på batteriet, men herefter faldt ladeeffekten markant, så efter 30 minutter havde vi kun modtaget 55 kWh (svarende til 370 km).
Tesla oplyser på deres hjemmeside, at man kan lade 282 km på 15 minutter. Beregnes det ud fra deres WLTP-tal, så giver det præcis samme strømmængde, som vi modtog. Dermed må det være et mere korrekt udtryk for den reelle opladning, man vil opleve som ejer, og mere relevant end en maksimal ladeeffekt på 250 kW.
Smart gearvælger i Tesla Model 3
Et særkende ved Tesla er deres fandenivoldskhed. Tesla vælger konsekvent at gå deres egne veje, hvilket giver dem store fordele på nogle punkter, men det gør også deres biler lidt besværlige for de ikke-indviede.
Tesla startede med hverken at have nøgle til bilen eller startknap og med at fjerne instrumenthuset i deres mest solgte modeller, 3 og Y. Men i den nye generation af Model 3 har de også fjernet viskerarmen og gearvælgeren bag rattet. De er nu placeret hhv. på rattet og på den 15 tommer store trykskærm.
Gearvælgeren er det mest vellykkede. Den popper op på venstre side af skærmen, når hastigheden er lav. Det er let at finde, og man bliver hurtigt fortroligt med den. Skulle skærmen gå i stykker, er der nogle knapper ved havariblinket i loftet, hvor man kan skifte gear.
Knapper til blinklys sidder på rattet
Knapperne til blinklyset har Tesla placeret på rattet. Begge sidder i venstre side, og det gør det lidt svært hurtigt at finde knapperne uden at se. Det ville være smartere, hvis der havde været en i hver side.
Det sværeste er at blinke korrekt i rundkørsler. Her virker det, som om Tesla havde forventet, at deres navigation var klar til at overtage opgaven med at blinke. Men som det er nu, skal man virkelig tænke sig om eller blinke for tidligt eller slet ikke. Det er kort sagt noget rod.
På motorvejen er der til gengæld indført en funktion, hvor bilen blinker, indtil man har foretaget hele vognbaneskiftet. Så den kan blinke fire eller otte gange, afhængig af hvor hurtigt du skifter vognbane. Det er genialt, men når helheden ikke er der, vil det kunne få nogle til at fravælge en ellers markant forbedret bil.
Det gælder også for parkeringshjælpen Tesla Vision, hvor afstandssensorer er erstattet af kameraberegninger, som ofte forvirrer mere, end de gavner. Idéen er god nok, men udførelsen halter.
Hvor meget plads er der i Tesla Model 3?
Tesla Model 3 er en sedan, og det er en karrosseriform, som historisk set har haft det svært i Danmark. Vi har traditionelt valgt femdørsbiler eller stationcars, og i de senere år er vi hoppet med på SUV-bølgen.
Det har dog hidtil ikke afholdt danskerne fra at købe Tesla Model 3. Og sedanformen er da også nærmest genial i forhold til aerodynamik, og det er årsagen til, at rækkevidden er så lang på 3'eren.
I forhold til bagagerummet er det mest adgangen, der er en udfordring. For med 594 liters bagagerum er der plads nok til selv de mest krævende. Dertil har Model 3 en frunk med yderligere 88 liter plads under frontklappen.
Lille skærm ved bagsædet på Tesla Model 3
I kabinen er pladsen lidt mere kneben, især på bagsædet hvor der ikke er så meget knæplads, samtidig med at man sidder tæt på gulvet. Også her er de nye sæder lidt bedre, men forbedringen er størst på forsæderne.
Glastaget giver ekstra højde i kabinen, og det giver mere loftshøjde, end man forventer i en sedan.
Bagsædepassagererne fået en 8”-skærm til underholdning og styring af klimaanlægget. Det ser smart ud, men det er en meget lille skærm – en mobiltelefon i hånden vil reelt give en meget større skærmoplevelse.
En sidste kabinedetalje er, at materialekvaliteten og samlingerne er blevet markant bedre. Bemærk dog, at dørsiderne er lidt mere eksklusive i Long Range-versionen i forhold til basismodellen, Standard Range.
Udfordret på udstyr
Teslas filosofi er at levere et højt udstyrsniveau med få tilvalg. Fordelen er, at det er nemmere at bygge og håndtere produktionen af en ensrettet bilproduktion, og det giver i den sidste ende billigere biler.
Men det betyder også, at selvom Tesla Model 3 har fået nye forlygter, der giver et mere ensartet langt lys, så kan du stadig ikke tilvælge adaptive forlygter. Det er ærgerligt, at de er leveringsdygtige i pruttepuder, karaoke og andre sjove ting, men ikke kan få det essentielle løst.
Apropos lys, så virker automatisk op- og nedblænding heller ikke i den faceliftede Model 3. For når du kører ind i et bebygget område med gadebelysning, så tænder den også for det lange lys. Det er ulovligt.
Det stringente design og fokus på at fjerne alt har også betydet, at der hverken er instrumentskærm med hastighed bag rattet eller et headup-display. Dermed er man nødt til at flytte øjnene helt ind på trykskærmen i kabinen for at se, hvor hurtigt man kører.
Og så er der hverken Android Auto eller Apple CarPlay. Tesla-ejere siger, at at man lærer at leve med det, også fordi Apple Music og Tidal nu har suppleret Spotify som indholdsleverandør. Men det havde været bedre, hvis man selv kunne tilvælge mobilintegration.
Meget udstyr og få konkurrenter
Men udstyrsniveauet er generelt højt i Tesla Model 3 med klimaanlæg, adaptiv fartpilot og Autosteer, der holder bilen centreret i vognbanen. Sammen med den lange rækkevidde og markant forbedrede komfort er det med til at løfte den samlede vurdering helt til tops med seks stjerner.
Dermed ikke sagt at den er perfekt for alle. Model 3 er en bil, som kræver tilvænning, og at du kan leve med dens særheder. Men overordnet set er den p.t. klassens bedste valg.
Og synes du, at prisen på 400.000 kr. er lige høj nok, så får du mange af forbedringerne ved at vælge basisudgaven af Model 3 til 340.000 kr. Her er dog kun træk på baghjulene, og rækkevidden bliver lidt kortere.
Men den fremstår også som et meget attraktivt valg. Især i forhold til konkurrenter som Hyundai Ioniq 6, hvor ladningen er bedre, men komforten er ringere, og det er essentielt i en langtursbil. Det har Tesla fået løst med faceliftet af Model 3.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.