Toyota bZ4X – Opdateringen hjalp
Motors vurdering
Toyota bZ4X
- Indretning
- Garanti
- Komfort
- Rækkevidde
- Ingen bagrudevisker
- Ingen frunk
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 71,4/64 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment266 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,5 sek.
-
Køreklar vægt1.895 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum452 liter
-
Akselafstand285 cm
-
Officiel rækkevidde504 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil og lak: Maks. 100.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
-
MålL:469 cm B:186 cm H:165 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,05 kr./km
- Målt rækkevidde 340 km
Dette er en test af den opdaterede udgave af Toyota bZ4X. Her ser vi udelukkende på, om der er rettet op på de mangler, vi kritiserede i den oprindelige test. Vil du læse den fulde test af bilen, hvor bl.a. køreegenskaber, plads og økonomi indgår, så klik her
Skuffende måleresultater for de to vigtigste egenskaber for en elbil, nemlig rækkevidden og ladetiden, resulterede i, at Motor frarådede, at man købte Toyotas nyeste elbil, bZ4X, da vi testede bilen tidligere i år.
Med en målt rækkevidde på blot 240 km i vinterkulde ved konstant 110 km/t., var der umanerlig langt op til fabrikstallet, der stiller over 500 km i udsigt. Samtidig var ladetiden ikke på det niveau, man kunne forvente, ligesom det var svært at orientere sig om batteriets resterende strømniveau, mens man kørte.
Kritikken fik fabrikken til at gå i tænkeboks, og imens blev alle leverancer udskudt et halvt års tid. Tiden blev benyttet til at udvikle en ny software, der bedre holder styr på energien i bilen.
F.eks. blev en større andel af batteriets samlede kapacitet givet fri til daglig kørsel, ligesom klimaanlæggets påvirkning af rækkevidden blev mindsket.
Også ladehastigheden blev løftet og justeret, så bZ4X kan fortsætte med at hurtiglade, selv efter de 80 procent er nået.
Toyota bZ4X har fået længere rækkevidde
Vi har nu testet den opdaterede udgave. Resultatet af ændringerne er, at Toyota bZ4X nu opfører sig, som mange andre moderne elbiler. Den kører nu 19 procent længere end før i vores måling, men stadig en hel del kortere end fabrikstallet. Nu er den dog på niveau med flere af de andre elbiler, som Motor har testet.
Ved sommertemperaturer er forskellen op til WLTP-tallet mindsket fra 51 procent til nu 33 procent, hvilket stadig ligger i den høje ende af vores målinger.
Ladehastigheden er også forbedret, så vi nu kunne lynlade med i snit 124 kW i det første kvarter mod tidligere blot 100 kW. Ifølge bilens display kørte vi i øvrigt 5,9 km pr. kWh under vores rækkeviddetest, hvilket er fint.
Toyota bZ4W Active (2WD) | 0 grader | 20 grader |
---|---|---|
Stortest (januar) | 240 km | 285 km |
Ny test (august) | 285 km | 340 km |
WLTP-rækkevidde | 504 km |
Opdateringerne betyder, at FDM nu ikke længere fraråder, at man køber bilen. Dog skal man som altid sikre sig, at bilens egenskaber passer til ens behov.
Alle de Toyota bZ4X, der er solgt til kunder i Danmark, er i øvrigt opdateret til den nye udgave, før de blev udleveret.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.