Elbilen Toyota bZ4X kører på en landevej
Biltest

Toyota bZ4X – Opdateringen hjalp

Da Motor i vinter testede Toyotas nye elbil, bZ4X, var dommen hård: Om igen, Toyota! Fabrikken lyttede til kritikken og tog bilen ind til en kraftig opdatering, så de værste fejl kunne rettes. Det har både forsinket og forbedret bilen.
Elbilen Toyota bZ4X set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Toyota bZ4X

El
399.990 kr.
  • Indretning
  • Garanti
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Ingen bagrudevisker
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 71,4/64 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    266 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.895 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    452 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Officiel rækkevidde
    504 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil og lak: Maks. 100.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:469 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 340 km

Sikkerhed

2022
Luk

Dette er en test af den opdaterede udgave af Toyota bZ4X. Her ser vi udelukkende på, om der er rettet op på de mangler, vi kritiserede i den oprindelige test. Vil du læse den fulde test af bilen, hvor bl.a. køreegenskaber, plads og økonomi indgår, så klik her

Skuffende måleresultater for de to vigtigste egenskaber for en elbil, nemlig rækkevidden og ladetiden, resulterede i, at Motor frarådede, at man købte Toyotas nyeste elbil, bZ4X, da vi testede bilen tidligere i år.

Med en målt rækkevidde på blot 240 km i vinterkulde ved konstant 110 km/t., var der umanerlig langt op til fabrikstallet, der stiller over 500 km i udsigt. Samtidig var ladetiden ikke på det niveau, man kunne forvente, ligesom det var svært at orientere sig om batteriets resterende strømniveau, mens man kørte.

Kritikken fik fabrikken til at gå i tænkeboks, og imens blev alle leverancer udskudt et halvt års tid. Tiden blev benyttet til at udvikle en ny software, der bedre holder styr på energien i bilen.

F.eks. blev en større andel af batteriets samlede kapacitet givet fri til daglig kørsel, ligesom klimaanlæggets påvirkning af rækkevidden blev mindsket.

Også ladehastigheden blev løftet og justeret, så bZ4X kan fortsætte med at hurtiglade, selv efter de 80 procent er nået.

Displayet i en Toyota bZ4X
En synlig ændring ses i displayet, hvor man nu løbende får samhørende visning af den tilbageværende rækkevidde og batteriets aktuelle energiindhold i procent.

Toyota bZ4X har fået længere rækkevidde

Vi har nu testet den opdaterede udgave. Resultatet af ændringerne er, at Toyota bZ4X nu opfører sig, som mange andre moderne elbiler. Den kører nu 19 procent længere end før i vores måling, men stadig en hel del kortere end fabrikstallet. Nu er den dog på niveau med flere af de andre elbiler, som Motor har testet.

Ved sommertemperaturer er forskellen op til WLTP-tallet mindsket fra 51 procent til nu 33 procent, hvilket stadig ligger i den høje ende af vores målinger.

Ladehastigheden er også forbedret, så vi nu kunne lynlade med i snit 124 kW i det første kvarter mod tidligere blot 100 kW. Ifølge bilens display kørte vi i øvrigt 5,9 km pr. kWh under vores rækkeviddetest, hvilket er fint.

Så langt kørte vi på en opladning
Toyota bZ4W Active (2WD) 0 grader 20 grader
Stortest (januar) 240 km 285 km
Ny test (august) 285 km 340 km
WLTP-rækkevidde   504 km

Opdateringerne betyder, at FDM nu ikke længere fraråder, at man køber bilen. Dog skal man som altid sikre sig, at bilens egenskaber passer til ens behov. 

Alle de Toyota bZ4X, der er solgt til kunder i Danmark, er i øvrigt opdateret til den nye udgave, før de blev udleveret.

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen