Toyota GR Yaris set forfra
Biltest

Toyota GR Yaris – Toyota med et tvist af vanvid

Toyota er hovedsageligt kendt for velbyggede og snusfornuftige modeller. Men i GR-afdelingen er det sportslig kørsel, der er i fokus, og det demonstrerer Toyota GR Yaris på overbevisende måde.
Toyota GR Yaris set bagfra

Motors vurdering

Toyota GR Yaris

12,1 km/l
Benzin
499.990 kr.
  • Motor
  • Intensitet
  • Effektivitet
  • Pris
  • Siddeposition
  • Styrepræcision
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    186 g/km
  • Effekt
    261 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.280 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    174 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Højst 100.000 km
  • Mål
    L:400 cm B:181 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,90 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Toyota GR Yaris er en bil af fortiden med et tvist af vanvid. Den er skabt på baggrund af en passion for rally og oktanbaseret køreglæde.

Efter en længere pause trådte Toyota for fem år siden ind i VM-rallyserien, og har siden vundet VM-titlen i både kører- og konstruktørmesterskabet.

Det har de fejret med først med en specialversion af Yaris kaldet GRMN, der blot blev bygget i 400 eksemplarer, og nu denne hurtigere og mere rallyrå GR Yaris.

Toyota GR Yaris kabine
Der er mange GR-detaljer i kabinen. Speedometeret går til 280 km/t., de røde syninger på sæder og rat og den lille drejeknap foran gearstangen, hvor du kan skifte mellem tre indstillinger for firehjulstrækket.

Toyota GR Yaris er ikke bare en Yaris

Selvom den mest ligner en pumpet Yaris, så er Toyota gået radikalt til værks. Eksempelvis er døre og klapper lavet af aluminium for at spare vægt, taget er af kulfiber, og karosseriet er specialbygget til modellen.

Her er også firehjulstræk kombineret med en manuel gearkasse. Ikke for at gøre bilen hurtigere, men for at gøre køreoplevelsen mere intens.

Firehjulstrækket kan justeres på en knap i kabinen, så du kan ændre fordelingen af kræfter, fra at den trækker mest på forhjulene, til den trækker mest på baghjulene eller lige meget for og bag.

Så kan du selv vælge, om du vil have sikkerhed, effektivitet eller sjov og ballade.

Toyota GR Yaris gearvælger
Fedt at Toyota holder fast i det manuelle gearskifte. Det er med til at give en mere intens køreoplevelse, og det udfordrer også køreren i højere grad end automatgear, der efterhånden er det mest udbredte blandt performancebiler.

Valg mellem sport og komfort i Toyota GR Yaris

Der er ikke mange tilvalg, men testbilen havde en circuit-pakke til 76.000 kr. Det er mange penge, men er også med til at opgradere undervogn, styretøj, fælge og tilføje Torsen-differentialer. Kort sagt tilføjes alt det, man gerne vil have, når man køber en dedikeret køremaskine.

Du kan også få en convenience-pakke til 46.000 kr., der består ekstra sikkerhedsudstyr, headup-display, navigationsanlæg og p-sensorer.

Alt sammen udstyr som vil passe fint på bilen, men du kan desværre ikke kombinere pakkerne. Du må altså vælge mellem sport og komfort.

Toyota GR Yaris bagsæde
Det er lidt besværligt at komme om på bagsædet, men der er plads til to personer. Bemærk, at taget falder meget, og det tager lidt af lofthøjden.  

Hvordan kører Toyota GR Yaris?

Motoren er ligesom VM-maskinen på 1.6 liter med turbo, men den har kun tre cylindre, og det er med til at give en bastung og intens motorlyd – som delvis er kunstigt skabt i bilens højttalere.

Selve accelerationen kommer prompte, og fordi den har turbo, er bundtrækket godt, og med 261 hk er der rigeligt med kræfter.

Kombinationen med den velskiftende gearkasse giver et smil på læben, omend man skal holde sig tilbage på offentlig vej. Der er godt med krudt i raketten.

Køreegenskaberne er smittende, og intensiteten i køreoplevelsen er stor. Vi noterede dog, at styretøjet kan savne lidt føling i indstyringen. Ikke i forhold til en almindelig personbil, men i forhold til de bedste køremaskiner, som GR Yaris skal måles op mod. Her kan man savne lidt nerve i forhold til ikoner som Mitsubishi Lancer Evolution VI.

Siddepositionen er også meget høj, så bakspejlet dækker for udsynet gennem forruden, og samtidig er der dårligt udsyn bagud for højere chauffører. I en rallybil sidder man næsten på gulvet, den justeringsmulighed savnes i GR Yaris.

Toyota GR Yaris bagagerum
En kabinekuffert kan knapt ligge i længden i bagagerummet, der også er meget lavt. Det koster at have firehjulstræk i en lille bil. 174 liter imponerer ingen, men er nok til en weekendtaske, køredragt og en hjelm.

Hvad koster Toyota GR Yaris?

GR Yaris skal også levere en god oplevelse, for med en pris på 500.000 kr. – og 576.000 kr. med Circuit-pakken – så ender den i en liga, hvor kun få bilkøbere er med. I hvert fald herhjemme.

Den bliver ramt af dårlig brændstoføkonomi og høje afgifter på dyre biler. Fornuftsvurderingen vil nok ende på tre stjerner prisen taget i betragtning, men her lader vi køreglæden vægte mere i stjernetildelingen, og vi uddeler derfor fem hjerteformede stjerner.

Og selvom en 0-100 km/t.-tid på 5,2 sek. ikke imponerer i en Tesla-tid, så handler GR Yaris ikke om at nå mest muligt på tid, men om at have det sjovest i den tid, man har bag rattet.

Læs flere bilnyheder