Toyota Proace – wannabe VIP
Motors vurdering
Toyota Proace
- Plads
- Bagagerum
- El-skydedøre
- Køreegenskaber
- Adaptiv fartpilot
- Fralægningsplads
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning163 g/km
-
Effekt177 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)10,1 sek.
-
Køreklar vægt2.100 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum700 liter
-
Akselafstand328 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti højst 100.000 km
-
MålL:531 cm B:192 cm H:194 cm
Motors tal
- Målt forbrug 15 km/l
- Beregnet økonomi 8,00 kr./km
VIP er et fortærsket udtryk. Misbrugt i alskens tilfælde som koncertbilleter, biografbilletter, campingpladser og denne testbil: Toyota Proace Verso VIP.
En bil som hverken vil transportere H.M. Dronningen, Statsministeren eller Caroline Wozniacki. Og man forstår dem godt, for VIP-betegnelsen på Proace Verso er en kende misvisende.
Om ikke andet vil børnene føle sig som VIP, når de elektriske skydedøre åbnes med nøglen.
Men lad os starte med de gode oplevelser. Det gode ved at basere en transporter på en varebil er, at du næsten altid har skydedøre. Det giver en god åbning til kabinen, og det letter adgangen betragteligt. I Proace Verso VIP er skydedørene endvidere elektriske, så du kan som chauffør åbne og lukke dørene for dine passagerer.
God service og ikke mindst slipper chaufføren for at rejse sig fra førersædet. Der er plads til seks personer, hvor de bagerste fire kan sidde med ansigterne mod hinanden. Her er også mulighed for at få små borde op, så man kan have en computer eller et spil kort i gang. Kombineret med lædersæderne er det med til at give en anderledes oplevelse end de fleste andre biler på markedet.
Massage og tåbelig gearvælger
Chaufføren har også lædersæder, der endda har en massagefunktion. Det er en af fordelene ved Toyotas samarbejde med Citroën/Peugeot, da massagefunktionen kommer fra deres modeller.
Det er også herfra, at der er et headup-display, der ikke skydes op i forruden, men på en lille skærm over rattet. Det fungerer udmærket, men det er mere praktisk end elegant. Generelt er mange kontakter taget fra Citroën/Peugeot, og Toyota-ejere vil spejde forgæves efter de knapper, de er vant til.
Læs også Motors test af VW Amarok
Største irritationsmoment er dog gearvælgeren. Med automatgear skal man vælge mellem P, R, N og D. Det gøres ved at dreje på en drejeknap. Men den skal altid placeres i ”P”, når man slukker motoren. Hvorfor den ikke automatisk selv kører i ”P”, når man lukker bilen ned, som i mange andre biler i samme prisklasse, er et mysterium.
Prisen er for VIP’er
Anmeldelsen her vil bære præg af prislisten. For er der noget VIP over oplevelsen, må det være at betale 800.000 kr. for at købe en varebil med lædersæder i varerummet. Selv med en rimelig lang liste over standardudstyr, står bilen ikke mål med prisen.
Det gælder især for køreegenskaberne, der virker underlige og usammenhængende. Det er forståeligt, at den vil køre mere som en varebil end en personbil p.g.a. bilens form. Men affjedringskomforten lever ikke op til prisen. Her vil vi forvente en mere silkeblød køreoplevelse, og dertil er svingegenskaberne ikke harmoniske. Det føles som om, man med rattet styrer på noget, der foregår fem meter under førersædet.
God motor og dårlig fartpilot
Toliters dieselmotoren har et godt bundtræk, og gearskiftene foregår hæderligt. Der er ikke VIP over oplevelsen, men man kommer frem, og der savnes ikke kræfter.
Mere kritisk er den adaptive fartpilot, der er en del af standardudstyret. En adaptiv fartpilot skal aflaste køreren ved automatisk at holde afstand til de forankørende. Men i Proace Verso kan den adaptive fartpilot ikke aktivere bilens bremser.
På udkig efter ny bil? Brug guiden på FDM Biler.dk
Det er et billigt system, vi tidligere har set på Citroën og Peugeots modeller, hvor man kun kan motorbremse bilen, og det er nærmest værre end ingenting. Du kan nemlig ikke stole på, at bilen kan holde afstand til bilen foran hver gang. Halvautomatiske systemer er ikke halvgode, de er dårlige.
Kedelig kabine
Trods lædersæderne er designet og plastmaterialerne i kabinen ikke på niveau med bilens pris, og kombineret med en indretning, hvor kopholderne er skidt placeret, og der savnes fralægningsplads omkring chaufføren, trækker det ned i den samlede anmeldelse.
Vi balancerer mellem to og tre stjerner, og det er kun de gode pladsforhold og ikke mindst det meget store bagagerum selv med seks pladser i brug, der trækker op til den tredje stjerne.
Far og mor til fire-fem - egne eller sammenbragte børn - har ikke mange biler at vælge imellem. Her kan Proace Verso være en løsning. Om ikke andet vil børnene føle sig som VIP, når de elektriske skydedøre åbnes med nøglen.