Toyota Proace forfra
Biltest

Toyota Proace – wannabe VIP

Toyota har lavet en VIP-version af deres Proace-varebil. Men hverken sort lak, læderkabine eller en lang liste med standardudstyr får løftet oplevelsen op på VIP-niveau.
Toyota Proace bagfra

Motors vurdering

Toyota Proace

16,1 km/l
Diesel
799.900 kr.
  • Plads
  • Bagagerum
  • El-skydedøre
  • Køreegenskaber
  • Adaptiv fartpilot
  • Fralægningsplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    163 g/km
  • Effekt
    177 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.100 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    700 liter
  • Akselafstand
    328 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti højst 100.000 km
  • Mål
    L:531 cm B:192 cm H:194 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 8,00 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

VIP er et fortærsket udtryk. Misbrugt i alskens tilfælde som koncertbilleter, biografbilletter, campingpladser og denne testbil: Toyota Proace Verso VIP.

En bil som hverken vil transportere H.M. Dronningen, Statsministeren eller Caroline Wozniacki. Og man forstår dem godt, for VIP-betegnelsen på Proace Verso er en kende misvisende.

Om ikke andet vil børnene føle sig som VIP, når de elektriske skydedøre åbnes med nøglen.

Men lad os starte med de gode oplevelser. Det gode ved at basere en transporter på en varebil er, at du næsten altid har skydedøre. Det giver en god åbning til kabinen, og det letter adgangen betragteligt. I Proace Verso VIP er skydedørene endvidere elektriske, så du kan som chauffør åbne og lukke dørene for dine passagerer.

God service og ikke mindst slipper chaufføren for at rejse sig fra førersædet. Der er plads til seks personer, hvor de bagerste fire kan sidde med ansigterne mod hinanden. Her er også mulighed for at få små borde op, så man kan have en computer eller et spil kort i gang. Kombineret med lædersæderne er det med til at give en anderledes oplevelse end de fleste andre biler på markedet.

Toyota Proace kabine
Du mærker ikke, at du sidder i en bil til 800.000 kr. bag rattet af Proace Verso VIP. Bemærk den irriterende gearvælger, der ikke kan gå automatisk i ”P”, når du trykker på ”sluk”-knappen.

Massage og tåbelig gearvælger

Chaufføren har også lædersæder, der endda har en massagefunktion. Det er en af fordelene ved Toyotas samarbejde med Citroën/Peugeot, da massagefunktionen kommer fra deres modeller.

Det er også herfra, at der er et headup-display, der ikke skydes op i forruden, men på en lille skærm over rattet. Det fungerer udmærket, men det er mere praktisk end elegant. Generelt er mange kontakter taget fra Citroën/Peugeot, og Toyota-ejere vil spejde forgæves efter de knapper, de er vant til.

Læs også Motors test af VW Amarok

Største irritationsmoment er dog gearvælgeren. Med automatgear skal man vælge mellem P, R, N og D. Det gøres ved at dreje på en drejeknap. Men den skal altid placeres i ”P”, når man slukker motoren. Hvorfor den ikke automatisk selv kører i ”P”, når man lukker bilen ned, som i mange andre biler i samme prisklasse, er et mysterium.

Toyota Proace bagsæder
Du kan vende anden række om, så bagsædepassagerne har øjenkontakt, men så skal chaufføren ikke køre sædet for langt tilbage. Ellers knirker lædersæderne mod hinanden.

Prisen er for VIP’er

Anmeldelsen her vil bære præg af prislisten. For er der noget VIP over oplevelsen, må det være at betale 800.000 kr. for at købe en varebil med lædersæder i varerummet. Selv med en rimelig lang liste over standardudstyr, står bilen ikke mål med prisen.

Det gælder især for køreegenskaberne, der virker underlige og usammenhængende. Det er forståeligt, at den vil køre mere som en varebil end en personbil p.g.a. bilens form. Men affjedringskomforten lever ikke op til prisen. Her vil vi forvente en mere silkeblød køreoplevelse, og dertil er svingegenskaberne ikke harmoniske. Det føles som om, man med rattet styrer på noget, der foregår fem meter under førersædet.

Toyota Proace knapper
Der er både massage og varme i forsæderne. Mens massagen nok skal bringe smil på læben, er den skjulte placering af sædevarmen mere frustrerende for føreren.

God motor og dårlig fartpilot

Toliters dieselmotoren har et godt bundtræk, og gearskiftene foregår hæderligt. Der er ikke VIP over oplevelsen, men man kommer frem, og der savnes ikke kræfter.

Mere kritisk er den adaptive fartpilot, der er en del af standardudstyret. En adaptiv fartpilot skal aflaste køreren ved automatisk at holde afstand til de forankørende. Men i Proace Verso kan den adaptive fartpilot ikke aktivere bilens bremser.

På udkig efter ny bil? Brug guiden på FDM Biler.dk

Det er et billigt system, vi tidligere har set på Citroën og Peugeots modeller, hvor man kun kan motorbremse bilen, og det er nærmest værre end ingenting. Du kan nemlig ikke stole på, at bilen kan holde afstand til bilen foran hver gang. Halvautomatiske systemer er ikke halvgode, de er dårlige.

Toyota Proace bagfra
Den tophængslede bagklap åbner til et bagagerum på 700 liter, som er både regulært og meget nemt at pakke med den lave læssekant. Interessant er de to elektriske skydedøre, som kan betjenes fra nøglen eller knapper i midterkonsollen.

Kedelig kabine

Trods lædersæderne er designet og plastmaterialerne i kabinen ikke på niveau med bilens pris, og kombineret med en indretning, hvor kopholderne er skidt placeret, og der savnes fralægningsplads omkring chaufføren, trækker det ned i den samlede anmeldelse.

Vi balancerer mellem to og tre stjerner, og det er kun de gode pladsforhold og ikke mindst det meget store bagagerum selv med seks pladser i brug, der trækker op til den tredje stjerne.

Far og mor til fire-fem - egne eller sammenbragte børn - har ikke mange biler at vælge imellem. Her kan Proace Verso være en løsning. Om ikke andet vil børnene føle sig som VIP, når de elektriske skydedøre åbnes med nøglen.

Toyota Proace fartpilot
Adaptiv fartpilot handler om sikkerhed, men i Proace Verso kan den kun motorbremse og ikke bruge bilens rigtige bremser. Så det er ikke altid, den kan holde sikker afstand. Øv!